Pagina 1 van 1

wat duurt dat starten lang!?

Geplaatst: 01.01.2006 - 23:03
door Menno V40
Hallo Volvovrienden,

Ik heb een probleempje met starten. Ik heb half november een V40 diesel 95pk uit 2000 gekocht. 130.000km gelopen. Het duurt vaak 4 a 5 seconden, of soms ook duidelijk langer, voordat de motor aanslaat. Er zit net een nieuwe accu in (70Ah, 600A), startmotor doet gewoon z'n werk. Begin december is ie bij de dealer geweest voor een 135.000km-beurt en heb toen dit ongemak gemeld. Hij is een nachtje blijven staan bij de garage, omdat dit vooral gebeurt als de auto lang heeft stil gestaan. De volgende ochtend startte hij echter zonder problemen, na 2 seconden (uiteraard na 't voorgloeien). Volgens de dealer is de druk in de cilinders ook goed (geen lekke koppakking). Wat kan het zijn? Gloeibougies vervangen? Of het startrelais? Als de motor dat uiteindelijk wel aanslaat, komt er vaak een wit wolkje uit de uitlaat. Als de motor is uitgeschakeld en ik start 'm direct of een uur later weer dan is het geen enkel probleem: direct lopen na gloeien. Zoals gezegd heb ik de auto pas een kleine twee maanden en weet ik nog niet hoe hij bij hogere temperaturen zal starten. Het is ook niet altijd zo dat, hoe kouder de motor is, hoe slechter hij start... In m'n vorige V40, ook een diesel 95pk, heeft de ANWB een keer een andere accu (iest zwaarder) gezet. Die monteur zette vaak een wat zwaardere accu in wat oudere auto's. Die V40 was toen bijna 6 jaar en had iets meer dan 2 ton gelopen. Kan dat er toch mee te maken hebben?? Gewoon even iets meer startvermogen? Ik hoop op dit forum een antwoord te vinden voordat ik veel arbeidsloon ga betalen voor het zoeken.

Wie weet 't?

groeten,
Menno

Geplaatst: 02.01.2006 - 08:52
door joost
Ik heb een Ford diesel gehad, daar moest ik minimaal twee keer gloeien. Probeer dat eens uit.

Joost.

Geplaatst: 02.01.2006 - 12:33
door CeeBee
Kleppen stellen misschien?

slecht starten

Geplaatst: 02.01.2006 - 17:02
door Henk
Menno,

Lijkt mij een algemeen probleem met diesels, wat veelvuldig voorkomt!!
(ook bij andere merken, bekijk maar eens andere forums!!)
Kleppen stellen wil wel eens helpen?
Ik heb ook een Ford gehad, in de winterdag 2x voorgloeien dan direct starten, en lopen!! met name bij (zeer)koude starts.
er loopt niks beter dan benzine zomer of winter !! + 30 of -20 !!
heb zelf gas /diesel/benzine gereden, en ja daar komt tie weer:
- Gas is om op te koken,
- diesels voor tractors/ vrachtwagens
- en benzine voor (personen)auto's :D
helaas een bekende "kreet"op diverse forums.

succes,
Henk.

Geplaatst: 02.01.2006 - 17:47
door Hans
Gas is om op te koken,
- diesels voor tractors/ vrachtwagens
- en benzine voor (personen)auto's
Wat een flauwekul zeg :-x

slecht starten

Geplaatst: 02.01.2006 - 20:36
door Henk
we zijn niet allemaal in de gelukkige omstandigheid van een "D5"
we hadden het toch over personenwagens :lol: :lol:
dus :wink:

Henk

Geplaatst: 02.01.2006 - 20:41
door Hans
Oké oké :lol: :lol: ik zeg niks meer! :lol:

Geplaatst: 02.01.2006 - 23:41
door bert67
Ikke wel,

vindt het klinkklare onzin Henk. :?
Denk toch niet dat ik de staatskas onnodig ga spekken.
Rij al 15 jaar diesel en wil niets anders meer.

Wat je v40 betreft: In de winter start de mijne wat slechter, in de zomer kijk ik niet eens naar het gloeilampje. In de winter wel, dan duurt het ook wel wat langer voor hij aanslaat, maar geen 5 sec. Maar als hij verder goed rijdt etc, dan zou ik er nog geen probleem van maken. heb zelf 2 weken terug een nieuwe accu gehaald. Als de spanning te laag is, dan start hij gewoon niet, hoor je alleen maar tikken van een of ander relais, dus dat maakt niet zoveel uit.
Heb ook de 95 pk versie, november 1999.

starten

Geplaatst: 03.01.2006 - 00:00
door Ramon&Ramon
laat de klepspeling controleren als er met uitlezen niets uitkomt.....
Stellen is een dure grap,maar dat is dan niet anders.
is ook wel weer een oplossing voor........

Re: starten

Geplaatst: 03.01.2006 - 09:17
door V480-S60
Ramon&Ramon schreef:laat de klepspeling controleren als er met uitlezen niets uitkomt.....
Stellen is een dure grap,maar dat is dan niet anders.
is ook wel weer een oplossing voor........
En die oplossing ligt eventueel dus bij Ramon&Ramon?

Maar inderdaad ook ik denk aan mogelijk kleppen stellen. Mijn ervaring is dat zelfs de dealer daar bij de diesels niet naar kijkt.

2x gloeien? kleppen? voorgloeiautomaat?

Geplaatst: 04.01.2006 - 13:21
door Menno V40
2 of 3 keer voorgloeien heeft geen zin.
En kleppen stellen, is dat niet wat vroeg bij 135.000km?? Ik kan inderdaad de klepspelingen wel eens laten controleren.
Verder ben ik zeer tevreden over m'n diesel....

groeten,
Menno

P.S. Ik kreeg ook een tip dat de "voorgloeiautomaat" wellicht kapot is. Iemand ervaring mee?

Re: 2x gloeien? kleppen? voorgloeiautomaat?

Geplaatst: 04.01.2006 - 13:48
door V480-S60
Menno V40 schreef:2 of 3 keer voorgloeien heeft geen zin.
En kleppen stellen, is dat niet wat vroeg bij 135.000km?? Ik kan inderdaad de klepspelingen wel eens laten controleren.
Verder ben ik zeer tevreden over m'n diesel....

groeten,
Menno

P.S. Ik kreeg ook een tip dat de "voorgloeiautomaat" wellicht kapot is. Iemand ervaring mee?
Het is wat vroeg maar je weet niet wat de vorige eigenaar met de auto gedaan heeft. (heeft ie em wel goed warmgereden etc.)

Bij bijvoorbeeld oudere gasauto's moest het soms bij elke 50.000 km. Als er verkeerd mee gereden is.

Geplaatst: 04.01.2006 - 17:15
door volvov40t4
er zijn veel mensen die hun diesel niet goed laten voorgloeien.
als die lampjes uit zijn is het vaak nog te vroeg. :cry:

(dit is trouwens mijn ervaring bij een andr merk. :lol: )

Geplaatst: 04.01.2006 - 21:44
door T5Fred
Een collega van mij had dit ook met zijn V40 diesel uit 1999. Nieuwe gloeibougies er in en hij start weer als nooit tevoren.

Kleppen stellen?

Geplaatst: 04.01.2006 - 22:48
door Ramon&Ramon
De klepspeling moet regelmatig worden gecontroleerd,helaas doen dealers dit bijna nooit.
En te strakke kleppen bij 100000 km komt zeer vaak voor.

kleppen stellen

Geplaatst: 04.01.2006 - 22:51
door Ramon&Ramon
Nog even terug komend of de oplossing bij mij ligt?
de oplossing ligt dus puur bij het stellen van de kleppen,het enige wat ik aangeef is dat het ongeveer tussen de 500 en 600 euro kost bij de dealer...

Geplaatst: 05.01.2006 - 11:12
door Remon
Dat is een hele duit voor klepstellen. Bij mijn 440 koste het toen rond de €70. Als ik jou was zou ik toch eens een andere dealer zoeken. Ben je soms bij broekhuis? Die weet ook altijd zulke rekeningen te schrijven.

Geplaatst: 05.01.2006 - 11:32
door V480-S60
Remon schreef:Dat is een hele duit voor klepstellen. Bij mijn 440 koste het toen rond de €70. Als ik jou was zou ik toch eens een andere dealer zoeken. Ben je soms bij broekhuis? Die weet ook altijd zulke rekeningen te schrijven.
Ik weet niet waar Ramon&Ramon zit maar ik weet wel dat ie gelijk heeft. Het kleppenstellen van een V/S40 (renault) dieselmotor is namelijk heel wat ingewikkelder dan het kleppenstellen bij een 440 (renault)benzinemotor.

Geplaatst: 05.01.2006 - 13:31
door Remon
Halleluja, dat wist ik niet dat het echt zo veel geld koste. Dan zijn de onderhoudskosten door de jaren heen voor een diesel ook niet lager als voor een benzine waar veel mensen op af gaan.