Pagina 1 van 3
chiptuning 2.4 140pk->170pk
Geplaatst: 28.12.2009 - 20:21
door RonV50
Beste volvo liefhebbers,
Ik heb een V50 2.4 140pk en wil graag meer vermogen. Ik heb een aantal chiptuners voor offerte gevraagd. Slechts 1 (Rica via volvo dealer) beloofd de 170 gewenste pk's en de overigen een vermogenstoename van 15 pk en een iets hoger koppel. Doet Rica iets speciaals buiten de tuning via OBD of wordt de vermogenstoename iets te rooskleurig voorgesteld?
Rica bewerkt de uitgelezen data van motormanagement zonder testbank, de overigen doen een testbankmeting voor en na.
Graag jullie ervaringen (liefst met testbank meting voor en na), ik zie even door de bomen het bos niet meer!
Alvast bedankt voor jullie ervaringen.
Vriendelijke groet,
Ron
Geplaatst: 28.12.2009 - 20:25
door mad
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=56
Hier staan veel bomen reeds gerangschikt...
Geplaatst: 28.12.2009 - 20:27
door bart simpson
Ook Rica laat de motor 1000t/min sneller draaien om die 30pk toe te voegen.
Het koppel neemt ook maar 15Nm toe
Geplaatst: 28.12.2009 - 20:45
door mad
Beste Bart, ik verzin maar wat.. ik heb het idee dat een Volvo naarmate het kilometrage oploopt... ofwel "ingereden" is, pas écht alle pk's aanspreekt/ kan aanspreken? Of klets ik nu uit m'n nek?
Geplaatst: 28.12.2009 - 20:48
door bart simpson
dus hoe langer je rijdt hoe sneller hij wordt? byzondere zienswijze
(zag dat je al 99 bent, heel erg veel sneller geworden door de jaren?)
Geplaatst: 28.12.2009 - 21:05
door mad
bart simpson schreef:dus hoe langer je rijdt hoe sneller hij wordt? byzondere zienswijze
(zag dat je al 99 bent, heel erg veel sneller geworden door de jaren?)
Stuk sneller geworden, klopt. Ik begrijp dat jij niet snapt wat ik bedoel, laat maar... toch aardig dat je ook op de details let.
Geplaatst: 28.12.2009 - 21:07
door bart simpson
Zou het kunnen dat je het wat eigenaardig geformuleerd hebt?
Mocht je een 20 jaar oude Volvo die ooit 150pk's had nog eens op de aanwezigheid daarvan onderzoeken ben je zomaar 30% kwijt
Geplaatst: 28.12.2009 - 21:41
door mad
bart simpson schreef:Zou het kunnen dat je het wat eigenaardig geformuleerd hebt?
Mocht je een 20 jaar oude Volvo die ooit 150pk's had nog eens op de aanwezigheid daarvan onderzoeken ben je zomaar 30% kwijt
Kijk aan, je snapt 'm.
Worden Volvo's nog "ingereden"?
Ik ben al een redelijke ouwe löl en heb nieuwe auto's altijd moeten inrijden. Is dat nog zo? En tot welk kilometrage?
Geplaatst: 28.12.2009 - 21:42
door bart simpson
was ook verbaasd dat ik je begreep
Geplaatst: 28.12.2009 - 21:45
door mad

toch bijzonder dat jij soms ook nog verbaasd bent over jezelf....geniet er van... mocht ik in de toekomst nog een volgende Volvo aanschaffen dan kom ik bij jou. Of je dat nu wilt of niet... :twisted:
Geplaatst: 28.12.2009 - 22:03
door bart simpson
mij een beetje op de kast jagen
Geplaatst: 28.12.2009 - 22:04
door liquid_force
wel een beetje lief zijn tegen onze forummer van het jaar he

Geplaatst: 28.12.2009 - 22:13
door Wolfs XC
mad schreef:
toch bijzonder dat jij soms ook nog verbaasd bent over jezelf....geniet er van... mocht ik in de toekomst nog een volgende Volvo aanschaffen dan kom ik bij jou. Of je dat nu wilt of niet... :twisted:
Weet je waar je BS behalve op het forum kan vinden dan?
Geplaatst: 28.12.2009 - 22:21
door liquid_force
in Torslanda ... dat staat toch in zijn profiel?
Geplaatst: 29.12.2009 - 00:19
door drkiller
mad schreef:bart simpson schreef:Zou het kunnen dat je het wat eigenaardig geformuleerd hebt?
Mocht je een 20 jaar oude Volvo die ooit 150pk's had nog eens op de aanwezigheid daarvan onderzoeken ben je zomaar 30% kwijt
Kijk aan, je snapt 'm.
Worden Volvo's nog "ingereden"?
Ik ben al een redelijke ouwe löl en heb nieuwe auto's altijd moeten inrijden. Is dat nog zo? En tot welk kilometrage?
Ik kan je vertellen, wanneer je een auto nieuw koopt, dan is hij al volledig ingereden. Zelf ben ik werkend bij een auto overslag, en ik zie soms hoe mensen met auto's omgaan waarvan ik denk, WAAROM WERK IK HIER! maar ja het is super mooi baantje, als studentje...
Maar om te antwoorden op je vraag, ik denk dat je een auto nog wel moet inrijden, alleen wel altijd rekening mee houden, dat een moter al wat gelopen heeft van fabriek tot dealer. En hoe ermee om gegaan is kan je vrijwel moeilijk inschaten.
Soms rijden er mensen met verbrande kopelingsplaten en dat soort dingen, maar gelukkig hebben we hiervoor de GARANTIE.
Maar om terug te komen op het topic;
Ik denk dat je beter eens kunt kijken bij Heico zijn Dyno test, die zetten de auto op de Dyno en passen hem helemaal aan, aan de eisen die hij moet voldoen. Ik zou hem niet zo graag langs brengen bij Piet, die illegaal een softwarepakketje heeft gedownload.
Ik denk dat het belangrijk is, om rondom te vragen bij mensen die eerder wel eens hun auto hebben gechipt. Zo kan je natuurlijk makkelijk te weten komen of het daadwerkelijk "Waarheid" is dat ze weergeven. '
Uiteraard is dit mijn mening, maar goed ik hoop dat ik toch wat informatie aan je heb mogen overdragen.
Groetjes,
Arthy
Geplaatst: 29.12.2009 - 02:31
door chris_zweden
Waarom wil je een atmosferische auto tunen? Dat heeft geen enkel nut hoor! Die pk's komen pas vrij hoog in de toeren en zo wil je niet constant rijden. Die 170pk zul je ook niet halen, dat weet ik haast zeker.
Zonde van je geld, wil je sneller zijn, haal het reservewiel eruit

Geplaatst: 29.12.2009 - 09:42
door Grootje
Bij wie heb je zoal een offerte aangevraagd want als je een beetje in het forum zoekt is daar al genoeg over gezegd. de 140pk versie is een gedown tuning van een 170pk versie. De verhouding van de versnellingsbak is anders. Ik zou zeggen neem eens contact op met onze forum sponsors en ze zullen jou een gepast advies. Na het tunen van de motor zul je in elk toeren gebied al zo tussen de 10 en 15pk meer hebben alleen na de 5000 toeren komen daar nog eens 20 pk bij. al vast succes met het tunen.
Geplaatst: 29.12.2009 - 09:46
door Frenk
Wanneer jouw 2.4 met 140pk dezelfde moter is al de C70 2.4 dan kan ik met zekerheid zeggen dat die moter perfect naar 170pk kan gebracht worden.
Het is namelijk origineel een 170pk maar hij werd gedowntuned (met een stopsel in zijn achterwerk zeg maar

).
Je drijft dus de wagen niet op, je herzet hem naar zijn originele vermogen.
Dat je daarbij wat meer toeren moet maken en een beperkte toename krijgt van het koppel is normaal.
140 en 170 pk 2.4 is dezelfde moter.
En diegene die zeggen dat het niet kan, moeten zich afvragen waarom de 170pk al jaren in productie werd gezet.
De reden om een 140 pk te maken is duidelijk...nl voor de fiscaliteit in bepaalde landen.
Geplaatst: 29.12.2009 - 10:23
door bart simpson
Fiscaliteit is in vrijwel geen enkel ander land dan Belgie een begrip, de 2.4 140pk werd in heel Europa stukken beter verkocht dan de 2.4i met 170pk, dit zonder enige fiscale "dwang", de meerwaarde van de op de V70 zelfs 1500 t/min meer draaiende 2.4i is minimaal, het koppel neemt met 10Nm ook maar marginaal toe.
De 140pk heet ook de betrouwbaarste te zijn van de twee, waarom zou je zeggen....
Geplaatst: 29.12.2009 - 11:11
door Grootje
Ik zou ook geen 2000 euro meer neer tellen voor een 170pk terwijl een 140pk ook zou voldoen, maar als ik op dit moment zo ronde 500 euro kwijt ben om het met tunen te doen is het wel het overwegen waard. Denk dat veel mensen tegen die meeprijs aankeken destijds.