Pagina 1 van 2

Winterbanden erg gewild (wellicht iets te veel)

Geplaatst: 30.12.2009 - 09:58
door hogie
Stond vanmorgen in de (regionale)kranten:
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6 ... t-meer.ece

Opvallend vind ik vooral de zin:
"Bandenrovers hebben volgens de verzekeraar een opvallende voorkeur voor de wielen van Volvo-personenwagens en van trucks. "

Iemand hier een verklaring voor?
Moet ik nu toch ook maar sloten op mijn winterbanden gaan gebruiken?
:?

Geplaatst: 30.12.2009 - 10:13
door M@estro
Ik denk dat het inderdaad aan het gebrek van de sloten ligt.
Bij de meeste andere merken worden met lichtmetaal velgen vaak al standaard wielsloten geleverd. Volgens mij is dit bij Volvo nog altijd een optie.

Geplaatst: 30.12.2009 - 10:47
door Paul
Ik denk dat dat het niet is, meer dat het percentage volvo rijders met winterbanden wat hoger ligt dan andere merken.

Geplaatst: 30.12.2009 - 10:52
door diesel01
Ik denk dat ik wel kan verklaren waarom er relatief veel Volvobezitters de sjaak zijn.
Deze groep heeft eigenlijk allemaal(enkelen die een verhoogte rijvaardigheidstrainingen hebben gehad uitgezonderd want die kunnen prima zonder) winterbanden vaak ook nog op LM omdat het er ook in de winter netjes uit moet zien.

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:04
door remmm
:| Ik las het bericht net op autoblog en wilde het posten maar hogie is mij voor.. Ik heb dure winterbanden de Alpin Sport PA2 op mijn 17inch Spartacus en geen sloten erop... moet ik mij zorgen gaan maken?

Toch vraag ik mij af hoelang ze erover doen... Dat moet toch iemand zien?

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:10
door diesel01
remmm schreef::| Ik las het bericht net op autoblog en wilde het posten maar hogie is mij voor.. Ik heb dure winterbanden de Alpin Sport PA2 op mijn 17inch Spartacus en geen sloten erop... moet ik mij zorgen gaan maken?

Toch vraag ik mij af hoelang ze erover doen... Dat moet toch iemand zien?
Ik wil niemand op ideéen brengen maar ik kan in 30 min 4 banden wisselen op mijn gemak.
Een S60 krik je in één keer omhoog op 1 kant en draaien maar.

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:18
door remmm
ahaa, de krik in het midden, dat is inderdaad geniaal, daar had ik nog niet aan gedacht, dan gelijk de 2 achterwielen pikken, maar hoe krijg je dan je krik eronderuit? gewoon laten zakken totdat de remmen op de grond staan en dan de voorkant doen? eens kijken of ik wat kan vinden op youtube

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:20
door rob78
ik heb het eens gehad, sochtends vroeg stond mn v40 op bakstenen......

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:35
door remmm
aai, heb net nog maar even naar buiten gekeken, mijn stalen ros staat nog op zijn wielen :)

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:50
door M@estro
rob78 schreef:ik heb het eens gehad, sochtends vroeg stond mn v40 op bakstenen......
"Gelukkig" stond ie nog op stenen. Als ze hem op de remschijven zouden zetten zou er meer ellende zijn.

Had je toen (naast 4 wielen en banden) nog meer schade?

Geplaatst: 30.12.2009 - 11:51
door diesel01
remmm schreef:ahaa, de krik in het midden, dat is inderdaad geniaal, daar had ik nog niet aan gedacht, dan gelijk de 2 achterwielen pikken, maar hoe krijg je dan je krik eronderuit? gewoon laten zakken totdat de remmen op de grond staan en dan de voorkant doen? eens kijken of ik wat kan vinden op youtube
Ik denk dat een ********* die steelt geen d.nder geeft om de remschijven.
Ik daarin tegen wissel op deze manier mijn winter/zomerset, bij een S60 blijft de auto in evenwicht en kun je op 1 kant voor en achter wisselen.

Geplaatst: 30.12.2009 - 12:11
door Battlecruiser
Dat geldt ook voor een S80 en misschien wel voor veel meer Volvo's.

De krikpunten zitten bijna midden onder de auto.
Als je bv. het LV-wiel wil wisselen, komt ook het LA-wiel mee omhoog.

Geplaatst: 31.12.2009 - 00:31
door Frank09
Toen ik dit voorjaar de C70 ging bestellen zeiden ze bij de dealer juist dat Volvo velgen relatief weinig gestolen worden :? Toch voor alle zekerheid maar slotbouten erop laten zetten. Ook de winterbanden met LM velgen hebben slotjes. Kennelijk toch niet voor niets. Ik hoop niet mijn wagen ooit op 4 blokken terug te vinden.

Geplaatst: 31.12.2009 - 01:43
door FrankS60
Ik heb 's winters ook LM eronder liggen met 225/45/17 sportwinterbanden. Setje is inderdaad leuk te verpatsen gok ik zo... Zal allemaal wel geëxporteerd worden want zoveel sets zie je niet op Marktplaats 2e hands voor Volvo's!

Geplaatst: 31.12.2009 - 01:52
door Frederik Welvaert
Gohja, ik heb in de zomer 17" Serapis opliggen en in de winter 16" Cygnus, maar slotbouten gebruik niet. Als ze echt de wielen willen hebben ze hoogstwaarschijnlijk ook sleutels genoeg die op de slotbouten passen

Geplaatst: 31.12.2009 - 13:39
door GekkeBelg
mensen, ik snap het probleem niet. Je hebt een setje slotbouten al voor 24euro of zo... Heb op men R-velgen maatje 235/45/17 liggen, was duur genoeg. Maar men wagen staat constant binnen (behalve thuis), dus heb er geen schrik voor dat ze ermee vandoor gaan. (+ de velgen zien er niet uit door borduurschade van de vorige eigenaar :p )

@diesel01; ik heb een rijvaardigheidstraining gedaan, je leert je wagen op relatief hoge snelheden terug onder controle te krijgen. Maar je leert ook dat je pech kan hebbe en met al je rijkunsten de wagen toch niet onder controle kan krijgen ;-)

Geplaatst: 31.12.2009 - 13:43
door Fredhead
Auto staat hier ook zomer en winter op lichtmetaal.
Heb vorig jaar slotbouten gehad en dat heeft me bijna mijn velgen gekost, dus nee voor mij geen slotbouten meer

Geplaatst: 31.12.2009 - 14:01
door Oceanracer
Hier net zulke negatieve ervaring met de slotbouten van Volvo. De kans dat er op den duur problemen ontstaan bij het losdraaien is groter dan dat ze de wielen er onder vandaan stelen.

Geplaatst: 31.12.2009 - 14:18
door hogie
Hier net zulke negatieve ervaring met de slotbouten van Volvo
Precies de reden waarom ik ze er ook niet (meer) op heb.
De wielbouten waren door mezelf niet meer los te krijgen, gelukkig kon mijn bandenboer met heel veel moeite en tijd ze uiteindelijk los krijgen.
(je zou maar een lekke band gehad hebben ergens langs de weg)

Geplaatst: 31.12.2009 - 14:32
door JSS
Hier hetzelfde; LMV met winterbanden zonder slotbouten. Ben met die slotbouten van pisbakkenstaal (excuser le mot) veel te bang dat ik een keer 's nachts langs een verlaten weggetje in Spanje kom vast te staan ;)

Ik heb wel weer de dubieuze mazzel dat ik doorgaans vrij dicht naast andere auto's moet parkeren.. ze zullen dus de ruimte niet echt hebben om ze te jatten.