Pagina 1 van 3

raar geluid tijdens rijden

Geplaatst: 02.01.2010 - 17:09
door Gijsiejjj
hallo volvrienden

tijdens t rijden in mijn volvo 960 2.5 24v (1996) sedan hoor ik een geluid (vermoedelijk uit me dashboard of iets dergelijks)

het klinkt een beetje als een gelijkrichter van spanning of een electromotortje wat mee loopt.

naar mate ik harder of zachter rijdt veranderd het geluid mee harder of zachter. als ik afrem hoor je dat ding ook geleidelijk afnemen. alsof een klein motortje minder stroom krijgt.

het is niet heel hindeerlijk. met de radio aan hoor je niks. maar ik wil toch graag wetenw at het is.

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:54
door knorrepot
stiekem toch onder de motorkap? dynamolagertje o.i.d.?

Geplaatst: 02.01.2010 - 23:18
door Msuidgeest
Dat is wel een heel lastige ...

Heb je een automaat? Daar zouden geluiden uit kunnen komen die zo klinken. Enkele weken had ik een vergelijkbare ervaring toen ik wegreed uit Nieuw Vennep maar eenmaal bij Almere was het weg. En ook niet meer teruggekomen.

Shoot me, maar ik heb verder werkelijk geen idee.

Geplaatst: 03.01.2010 - 00:47
door SanderGLT
Is het afhankelijk van het toerental van de motor of de snelheid van de auto?

Geplaatst: 03.01.2010 - 14:10
door Gijsiejjj
SanderGLT schreef:Is het afhankelijk van het toerental van de motor of de snelheid van de auto?
dat ik ik nog even nader onderzoeken. ik denk snelheid van de auto

(tijdens het rijden mag me automaat naar de N stand? toch.... dan kan ik toerental terug laten zakken

Geplaatst: 03.01.2010 - 14:28
door knorrepot
als het de snelheid van de auto is, en niet het toerental, dan zal het je automaatbak zijn, of je aandrijfas.

Geplaatst: 03.01.2010 - 14:41
door Ramon&Ramon
dat rateltje is afkomstig van je snelheidsmeter vrees ik,dat komt wel vaker voor bij een 960..

Geplaatst: 03.01.2010 - 15:07
door Gijsiejjj
Gijsiejjj schreef:
SanderGLT schreef:Is het afhankelijk van het toerental van de motor of de snelheid van de auto?
dat ik ik nog even nader onderzoeken. ik denk snelheid van de auto

(tijdens het rijden mag me automaat naar de N stand? toch.... dan kan ik toerental terug laten zakken
net even gereden. het begint bij 50 km/h ongeacht toerental hol op of hol afv. hetis puur snelheidsafhankelijk. (mischien is het er onder de 50 ook wel maar dat hoor ik niet)

boven de 50 loopt het in frequentie op.

in zijn neutraal is geluid er ook

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:15
door Ramon&Ramon
Snelheids meter probleem denk ik,aan een kant opkrikken in de versnelling zetten,(4) laten draaien,en luisteren of je het nog achter het dashboard hoort,zoja dan is het je teller!

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:16
door Gijsiejjj
moet ik het wiel dan zo hard draaien dat de meter 50 aangeeft :O

en moet het dan me voorwiel zijn die ik draai?

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:19
door Ramon&Ramon
Doe je achterwiel maar,het wiel wat aangedreven wordt door de motor!:):)

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:20
door Ramon&Ramon
je hoeft zelf niet te draaien,opkrikken en dan rijden.

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:39
door Gijsiejjj
uh opkrikken en rijden:D lijkt me een goed plan;) dan valt hij toch gelijk van de krik;)

snelheidsmeter zit dus ook verbonden aan de achterwielen?

Geplaatst: 03.01.2010 - 19:03
door Michael Oud
Als de achterwielen van de grond zijn, rijdt hij nergens naartoe Gijs.

Geplaatst: 03.01.2010 - 19:53
door arjan_de_jong
Ramon&Ramon schreef:Snelheids meter probleem denk ik,aan een kant opkrikken in de versnelling zetten,(4) laten draaien,en luisteren of je het nog achter het dashboard hoort,zoja dan is het je teller!
automaat kan je moeilijk laten draaien in de 4de versnelling.. Wel kan je hem in de Winterstand zetten. dan gaat hij beginnen in de 3de versnelling maar dat moet ook hard genoeg zijn om 50 km/h te halen.

Snelheidsmeter zit bij de 960 in de diff en is gecombineerd met de abs sensor (2 in 1 sensor dus)

Geplaatst: 03.01.2010 - 20:03
door Gijsiejjj
en wat kost het om die sensor te vevangen=

Geplaatst: 03.01.2010 - 21:24
door arjan_de_jong
Veel te veel!!
Heb het nagevraagd maar ben de prijs vergeten. Ik geloof dat hij iets van in de 300 euro koste.

En dan moet hij er nog in.
Omdat de 960 een heel ander onderstel heeft dan de 940 kun je er niet zo bijkomen. Je moet eerst het onderste gedeelte van het subframe los halen en dan terwijl je de as ondersteund het subframe laten zakken (voorzichtig!)
Dan moet je er wel bij kunnen.

In mijn geval krijgt de computer zo nu en dan verkeerde waardes van deze sensor. Maar heb gehoord dat ze sensor eigenlijk nooit kapot gaat en dat het dan meestal de stekkerverbinding is die ernaast zit. Hier moet je bovenstaand ook voor uitvoeren om erbij te komen.

Ik moet het nog steeds een keer gaan doen maar bij mij is het gelukkig nog n iet zo erg.

Geplaatst: 03.01.2010 - 21:26
door Gijsiejjj
hmmmmm ja okee....

wordt hem dus niet

bedankt!!

Geplaatst: 03.01.2010 - 23:54
door Ramon&Ramon
het geluidje komt uit de teller,heeft dus niets met de sensor te maken en ook niet of het een automaat is of niet.
een wiel opkrikken is al voldoende

Geplaatst: 03.01.2010 - 23:57
door Gijsiejjj
sorry,

ik been een leek kwa autotechniek betreft..

als ik 1 achterwiel opkrik. en mijn rem er af haal dan valt hij toch van de krik?

of niet?

en als er 1 wiel van de grond is.. kan ik dan gewoon de motor starten in D zetten op W stand? (3e versnlling)

en de motopr laten draaien?

kan hij dan niet weg rijden door dat er vermogen komt op het andere wiel?



gr,