Pagina 1 van 2
Nieuwe XC60 D5
Geplaatst: 05.01.2010 - 22:58
door Live
Ik ben de gelukkige eigenaar van een vader die een XC60 heeft gekocht.
Staat nu 100km op de teller en het is een witte XC60, met side skirts, momentum, houtenstuur, RTI, parkeer sensoren, verwarmbare voorstoelen,.. en al die andere opties die bij momentum horen.
Ik heb me pa persoonlijk overgehaald om voor de AWD D5 te gaan ipv de 2.4D.. Ik weet zeker dat die 2.4D ook top is maar ik vind het persoonlijk een beetje 'nep' als je in de drek staat met een SUV en dan alleen je voorwielen doorslippen. Het is niet mijn portemonnee en als ik het zelf moest betalen stond ik er vast anders tegenover maar goed, tot zo ver vind ik SUV = AWD..
IIG, nu de vraag... Mijn vader is nogal een zuiniger rijder. Vermogen vind die leuk (ivm caravan) maar hij is geen racer. Met zijn vorige V70 D5 (185pk) haalde hij een vebruik van 5.7 op 100km in gunstige gevallen.. maar gemiddeld kan je wel van 6.0 op 100km rekenen.. Echter nu met de XC60 zit die op 7.8 op 100km en daar schrikt die toch wel van... In de 'boekjes' staat 6.9 op 100km.. ik weet boekjes zegt niet alles maar toch.
Ligt het hoger omdat het nu glad(der) is en AWD constant aanstaat (in 'normale' gevallen gaat vermogen naar voorwielen)..
Kan het zijn omdat de auto net nieuw is (2januari ontvangen) ... of is dit gewoon het verbruik??
Ben benieuwd naar jullie inzicht !
Groeten,
Joost
Dat zei ik begin januari...
Maar tevens ben ik nu eigenaar geworden van een moeder die een witte C30 heeft ^^. 2 Witte volvo's op de oprit, zal binnenkort foto's plaatsen.
Het gaat om een 1.6 base, met mistlampen en alarmklasse 1. Niet super veel luxe maar zeker aardig !
foto's volgen
Geplaatst: 05.01.2010 - 23:09
door Jeroen
Gewicht en AWD zorgen voor een hoger verbruik.
Geplaatst: 06.01.2010 - 06:49
door Paul
En hij moet ingereden worden!
Geplaatst: 06.01.2010 - 06:56
door Johan
De D5 gaat na een paar duizend km ingelopen te hebben naar een duidelijk lager verbruik.
Aan de andere kant is 0.9L verschil per 100 km maar een prijsverschil van EUR ~90 per 10.000 km. Goed om je vader dit perspectief te schetsen en te laten zien dat het echt wel meevalt.
Geplaatst: 06.01.2010 - 09:18
door S 40
Fot
ooooooos please
!!!

Geplaatst: 06.01.2010 - 09:20
door bart simpson
een XC60 AWD is subtantieel zwaarder dat merk je ook in verbruik, de meerwaarde van AWD is minimaal, zeker in Nederlandse omstandigheden
Re: Nieuwe XC60 D5
Geplaatst: 06.01.2010 - 10:12
door Bart
Live schreef:Ik ben de gelukkige eigenaar van een vader die een XC60 heeft gekocht.
Jij bezit je vader?
Die 100km die nu op de teller staat is natuurlijk geen goede graadmeter voor het verbruik. Heb je voor de lol gekeken wat het gemiddelde verbruik was toen jullie de auto opgehaald hebben? Kan zomaar tegen de 20l per 100km liggen, dus dan heeft je vader al heel goed zijn best gedaan!
Re: Nieuwe XC60 D5
Geplaatst: 06.01.2010 - 10:33
door diesel01
Bart schreef:Live schreef:Ik ben de gelukkige eigenaar van een vader die een XC60 heeft gekocht.
Jij bezit je vader?
Die 100km die nu op de teller staat is natuurlijk geen goede graadmeter voor het verbruik. Heb je voor de lol gekeken wat het gemiddelde verbruik was toen jullie de auto opgehaald hebben? Kan zomaar tegen de 20l per 100km liggen, dus dan heeft je vader al heel goed zijn best gedaan!
Voor een ieder die een nieuwe auto heeft gekocht ga vooral
niet in de haven kijken als de auto's van de boot komen want daar wordt je niet vrolijk van.
Het verklaart wel hoe nieuwe auto's aan een dergelijk verbruik komen.
Re: Nieuwe XC60 D5
Geplaatst: 06.01.2010 - 13:20
door sanco
diesel01 schreef:Voor een ieder die een nieuwe auto heeft gekocht ga vooral niet in de haven kijken als de auto's van de boot komen want daar wordt je niet vrolijk van. Het verklaart wel hoe nieuwe auto's aan een dergelijk verbruik komen.
Ik wil het niet weten...

trouwens de mijne stond ook al op ruim 9 km. (is dat fabrieksterrein zo enorm of is dat schip zo groot??)
Het schijnt dat terugzetten op 0 km voor afleveren, zoals bij mijn V50 nog gedaan is, niet meer mogelijk is? gemm verbuik heb ik (nog) niet bekeken. Ik zie het over een paar 1000km wel..... maar dat het geen 1 op 17 is, zoals ik gewend ben, daar maak ik me geen zorgen over :twisted: .
Geplaatst: 06.01.2010 - 15:39
door Jeroen
Heb even gekeken waar ik op sta: 8,8 op 100km gemiddeld.
Wel de oude 185pk D5.
Geplaatst: 06.01.2010 - 15:46
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik heb in 43.500 km 4.358 liter diesel verstookt in mijn 2.4d. Oftewel 10L per 100 km. Boordcomputer is volgens mij iets optimistischer. Die heb ik nog nooit gereset. Hij is wel beter dan in mijn vorige V70.
Geplaatst: 06.01.2010 - 17:32
door Live
Bedankt voor de reacties; De foto's zal ik zo snel mogelijk plaatsen ! Misschien vanavond al wel..
@ Jeroen.. Geartronic zal het verbruik ook wel verhogen denk ik, dat lijkt me echt super rijden ! Mijn vader heeft echter een handgeschakelde auto.
@ Bart simpson.. AWD heeft idd bererkte meerwaarde, maar aangezien mijn vader trouw caravaner is toch wel handig.
De manier waarop die autos van de boot worden gereden kan het niet zijn, we hebben het verbruik al paar x gereset om te kijken of het beter werd. Maar waarschijnlijk is het idd omdat het een nieuwe auto is dat die ingereden moet worden. Lets hope that.
Verder echt top auto. De V70 D5 (185pk) was ook super, echt prima motor met mooi geluid en de auto had fijne rijeigenschappen. Dit is een hele andere auto met andere kwaliteiten maar had Paul ergens een keer een revieuw incl fotos geplaatst van de XC60 en ik sluit me daar helemaal bij aan. Super.
Geplaatst: 06.01.2010 - 18:35
door Live
http://s745.photobucket.com/albums/xx91/JoostStr/
Ik weet niet of het zo werkt... Kon op het forum nergens topic vinden over foto plaatsen. Kunnen jullie de foto zien?
Gr.
Geplaatst: 06.01.2010 - 19:11
door sanco
Niet hier, maar wel in het album te zien...
Overigens: ik heb de handgeschakelde XC60 2,4d FWD een dag proefgereden. Deze auto had ca 7500km gedraaid. Bij aanvang de tank helemaal volgegooid en na afloop ook weer. Daarmee kwam ik incl wat testwerk en een dag woon/werk verkeer uit op ca 1 op 14. Als je vader een rustige rijder is zal 1 op 13 a 14 dus haalbaar moeten zijn. Houd er wel rekening mee dat de auto hoger en waarschijnlijk ook zwaarder is dan de vorige V70, en dat heeft zijn invloed. Overigens: de waarde die de BC aangeeft is over het algemeen te positief. Echt nauwkeurig wordt het pas als je uitgaan van alle werkelijk getankte liters ten op zichte van de gereden afstand over een langere aaneengesloten periode.
Heel veel plezier van deze stoere zweed!
Geplaatst: 06.01.2010 - 19:28
door +++t blijft behelpen+++
En hou er rekenning mee dat het nu koud is. dat kost ook extra brandstof
Geplaatst: 06.01.2010 - 20:37
door Paul
AWD is top, zeker met de wintersport!
Geplaatst: 06.01.2010 - 21:23
door sanco
Paul schreef:AWD is top, zeker met de wintersport!
Jep: ik denk al een week of 4 (sinds de "winter einbruch") ...had ik misschien toch ook nog ........ :?
Maar goed, als we na deze winter weer 10 jaar moeten wachten ben ik dat zo weer vergeten. voor die ene week wintersport red ik me ook wel met een paar kettingen, en trouwens: zie nu (half 10: 101 meldingen 330km file) de ellende rond Amsterdam: al kun je zelf wel rijden, als een ander stilstaat en de weg blokkeert, dan helpt AWD je ook geen meter vooruit.....

Geplaatst: 06.01.2010 - 21:29
door Paul
Nou ik heb er in gestaan en ik kon inderdaad wel rijden, maar de auto's voor mij niet, dus ja uiteindelijk ook 2 uur stil gestaan. Vooral laatste half uur was a-relaxed, zag mijn huis, maar ja moest nog 2 stoplichten en een bruggetje...
Ze staan hier overigens nog steeds stil!
Geplaatst: 06.01.2010 - 21:32
door sanco
Ja echt verschrikkelijk. Blij dat ik hier zo dag en door alleen maar wat last in de stad Groningen heb, voor de rest is het over het algemeen nog gewoon rijden. Voor degene die er in zit: Veel sterkte allemaal, maar goed, dat is mosterd na de maaltijd, want als jullie dit lezen is het probleem al opgelost gelukkig.... terug on topic...
Geplaatst: 07.01.2010 - 16:15
door Live
sanco schreef:Ja echt verschrikkelijk. Blij dat ik hier zo dag en door alleen maar wat last in de stad Groningen heb, voor de rest is het over het algemeen nog gewoon rijden. Voor degene die er in zit: Veel sterkte allemaal, maar goed, dat is mosterd na de maaltijd, want als jullie dit lezen is het probleem al opgelost gelukkig.... terug on topic...
Jaa dan toch even over AWD... Bij acceleren geen spinnende voorbanden meer.. met aanhanger automatisch meer vermogen naar achterwielen wat wegligging verbeterd.. in bochten meer tractie.. en in de drek.. rijdt je gewoon weg.. Teven bij normaal gebruik gaat meeste vermogen naar voorwielen waardoor verbruik daardoor niet astronomisch zou moeten toenemen. Voor mijn vader is het in iedergeval heel handig.. voor elke dag huis-werk verkeer misschien wat minder.