Pagina 1 van 1

motor stotteren haper katalysator?

Geplaatst: 07.01.2010 - 01:11
door avstrate
Hoi Allen,

Ik heb een volvo s60 met 335.000 km en rijd op gas.

Sinds kort hapert de motor en dit vooral als je rond de 2000 toeren rijd. Hij doet dit zowel op gas als benzine. Op gas meer merkbaar.

Ik heb zo'n beetje alles al vervangen. Ik kreeg een melding rijd langzaam ofschakel over. De auto wilde niet meer hardder als 80. De garage heeft gekeken en dacht aan een ontstekingsprobleem. Na een hoop gewissel uiteindelijkalle 5 de bobines vervangen. Hij reed dacht ik toen wel weergoed. na 1000 km wederom slechter.

Wat is er nog meer gedaan, ik heb het gasklephuis gereinigd, nieuwe verdamper voor gas, alle filters vervangen het gashuis is gereinigd en gereviseerd nieuwe bougies, en luchtfilter.

Ik hoor ook een kleine rammel bij de uitlaat. Ik denk zelf dat de katalysator kapot kan zijn. Ik krijg ook een melding dat er een emissieprobleem is, het lampje gaat branden. De garage heeft hem aan de kast gehad en de computer geeft aan op gas dat er een verbrandingsprobleem is en op benzine niet. Dus conclussie dat het aan de gasinstalatie moet liggen. Uitgelegd dat het zowel op gas als benzine is en dat alles gereviseerd is.

Mijn vraag, bij een katalysatorzitten er 2 lamdasondes in. Eeen voor en één achter. Als die geen goede waardes meten, dan regelen ze het brqndstofmengesel verkeerd. Mijn logica zegt dan, dat misshien hiedoor de motor nu zo slecht loopt. Compressie was perfect.

Kan het dat de motor haperig loopt als de katalysatorkapot is.
De garage wil wel wat onderdelen vervangen en dan proberen, maar ik denk dat het handiger is om eerst de katalysator te vervangen. Ik hoor dat de uitlaat lek is, een uitlaatboier heeft aangegeven dat het flexibel is uitgewerkt en ik hoor een rioffel en een rammel.

Wie heeft er een tip ofadvies en of heft hetzelfde gehad met een defecte katalysator. Denk ik in degoede richting. Merk zelf dat de monteur het niet zo leuk vind als je meedenkt. dus ik wend me tot jullie.

groet

Geplaatst: 07.01.2010 - 23:36
door steven460
Mii kunnen de lambda sondes de motor ernstig in motorvermogen doen afnemen ivm verkeerd mengsel. De sensor, als deze defect is, geeft een te arm mengel aan. Dit zal de brandstof regeling proberen te compenseren. Dit gaat gepaard met roeten.



Zomaar een wild idee. Misschien is het onzin, maar hier komt ie:

Onlangs heb ik een bobine stuk gereden, dit ging bij volgas/planken in de 3.
Omdat een bobine niet bijzonder veel last heeft van grotere compressies vermoed ik dat er iets anders bijgeregeld kan worden: de ontsteekkracht / energie per onsteking. Dit mogelijk in de vorm van de spanning die aangeboden wordt naar de afzonderlijke bobines.

Als deze spanning te laag is kan de elektronica in de bobine mogelijk te weinig energie in het spoel zetten voor een krachtige ontsteking.

Stationair loopt wel goed?

hoi Steven

Geplaatst: 08.01.2010 - 19:50
door avstrate
\Ik heb dus inderdaad alle bobines vervangen. en het ging ook weer goed. Gisteren heb ik op de sloop een goede katalysator en uitlaat gehaald. Wordt er maandag onder gezet. Ik weet niet 100 procent zeker dat de ka kapot is, maar vermoed van wel. Ik hoor hem ook rammelen. Verder is het flexstuk uitgewerkt en zat er een gat in de uitlaat wat ik dicht heb laten lassen.

Uiteindelijk even bij Volvo aan de kast gehad en daar was die. Cillinder 4 geeft storing op gas en op benzine niks aan de hand. Dus het gasklephuis is waarschijnlijk vervuilld. Ik heb het 2 maanden geleden laten schoonmaken maar zocht daar het probleem niet. Op het gasverdeelhuis zitten 6 aansluitinegne, De zesde wordt niet gebruikt en het is een 5 cillinder. Als het niet zo koud had geweest, dan had ik dus cillinderslang 4 op het gasklephuis verplaatst naar de blinde aansluiting. Weet ik zeker dat hij goed loopt.

Maar tot mijn vreugde kon ik morgenmiddag bij Kees van gasverdampere.nl terecht en dan weet ik dat het opgelost wordt. Maandag de 2e hands uitlaat en katalysator en het flexstuk. Dan rammelt hij niet meer, loopt het als een trein en kan ik er weer tegenaan.
Ik hoop het en ben er ook van overtuigd.

Op naar de 4 ton. Bijna alles wat draai en rolt is recentelijk vervangen. Het enigste wat mij kan gebeuren is dat de motor stopt.
Ze hebben ook aangegeven dat het eventueel kan zijn dat er teveel klepspeling is of een klep die vervuild is. Maar als ik een koprevissie moet doen, laat ik de complete motor vervangen.

Vervangmotor + inbouw en gegarandeerde km stand van nog geen 50 ingebouwd door een volvospecialist kost rond de 1800 euro.
Kan je begrijpen dat ik baal van 600 euro voor 5 bobines.

Mocht alles niet helpen, ga ik toch jou theorie onderzoeken. Lamda is goed, maar ik twijfel over de katalysator. Als het niet goed geregeld wordt daarbinnen heb je enorm vermogenverlies. Maar dan geeft hij geen storing aan bij cillinder 4. Dus ik ga voor het gasverdeelhuis. Morgen weet ik het.

groet Anton

Geplaatst: 11.01.2010 - 18:36
door steven460
En al een update beschikbaar Anton?

Geplaatst: 11.01.2010 - 19:53
door avstrate
Jawel,

Ik ben wederom naar www,verdampere.nl gegaan. Kees is echt een wonderkind. Hij draait fantastisch. Was inderdaad wederom het gasverdeelhuis. Ik dacht dat hij pas gedaan was, maar dat was al weer langer geleden. Omdat kees een stappenmotor had gewisseld, dacht ik dat hij toen ook schoon gemaakt was. Maar het was helemaal vet en het natte filter slecht.

Lamdasondes goed, verbranbding perfect en luchtmassameter tip/top
Vandaag naar de garage gebracht. Hebben ze een gebruikte uitlaat van Rima eronder gelegd. De pijp was kapot geslagen omdat het flexibeel uitgewerkt was. Daarom komt de uitlaat naar beneden. Een flexibel gehaald bij RIMA, bleekt het niet te passen. heeft een andere aansluiting. Flexibel moet gewisseld worden en kostte 675 euro ex BTW. bij Volvo. Absurd. Een pijp met een stuk vlechtwerk.

Oplossing, van de niet passende goede pijp wordt het flexibel afgezaagd en
aan de ander pijp gezet. Er zijn ook reparatiestukken te koop, maar die zijn te stijf. Ben benieuwd, ben ik hopelijk ook het irritantte rammeltje kwijt.

Hij rijd als nieuw.