motor stotteren haper katalysator?
Geplaatst: 07.01.2010 - 01:11
Hoi Allen,
Ik heb een volvo s60 met 335.000 km en rijd op gas.
Sinds kort hapert de motor en dit vooral als je rond de 2000 toeren rijd. Hij doet dit zowel op gas als benzine. Op gas meer merkbaar.
Ik heb zo'n beetje alles al vervangen. Ik kreeg een melding rijd langzaam ofschakel over. De auto wilde niet meer hardder als 80. De garage heeft gekeken en dacht aan een ontstekingsprobleem. Na een hoop gewissel uiteindelijkalle 5 de bobines vervangen. Hij reed dacht ik toen wel weergoed. na 1000 km wederom slechter.
Wat is er nog meer gedaan, ik heb het gasklephuis gereinigd, nieuwe verdamper voor gas, alle filters vervangen het gashuis is gereinigd en gereviseerd nieuwe bougies, en luchtfilter.
Ik hoor ook een kleine rammel bij de uitlaat. Ik denk zelf dat de katalysator kapot kan zijn. Ik krijg ook een melding dat er een emissieprobleem is, het lampje gaat branden. De garage heeft hem aan de kast gehad en de computer geeft aan op gas dat er een verbrandingsprobleem is en op benzine niet. Dus conclussie dat het aan de gasinstalatie moet liggen. Uitgelegd dat het zowel op gas als benzine is en dat alles gereviseerd is.
Mijn vraag, bij een katalysatorzitten er 2 lamdasondes in. Eeen voor en één achter. Als die geen goede waardes meten, dan regelen ze het brqndstofmengesel verkeerd. Mijn logica zegt dan, dat misshien hiedoor de motor nu zo slecht loopt. Compressie was perfect.
Kan het dat de motor haperig loopt als de katalysatorkapot is.
De garage wil wel wat onderdelen vervangen en dan proberen, maar ik denk dat het handiger is om eerst de katalysator te vervangen. Ik hoor dat de uitlaat lek is, een uitlaatboier heeft aangegeven dat het flexibel is uitgewerkt en ik hoor een rioffel en een rammel.
Wie heeft er een tip ofadvies en of heft hetzelfde gehad met een defecte katalysator. Denk ik in degoede richting. Merk zelf dat de monteur het niet zo leuk vind als je meedenkt. dus ik wend me tot jullie.
groet
Ik heb een volvo s60 met 335.000 km en rijd op gas.
Sinds kort hapert de motor en dit vooral als je rond de 2000 toeren rijd. Hij doet dit zowel op gas als benzine. Op gas meer merkbaar.
Ik heb zo'n beetje alles al vervangen. Ik kreeg een melding rijd langzaam ofschakel over. De auto wilde niet meer hardder als 80. De garage heeft gekeken en dacht aan een ontstekingsprobleem. Na een hoop gewissel uiteindelijkalle 5 de bobines vervangen. Hij reed dacht ik toen wel weergoed. na 1000 km wederom slechter.
Wat is er nog meer gedaan, ik heb het gasklephuis gereinigd, nieuwe verdamper voor gas, alle filters vervangen het gashuis is gereinigd en gereviseerd nieuwe bougies, en luchtfilter.
Ik hoor ook een kleine rammel bij de uitlaat. Ik denk zelf dat de katalysator kapot kan zijn. Ik krijg ook een melding dat er een emissieprobleem is, het lampje gaat branden. De garage heeft hem aan de kast gehad en de computer geeft aan op gas dat er een verbrandingsprobleem is en op benzine niet. Dus conclussie dat het aan de gasinstalatie moet liggen. Uitgelegd dat het zowel op gas als benzine is en dat alles gereviseerd is.
Mijn vraag, bij een katalysatorzitten er 2 lamdasondes in. Eeen voor en één achter. Als die geen goede waardes meten, dan regelen ze het brqndstofmengesel verkeerd. Mijn logica zegt dan, dat misshien hiedoor de motor nu zo slecht loopt. Compressie was perfect.
Kan het dat de motor haperig loopt als de katalysatorkapot is.
De garage wil wel wat onderdelen vervangen en dan proberen, maar ik denk dat het handiger is om eerst de katalysator te vervangen. Ik hoor dat de uitlaat lek is, een uitlaatboier heeft aangegeven dat het flexibel is uitgewerkt en ik hoor een rioffel en een rammel.
Wie heeft er een tip ofadvies en of heft hetzelfde gehad met een defecte katalysator. Denk ik in degoede richting. Merk zelf dat de monteur het niet zo leuk vind als je meedenkt. dus ik wend me tot jullie.
groet