Pagina 1 van 2
Ongelukje, wiellager kapot?
Geplaatst: 07.01.2010 - 18:10
door Markie84
Beste Mensen,
Sinds enige tijd ben ik in bezit van een Volvo S60 Edition uit 2001. Met veel plezier lees ik hier diverse forumberichten en ben inmiddels een hoop wijzer geworden van het forum, maar helaas nog niet wijs genoeg.
Misschien kan één van jullie mij helpen.
2 weken terug ben ik met de gladheid iets te enthousiast een bocht in gegaan en ben tot stilstand gekomen tegen een stoeprandje. Stom, stom stom. Resultaat: Velgrand beschadigd, gelukkig niet krom, uitlijning niet goed meer en tot slot nog een bijgeluidje.
Uitlijning is inmiddels weer goed en ook de velgen heb ik meteen maar vervangen door een setje MIMAS velgen met winterbanden.
Nu zit ik alleen nog met het volgende probleem. Tijdens het rijden hoor ik een brommend bijgeluid. Soms is het er en soms niet en voor mijn gevoel voel ik ook een hele lichte trilling in het gaspedaal. Ik vermoed dat de wielnaaf een kleine afwijking heeft en dat mogelijk het geluid door het lager veroorzaakt wordt die ook een optater heeft gehad door de stoeprand. Met het oog is echter niets waar te nemen van een afwijking.
Nu wil ik de wielnaaf + lager gaan vervangen (als ik de forum berichten lees moet dit goed te doen zijn), maar ben bang dat ik deze dalijk voor niets vervang. Heeft iemand een idee wat het mogelijk anders kan zijn.
Auto is verder altijd dealer onderhouden en had voor het voorval totaal geen last van bijgeluiden.
Wie kan mij helpen??? Alvast bedank,
Groet Mark
Geplaatst: 07.01.2010 - 18:33
door toppertje
als maar niet je aandrijfas krom is!
een brommend geluid kan idd een wiellager zijn.
probeer eens zig-zag te rijden,dan zal je waarschijnlijk verschil in geluid horen.
ik weet niet hoe hardje tegen de stoep bent geknald,maar laat alles goed
nakijken.
de draagarm vind dit vaak ook niet zo fijn.
Geplaatst: 07.01.2010 - 18:53
door Markie84
Idee van de snelheid heb ik niet helemaal, maar het zal niet harder dan 10 km/h zijn geweest. Bij zig-zag rijden hoor ik inderdaad verschil in geluid, kan dit op het lager wijzen?
Verder heb ik ook de remblokken van de schijf losgehaald, zodat deze ruim in de houder zaten en ook geen eventuele bijgeluiden konden veroorzaken. Resultaat: Geluid wordt niet veroorzaakt door aanlopende remblokken. Ook blijft het geluid aanwezig bij het remmen, al is dit minder goed hoorbaar door het afrolgeluid van de banden.
Ophanging is ook door de Volvodealer nagekeken toen ik terug moest voor een paar kleine garantiepunten. Deze hebben verder niets gevonden.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:04
door volvo c70 t5
Markie84 schreef:Idee van de snelheid heb ik niet helemaal, maar het zal niet harder dan 10 km/h zijn geweest. Bij zig-zag rijden hoor ik inderdaad verschil in geluid, kan dit op het lager wijzen?
Verder heb ik ook de remblokken van de schijf losgehaald, zodat deze ruim in de houder zaten en ook geen eventuele bijgeluiden konden veroorzaken. Resultaat: Geluid wordt niet veroorzaakt door aanlopende remblokken. Ook blijft het geluid aanwezig bij het remmen, al is dit minder goed hoorbaar door het afrolgeluid van de banden.
Ophanging is ook door de Volvodealer nagekeken toen ik terug moest voor een paar kleine garantiepunten. Deze hebben verder niets gevonden.
Ook een keer zo iets gehad,was toen een fuseekogel,geef ook een brom geluid.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:15
door Markie84
Kwam dat geluid door speling op de fuseekogel? Heb bij mijn vorige Volvo een fuseekogel met teveel speling gehad, gaf geen bijgeluiden, alleen slecht weggedrag.
Maar bedankt voor de tip, zal ook deze dit weekend meenemen bij een uitgebreide inspectie
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:19
door toppertje
Markie84
denk toch dat je wiellager niet meer fris is,aangezien je aangeeft dat
er verschil in geluid optreed bij zig-zag rijden.
als het geluid bij het naar rechts sturen erger is,dan is het lager ad linkerkant
stuk,en omgekeerd.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:23
door volvo c70 t5
Markie84 schreef:Kwam dat geluid door speling op de fuseekogel? Heb bij mijn vorige Volvo een fuseekogel met teveel speling gehad, gaf geen bijgeluiden, alleen slecht weggedrag.
Maar bedankt voor de tip, zal ook deze dit weekend meenemen bij een uitgebreide inspectie
Ja idd ik dag eerst ook een wiellager,die van mij had een op en neer spelling,bij 80km horde je het echt goed.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:24
door Markie84
Het verschil in geluid bij zigzaggen zit hem vooral in het verdwijnen en terugkomen van het geluid. Stuurstand iets wijzigen leidt ertoe dat het geluid soms verdwijnt.
Verder is het geluid er bij elke snelheid, van 20 tot 140 km/h getest. Verder geen trillingen in het stuur en ook niet in het rempedaal bij hard remmen.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:26
door volvo c70 t5
Heb je geen spelling op je wiel?
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:28
door Markie84
Er is een hele lichte speling, maar deze wordt veroorzaakt door de binnenste stuurkogels. Dit is uit de ANWB aankoopkeuring gekomen, maar deze speling ligt ver binnen de tolleranties en veroorzaakte voor het voorval verder geen bijgeluid.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:31
door volvo c70 t5
Kijk een wiellager geef meestal een spelling en dan alle kanten op,krik hem op en geef een slinger aan je wiel dan zou je je wiellager moeten horen.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:40
door Markie84
Heb de auto vorig weekend opgekrikt, wiel eraf, de remblokken speling gegeven zodat deze geen geluid geven, STC uitgezet en de naaf in beweging gebracht door de auto in ze 1 te zetten. Resultaat geen geluid te horen.
Wat me wel was opgevallen dat de remschijf voor me gevoel licht wijkt. Met het oog is dit niet te zien, maar met de hand op de schijf wel te voelen.
Wel lijkt mij dat het tegen de stoep rijden een remschijf niet krom kan maken, wat kan wijzen op een afwijking in de naaf. De naaf en lager zijn één, dus voor mijn gevoel moet hier een mogelijke oorzaak van het geluid liggen.
Ik zal ook even extra controleren of het wiel speling alle kanten op geeft, bedankt voor de tip.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:45
door volvo c70 t5
Toppertje zeg ook je draagarm heb die wel een goeie in,als daar een kromming in zit kan die ook geluiden geven.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:50
door Markie84
Ik snap even niet wat je met bovenstaande bedoeld. Zou een kromming bijv. in de draagarm bij het uitlijnen naar voren moeten zijn gekomen?
De afwijking bij het uitlijnen was trouwens zeer klein volgens de monteur. Ook me stuur stond nog zo goed als recht.
Geplaatst: 07.01.2010 - 19:54
door volvo c70 t5
Een draagarm heb niks met uitlijnen te maken,je ben tegen een stoep gereden,heb je draagarm ook een klap gehad die kan dus ook krom zijn.
Geplaatst: 07.01.2010 - 20:07
door Markie84
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het vervangen van het wiellager, is het geluid er dan nog, dan ga ik weer verder zoeken.
Heb hier een paar zaken in de buurt die een SKF lager op voorraad hebben, dus die kan er zo ingesleuteld worden. Nu alleen nog even hopen dat het dit weekend niet te koud gaat worden want ik moet helaas gewoon op straat sleutelen.
De draagarm samen met de overige mogelijke punten houd ik voorlopig even in gedachte mocht het lager niet de oorzaak blijken. Ik heb toch liever een reserve lager dan een reserve draagarm op de plank liggen.
Mocht iemand toch nog andere ideeen van een mogelijke oorzaak hebben dan hoor ik dit graag.
Tot nu toe iedergeval bedankt voor de tips.
Geplaatst: 07.01.2010 - 20:10
door volvo c70 t5
Markie84 schreef:Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het vervangen van het wiellager, is het geluid er dan nog, dan ga ik weer verder zoeken.
Heb hier een paar zaken in de buurt die een SKF lager op voorraad hebben, dus die kan er zo ingesleuteld worden. Nu alleen nog even hopen dat het dit weekend niet te koud gaat worden want ik moet helaas gewoon op straat sleutelen.
De draagarm samen met de overige mogelijke punten houd ik voorlopig even in gedachte mocht het lager niet de oorzaak blijken. Ik heb toch liever een reserve lager dan een reserve draagarm op de plank liggen.
Mocht iemand toch nog andere ideeen van een mogelijke oorzaak hebben dan hoor ik dit graag.
Tot nu toe iedergeval bedankt voor de tips.
Hoop voor je dat het dan over is.
Geplaatst: 08.01.2010 - 07:17
door toppertje
volvo c70 t5 schreef:Een draagarm heb niks met uitlijnen te maken,je ben tegen een stoep gereden,heb je draagarm ook een klap gehad die kan dus ook krom zijn.
een draagarm heeft
allesmet uitlijnen te maken.
maar je zal hier geen brommend geluid van krijgen.
wat ik bedoelde was meer gericht op het feit dat de draagarmen
van gegoten alluminium zijn,en bij een harde klap kan dit materiaal
scheuren/breukjes vertonen.
vervang je wiellager maar,en ik denk dat je probleem over is.
S6
Geplaatst: 08.01.2010 - 11:58
door GekkeBelg
lijkt me ook het meest logische. Succes met vervangen, hoop dat je een garage hebt, hier (belgie) zal het tussen de -15 en de -8 zijn
Geplaatst: 08.01.2010 - 20:16
door avstrate
voordat je gaat vervangen, krik hem aan één kant op met een goede krik. Stqart de motor, zet je tractioncontrol uit! heel belangrijk anders kan je hem niet aan kant laten draaien. Zet hem in zijn 1 en laat heel langzaam de koppeling opkomen. Je laat het wiel draaien met een snelheid tot 6o km. gas terug en als het lager kapot is hoor je een gierend geluid. Doe dit vervolgens ook met de andere kant. Zal je horen als ook dat lager niet versleten is, dat die niet bromt en giert.
Succes ermee. Ik heb beide lagers vervangen. Is op straat goed te doen of in een garage met deze temperatuur. Feitelijk zit het lager met 4 bouten vast. Het eerste lager heb ik gewoon losgehaald met dop 18. en het tweede heb ik alles losgehaald. Is wat meer werk maar werk handig. Gooed te doen.