Pagina 1 van 2
Nablaas functie Airco
Geplaatst: 07.01.2010 - 21:41
door Forza Volvo
In deze koude tijd laat ik zo als altijd de airco gewoon mee draaien echter de accu heeft het zwaar ter verduren. Een half uur later als de motor uitgezet wordt begint de nablaas functie te draaien die het nodige van de accu vraagt.
Is er een mogelijkheid om deze uit te schakelen ???
Hans
Geplaatst: 07.01.2010 - 21:43
door Oceanracer
Nablazen? Midden in de winter? Dat is wel heel raar, want de aircopomp draait niet eens, dus de verdamper hoeft ook niet gedroogd te worden. Ik denk dat je je airco zelf moet laten nakijken.
Geplaatst: 08.01.2010 - 08:29
door Walter
sowieso zit er een controle op volgens mij; als de capaciteit van de accu te laag is, gebruikt 'ie de nablaasfunctie niet
Geplaatst: 08.01.2010 - 18:47
door aertssenhjc
Onzin. als de airco gedraaid heeft (tijdens vooruitontwaseming) en hij schakelt zich uit, volgt inderdaad de nablaas functie. Zomer of winter maakt niet uit.
Geplaatst: 08.01.2010 - 19:41
door Oceanracer
Onzin zelfs? Beneden de 5 graden doet de airco het echt niet. Welke stand je ook kiest.
Bovendien treed de nablaasfunctie zeker niet na ieder gebruik van de airco in werking. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Geplaatst: 08.01.2010 - 20:27
door Walter
Oceanracer schreef:Onzin zelfs? Beneden de 5 graden doet de airco het echt niet. Welke stand je ook kiest.
Bovendien treed de nablaasfunctie zeker niet na ieder gebruik van de airco in werking. Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
klopt, niets aan toe te voegen
Geplaatst: 09.01.2010 - 07:44
door Forza Volvo
Het wordt er niet duidelijker op zo. Ben ook van mening dat de airco het wel doet. Zonder airco krijg ik m,n voorruit niet zo snel droog van binnen.
Geplaatst: 09.01.2010 - 08:27
door aertssenhjc
je weet hoe ik het bedoel hé oceanracer
Ik heb gisteren mijn thermostaat laten vervangen en daardoor uitgebreid mijn kachel gestest. Met 120 op de CC en airco aan (op zijn koudst met vooruit ontwaseming) voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.

Geplaatst: 09.01.2010 - 11:28
door Ramon&Ramon
Als de omgevingstemperatuur van de airco componenten boven de 5 graden uitkomen en dat is natuurlijk al redelijk snel het geval,dan schakelt hij dus gewoon in.
We hebben het afgelopen week ook getest en het verhaal klopt dus..
Na een aantal km gereden te hebben,sloeg de pomp in en uit..
De test Volvo was van het bouwjaar 2008..
Geplaatst: 11.01.2010 - 11:07
door Oceanracer
Voor zover mij bekend, wordt het uitschakelen van de aircopomp niet bepaald door de omgevingstemperatuur, maar door de instromende lucht van het compartiment welke wordt gemeten door een sensor links onder in de middenconsole bij het gaspedaal. Wanneer die instromende lucht als te koud wordt gemeten, wordt de compressor uitgeschakeld, ongeacht de stand van de AC-knop op de middenconsole.
Volvo schrijft in het instructieboekje dat de compressor werkt vanaf 0 graden Celsius. Overdag is het de laatste tijd veelal om het vriespunt geweest, dus het is op zich dus helemaal niet vreemd dat hij wel eens inschakelt.
Maar dan zijn we weer terug bij de vraag van TS. Als de compressor in die tijd wel heeft gedraaid (wat technische mogelijk is, gezien de buitentemperatuur van toen) blijf ik er bij dat de nablaasfuncie nu niet in werking zou moeten treden omdat het daar veel te koud voor is.
Volvo schrijft hierover dat de nablaasfuncie bij hoge temperaturen na 50 minuten ca 7 minuten in werking treed om de verdamper te drogen.
De reden van het nadrogen is overigens bedoeld om de waardeloze afwatering bij de Volvo's S60/V70/S80 te verdoezelen en te voorkomen dat er (net als bij de S70/V70) om de paar jaar een nieuwe verdamper moet worden geplaatst omdat de oude volledig is weggerot.
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:12
door Oceanracer
aertssenhjc schreef:... voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.
Vandaag zo'n 450 kilometer gereden. Buitentemperatuur +1 en op de terugreis ook en een deel 0 graden Celsius. Niet één keer heb ik het inschakelen van de aircopomp gevoeld. Ook niet toen we een tijdje stilstonden bij de MacDrive.
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:14
door aertssenhjc
Oceanracer schreef:aertssenhjc schreef:... voelde ik wel degelijk de airco inschakelen. ik zou zeggen probeer het even.
Vandaag zo'n 450 kilometer gereden. Buitentemperatuur +1 en op de terugreis ook en een deel 0 graden Celsius. Niet één keer heb ik het inschakelen van de aircopomp gevoeld. Ook niet toen we een tijdje stilstonden bij de MacDrive.
Heel vreemd. Ik zou bijna zeggen ga eens langs je dealer...
Maare, de mac?, let je wel een beetje op de lijn

;)
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:18
door toppertje
Oceanracer schreef:Voor zover mij bekend, wordt het uitschakelen van de aircopomp niet bepaald door de omgevingstemperatuur, maar door de instromende lucht van het compartiment welke wordt gemeten door een sensor links onder in de middenconsole bij het gaspedaal. Wanneer die instromende lucht als te koud wordt gemeten, wordt de compressor uitgeschakeld, ongeacht de stand van de AC-knop op de middenconsole.
ik dacht dat de verdamper temp.sensor hier verantwoordelijk voor is.
hier stroomt nl. de ingaande buitenlucht langs.
als deze sensor een signaal van minder dan 6gr naar je CCM stuurt,dan
schakelt deze de compressor uit om bevriezing te voorkomen.
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:18
door Oceanracer
Whahaha, trust me: We kunnen het hebben.
En de 19e gaat ie weer naar de dealert. We'll see.
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:39
door Oceanracer
Zo, even een "kritischer fehler" van het forum overleefd.
Maar Toppertje, dat bedoelde ik dus ook. Echter, het rare is dat Volvo zelf melding maakt van 0 graden Celsius en dat de dealer het altijd over 5 graden Celsius heeft. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, denk ik. De ene thermostaat is de andere niet...
Geplaatst: 11.01.2010 - 21:48
door toppertje
Oceanracer schreef:De ene thermostaat is de andere niet...
voor thermostaten moet je in een ander topic zijn....

Geplaatst: 11.01.2010 - 23:29
door Ramon&Ramon
Vandaag met drie Volvo,s gereden en ze schakelen toch allemaal in,of zouden deze drie ook stuk zijn.
V70 2004
S80 2002
V702006
Geplaatst: 12.01.2010 - 07:25
door Oceanracer
Ramon&Ramon schreef:De airco werkt onder plusminus 6 graden niet meer,dus hij moet het nu wel doen!
Zeg het maar, hoe zit het nou? Je spreekt jezelf nogal tegen. Of was het tijdens die testritten met 3 Volvo's bij jou in ene boven de 6 graden?
Geplaatst: 12.01.2010 - 19:05
door Ramon&Ramon
Ik spreek mezelf niet tegen ,ik heb dit geconstateerd,auto,s stonden buiten en na een km of tien kwam de airco in.
Ik weet dat ze het onder de 6 graden niet horen te doen,maar ik geef alleen aan dat na een aantal km rijden, hij wel werkt..
Geplaatst: 12.01.2010 - 19:44
door Oceanracer
Dan zou Volvo gelijk hebben, want Volvo stelt immers dat de Volvo-compressor draait tot aan de buitentemperatuur van 0 graden Celsius en zou die 5-gradengrens door "ons" zijn verzonnen of die drie Volvo's zijn inderdaad allemaal stuk. Zeg het maar.
Ik heb in elk geval geconstateerd dat mijn aircopomp niet is aangeslagen en dit vandaag bij -2 ook niet heeft gedaan. Volgens mij volkomen normaal bij deze weersomstandigheden. Ik heb overigens nog nooit een auto gehad, waarvan de airco pomp het ver onder de 5 graden wel deed.
Blijft nog steeds de vraag van TS overeind: Waarom gaat hij over op de nablaasfunctie daar waar deze alleen bedoeld is voor een hoge omgevingstemperatuur?