Pagina 1 van 1
Warme lucht na koude start - V50 diesel
Geplaatst: 09.01.2010 - 11:23
door Jordos
Mijn vader rijdt nu een paar maanden een V50 1.6 diesel (2008) en hij is er erg tevreden mee.
Alleen vinden we het lang duren voor er warme lucht uit de kachel komt. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn van andere Volvo dieselers?
Mijn auto (1970!) komt na een kleine minuut wel met warme lucht. De V50 heeft daar zeker 5-7 minuten voor nodig. Is dit soms typerend voor diesel (lagere verbrandingstemperatuur?)? Uiteraard staat de temperatuur op 'Hi' en de blower aan.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Geplaatst: 09.01.2010 - 12:09
door asta
Volgens mij is dit gelijk aan de benzine uitvoering.
Je krijgt ook nagenoeg geen lucht als je hem op auto stand zet totdat de lucht een bepaalde temperatuur bereikt waarna de luchtcirculatie toeneemt.
Daartegen voel ik de stoelverwarming na enkele meters rijden al opwarmen.
Dat maakt weer een hoop goed!

Geplaatst: 09.01.2010 - 12:34
door Sander_S40
Ik heb ook het idee dat dit met diesel te maken heeft. De benzine auto van mijn vrouw is veel sneller warm. Natuurlijk zit zo'n 1.3 motortje wel wat sneller in de hogere toerentallen, maar toch.
Geplaatst: 09.01.2010 - 12:39
door Fredhead
Denk ook dat het aan de diesel ligt.
Hier thuis is de benzine S60 ook sneller warm dan mijn diesel
Geplaatst: 09.01.2010 - 12:49
door asta
Ik geef aan dat ik uit eigen ervaring hetzelfde constateer.
Ik rijd een T5 benzine.
2.0.d OK
Geplaatst: 09.01.2010 - 17:15
door gnd
Ik heb dik een jaar met een V50 2.0.d gereden.
Daar zat een elektrische kachel van 1100 Watt in.
Die was heel snel warm, voordat ik de straat uit was, kwam de ergste kou al uit lucht....
<off-topic> :?
Helaas ging die kachel een eigen leven leiden en ging bij 30 graden celsius buitentemperatuur op volle warmte aan. Dat was niet lekker kan ik je melden. DIt is uiteindelijk door Volvo Nederland opgelost.
Maarja, die MY2005 2.0.d was op een maandag gebouwd....
<on-topic> :shock:
Bij de 1.6.d zou toch ook een kachel met electrisch verwarmingselement moeten zitten ?
Cheers,
GND
Geplaatst: 09.01.2010 - 20:34
door Elveka
Helaas is dat niet standaard - denk ik- want bij mijn 1.6D duurt het toch wel even voor de kachel warmte geeft ...
Geplaatst: 10.01.2010 - 11:17
door Jordos
In deze uitvoering zit helaas ook geen elektrische kachel.
Uit jullie reacties haal ik dat 5 minuten wachten op de eerste warme lucht normaal is te noemen, klopt dat? Ik vind dat toch wel laat hoor.
Geplaatst: 10.01.2010 - 11:50
door Fredhead
Minimaal 5 minuten is wel normaal te noemen ja.
Tjaa, wat is laat, Volvo doet dit ook omdat het beter is voor de motor zelf.
Die paar minuten extra kou vallen wel te overleven toch?

Geplaatst: 11.01.2010 - 11:17
door Jordos
Oh ja het is ook geen vreselijk probleem, maar ik vond het wel opmerkelijk. Maar nu weten we in ieder geval dat er niets stuk is

Geplaatst: 11.01.2010 - 11:37
door sanco
Jordos schreef:Oh ja het is ook geen vreselijk probleem, maar ik vond het wel opmerkelijk. Maar nu weten we in ieder geval dat er niets stuk is

Als de motor na enige tijd wel gewoon zijn normale werktemperatuur bereikt en vasthoudt, dan mag je er vanuit gaan dat er niets aan de hand is. (Dit kan bij erg lage temperaturen overigens best 15-20km duren) Dan is het inderdaad een gevolg van de moderne zuinige dieselmotor. Wat ik zelf in echte kou nog wel eens deed, zo snel als mijn zicht het toeliet (ik bedoel: mits je niet de vooruit ontwasem stand moet kiezen vanwege een beslagen raam): de klep voor recirculatie "manueel" dichtzetten. Op die wijze krijg je niet steeds koude, verse buitenlucht, maar warm je eerst de lucht binnenin op. Dit gaat daardoor sneller, en je ontrekt minder warmte aan je koelwater, waardoor ook je blok sneller opwarmt. Vergeet niet na enige tijd de zaak weer op "auto" of "open" te zetten, want anders slaan de ramen weer dicht.
Geplaatst: 11.01.2010 - 11:56
door Oceanracer
En schakel (op bv een 80-km weg) niet door naar z'n vijf maar laat hem lekker in 4 staan. Komt ie ook sneller op temperatuur. Of binnen de bebouwde kom de drie blijven gebruiken ipv doorschakelen naar z'n 4.
Geplaatst: 11.01.2010 - 12:08
door Elveka
@sanco
Is het niet zo dat de stand "recirculatie" na een aantal minuten automatisch uitgeschakeld wordt ? Ik gebruik die truuk ook, maar dan moet je inderdaad zorgen dat de ramen niet aandampen !
Geplaatst: 11.01.2010 - 15:31
door Jordos
Bedankt voor de tips mannen, ik ga het doorgeven!
Geplaatst: 13.01.2010 - 08:53
door Boswachter
Ik heb geen last van een koude auto, alleen de bekende gebrekkigge verwarming vand e voeten speelt me parten momenteel (werk veel buiten in de kou en dan duurt het lang voor de voeten ook maar iets warm willen worden met dit weer) de vooruitverwarming (blower) geeft bij mij binnen 3 minuten warme lucht, en dat zonder op hoge torentallen o.i.d. te rijden.
Geplaatst: 17.01.2010 - 01:25
door Schuurmanneke
Mijn auto is zeer snel warm, binnen een minuut merk je dat de lucht opwarmt.
Bovendien wordt de re-circulatie automatisch goed geregeld wanneer je de voorruitverwarming/ontwaseming toepast.
Mijn auto is met stationair draaien binnen 5 minuten compleet dooi!
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:15
door Oceanracer
Dan heb je vast geen diesel, maar een benzinemotor.
Geplaatst: 03.03.2010 - 16:53
door MauritsvdT
Ik moet zeggen dat ik met dit weer (nachtvorst) de eerste 2 minuten de voorruit ontwaseming aanzet en dat daarna met een minuut (of 2) duidelijk de temperatuur voel stijgen.
Dan heb ik de ECC op automatisch staan bij 22°, minuutje of wat daarna draai ik hem terug naar 20° en draai de snelheid wat terug.
Maar inderdaad is een diesel niet zo snel aan het opwarmen als een benzine uitvoering.
Geplaatst: 03.03.2010 - 17:11
door Peter-V50
Warmte is nou eenmaal een "afvalproduct" van een verbrandingsmotor. Hoe efficiënter de motor, hoe meer brandstof wordt omgezet in beweging in plaats van warmte. Dus eigenlijk is het een goed teken dat je interieur maar langzaam warm wordt!