Pagina 1 van 1

hoe wordt het zo snel mogelijk warm in de auto?

Geplaatst: 09.01.2010 - 11:37
door Lexy
Beste leden,

Hoe kan ik binnen in de auto (V50 2D incl ECC) zo snel mogelijk warm krijgen? Bij mijn vorige auto's werd omschreven wat te doen om het zo snel mogelijk warm te hebben in de auto, dit mis ik een beetje in de handleiding.

Als ik de lucht via de middenroosters laat binnenkomen wordt de AUTO stand uitgeschakeld. Geldt dan nog wel de temperatuursinstelling? En als ik de dan ook gelijk blower handmatig harder zet, wat doet hij dan met de temperatuursinstelling?

Tnx!

gr,
Alex

Geplaatst: 09.01.2010 - 11:56
door Fredhead
De temperatuur instelling blijft altijd staan.
Enige dat je veranderd is dat je de automatische climate control uitschakeld.

Bij de V50 (en veel meer Volvo modellen) blaast de kachel de eerste paar minuten helemaal niet, dat is beter voor de motor zelf en omdat dit toch koude lucht is schiet je er niets mee op.
Wordt de motor ook maar een beetje warm dan begint hij gelijk warme lucht te blazen.

Geplaatst: 09.01.2010 - 12:05
door marcvr
Hoy Lexy,vermits je wagen uitgerust is met ECC denk ik dat de automatische stand het beste resultaat geeft: de aanjager werkt in het begin trager en wacht op het warm worden van de moter om dan naar sneller te gaan.
In mijn S80 geeft dit toch de beste resultaten.
Mijn dochter heeft een Audi A4 en deze is uitgerust met een elektrische weerstand. Na een minuutje of twee geeft deze al redelijk wat warmte.
Als je dan wat korte afstanden rijdt denk ik dat de batterij na een paar dagen het toch moeilijk krijgt
gr.
marc

Geplaatst: 09.01.2010 - 12:26
door Lexy
fredhead schreef:De temperatuur instelling blijft altijd staan.
Enige dat je veranderd is dat je de automatische climate control uitschakeld.

Bij de V50 (en veel meer Volvo modellen) blaast de kachel de eerste paar minuten helemaal niet, dat is beter voor de motor zelf en omdat dit toch koude lucht is schiet je er niets mee op.
Wordt de motor ook maar een beetje warm dan begint hij gelijk warme lucht te blazen.
Oke, maar dat betekent dus dat hij niet meer naar deze temperatuur regelt gezien de climate control is uitgeschakeld? Wat moet je dan verwachten van de temperatuur van de lucht die dan wordt uitgeblazen?

Geplaatst: 09.01.2010 - 12:37
door Fredhead
Volgens mij past hij de temperatuur nog wel aan hoor.
Probeer het eens uit, ikzelf gebruik altijd de automatische stand omdat ik het erg prettig vind dat de auto alles zelf regelt

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:17
door Delta
Op de automaat is het inderdaad zo dat de blower na enige minuten op hogere snelheid gaat blazen. Nadeel van de autom stand vind ik dat na een nachtvorst je juist tegen de beslagen voorruit direct veel lucht wilt blazen vandaar dat ik kies voor de blower handmatig direct harder op de voorruit te zetten, geeft bij mij een goed resultaat na 5 tot 10 min weer op de autostand.

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:41
door Elveka
De ECC heeft ook een knopje voor snelle ontwaseming van het interieur. In die stand haalt de ECC alle hens aan dek om de voorruit zo snel mogelijk vrij te krijgen. In mijn V50 werkt dit prima, ook na een koud buitennachtje !

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:49
door Fredhead
Die gebruik ik ook voor de ruit en doet het inderdaad prima

Geplaatst: 09.01.2010 - 16:45
door Delta
Elveka schreef:De ECC heeft ook een knopje voor snelle ontwaseming van het interieur. In die stand haalt de ECC alle hens aan dek om de voorruit zo snel mogelijk vrij te krijgen. In mijn V50 werkt dit prima, ook na een koud buitennachtje !
Maar ook na het indrukken van deze toets blijft de blower in het begin op een laag toerental draaien en pas na een paar min gaat hij sneller (vol vermogen) draaien. Vandaar dat nadat ik deze toets heb bedient ook de blower op de hoogste stand zet, na een 5 a 10 min kan de stand dan weer op automaat. Op deze manier is bij mij het ontwasemen en verwarmen van de auto snel gebeurd.

Geplaatst: 09.01.2010 - 17:07
door motorfret
en anders eens nadenken over een standkachel.
velen vinden dit overdreven, tot ze er een keer eentje ervaren hebben.
heerlijk!

Geplaatst: 15.01.2010 - 13:00
door Douglas
Misschien een software instelling of MY verschil? Bij mij wordt de voorruit ook op volle kracht ontwasemd direct nadat ik gestart heb en die knop ingedrukt heb (daarna ga ik buiten krabben).

Geplaatst: 15.01.2010 - 17:39
door asta
Elveka schreef:De ECC heeft ook een knopje voor snelle ontwaseming van het interieur. In die stand haalt de ECC alle hens aan dek om de voorruit zo snel mogelijk vrij te krijgen. In mijn V50 werkt dit prima, ook na een koud buitennachtje !
Maar dan dient je motor al wel wat warmte af te geven anders draait deze niet volluit is mijn ervaring (v50 bj '06)

Geplaatst: 17.01.2010 - 01:20
door Schuurmanneke
Snelste warm is hij met de voorruitontwasemer. Daarnaast is hij het snelst warm als je rijdt, ipv stationair laat draaien (voornamelijk bij diesel).

Mijn auto is binnen een minuut aangenaam van binnen, ook bij stationair draaien.

Geplaatst: 17.01.2010 - 09:43
door Oceanracer
In welke stand je de ECC ook zet, de warmte moet er wel zijn!

Bij de moderne dieselmotoren wordt minder energie verloren in warmte. Goed voor het brandstofverbruik, maar minder goed voor de tijd die het duurt om de motor op te warmen tot bedrijfstemperatuur. Het maken van veel toeren bij een koude motor moet worden vermeden, net als veel gasgeven bij het optrekken. Wat dan wel?

Gebruik bij het rijden binnen de bebouwde kom de derde versnelling (binnen 30 km-zones de tweede versnelling gebruiken) en op provinciale wegen de vierde versnelling tijdens de opwarmfase. Dit is niet schadelijk voor de motor, kost iets meer brandstof maar zorgt er wel voor dat de motor sneller op temperatuur komt. Beter voor de motor en prettiger voor de passagiers.

Geplaatst: 17.01.2010 - 14:41
door Thijs
De ecc is zo afgesteld dat de gevoelstemperatuur zo aangenaam mogelijk is. Dus bij een in verhouding te koude inblaastemperatuur omdat de motor koud is zal de blower heel zacht blazen omdat koude wind extra koud aanvoelt. Pas als de motor genoeg warmte afgeeft om de inblaaslucht voldoende warm aan te laten voelen zal de blower harder gaan draaien.
Als je dus ook bv 22 graden hebt ingesteld hoeft de ingeblazen lucht niet perse 22 graden te zijn. Ook invloeden luchtvochtigheid en van de zon worden meeberekend. (sensor midden achter de voorruit)
In dde zomer zal de temperatuur van de ingeblazen lucht, helemaal als de zon schijnt, veel kouder zijn dan de ingestelde waarde. Maar qua gevoel klopt het precies met die ingestelde waarde.
Dus gewoon in de automaat, dan heb je het zo aangenaam als mogelijk is!!

Alleen als je de voorruit op ontwasemen zet zal de blower wel optoeren om de ruit te ontwasemen. Dit zal echter een onaangenamere gevoelstemperatuur geven.