Pagina 1 van 2

moeilijk raadsel

Geplaatst: 12.01.2010 - 18:51
door sebbie82
Nou ja... bijna niet meer dan.

Mensen, ik zit met een moeilijk probleem.
Het hele verhaal:

Afgelopen zaterdag ben ik door het noodweer van de weg geraakt.
Het stelde niets voor. Geen schade, geen letsel. Met een gangetje van 30 de berm in, en compleet vast in de sneeuw.

Een bergingsbedrijf heeft hem er voor mij uitgesleept, en sinds ik hem terug is hij niet meer rijdbaar. In de letterlijke zin van het woord. Daarnaast mis ik aan de linkerzijde beide wieldoppen. Deze zaten er nog op toen ik de auto verliet(!!!!)
Zelf heb ik niets geraakt, het was gewoon een grasveldje met een beetje sneeuw.

Bij 3kwart en volledig insturen komt de auto voor omhoog, en "springt" het buitenste wiel volgens mij. Alsof het binnenste wiel rechtdoor gaat, en de buitenste wegdrukt als het ware.
Wanneer ik rechtdoor rijdt begint de auto nu en dan spontaan naar links of rechts weg te trekken, met redelijke kracht. 70per uur is redelijk dodelijk, de auto begint eerst te trillen, en daarna wil je echt wel remmen, want hij gaat alle kanten op.

Bij een andere garage heb ik eerst gevraagd wat er aan de hand is, omdat ik dit natuurlijk zal moeten bewijzen als het door het afslepen gebeurd is.

De garage heeft NIETS kunnen vinden, en kan enkel vermoeden dat het misschien de homokineet is...

Wie kan verder helpen, heeft ideeen, en kan mij misschien vertellen hoe ik enkele zaken kan checken voor ik bakken vol geld kwijt ben en niet verder kom.
Sleutelen is geen probleem, 2jaar lang motorvoertuigtechniek gestudeerd.


WIE o WIE heeft raad?????

Heb nu 2 dagen vrij dus hoop ECHT dat ik iets kan bereiken morgen of overmorgen....
Alvast bedankt!
Sebas

(volvo 440, 1988, geen stuurbekrachtiging)

Geplaatst: 12.01.2010 - 18:59
door 945i
Lijkt er op dat je of; toch iets geraakt hebt, of er met harde hand om is gegaan met je auto tijdens het wegslepen..(kabel aan een spoorstang oid.), bij dat weggedrag moet er iets te vinden zijn, kan bijna niet anders..

Geplaatst: 12.01.2010 - 19:05
door sebbie82
Zou je zeggen! Maar ik heb er de hele avond al onder gelegen, er is niets krom... Waar het nou wegkomt weet ik niet. Misschien zelfs wel toeval dat er net iets stuk is gegaan, of zelfs de reden dat ik juist van de weg ben geraakt. Feit is dat er zo niets te zien is. geen beschadigingen, geen deuken, niets..... de auto staat hier op de oprit nog op de krik, wie een idee heeft, heeft 10 minuten later een antwoord! ;)

Tnx!
(ps. ik heb nog geen zaken losgehaald, dus een beschadigde homokineet bijv. is een optie. maar weet niet of dit wel zo logisch is. er zijn in ieder geval geen krassen/deuken/breuken/kromme stangen)

Geplaatst: 12.01.2010 - 19:22
door 945i
Heb je ook al gemeten? dus diagonaal vaste punten nameten, misschien het subframe iets krom getrokken...?

Geplaatst: 12.01.2010 - 19:24
door sebbie82
Neej dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Enig idee waar ik de standaards hiervoor vind?
Welke punten en welke maten?

Gr

Geplaatst: 12.01.2010 - 19:34
door 945i
Daar zijn speciale uitschuifbare meetlatten voor (daar heb jij nu niks aan..) Je kan wel punten vinden die je als referentie kan gebruiken, hoofdzaak ze zitten aan beide kanten en dan diagonaal meten. Voorkant een achterkant van het subframe.

Probeer ook eens linker schokbreker bovenkant en rechtsvoor een gat in het front (naast de slotplaat) daarna rechter schokbreker en linkergat.. Maak een plankje ofzoiets met 2 spijkers... ik noem maar iets.:)

Geplaatst: 12.01.2010 - 19:55
door sebbie82
Dit lijkt allemaal redelijk te kloppen...

Het lukt niet op de millimeter, maargoed als daar een kwart cm verschil in zit neem ik aan dat je die auto nog wel fatsoenlijk op de weg kunt houden...
Opnieuw weer bedankt ;)

S

Geplaatst: 12.01.2010 - 20:46
door erik-hakkers
misschien speling op het stuurhuis?

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:02
door sebbie82
ik heb hele lichte speling in het stuur, dit was voor het vooral ook al, en dit is zo te zien gelijk gebleven. Dit had ik inderdaad nog niet gechecked, maar het is te weinig om de wielen plots te laten "omslaan"

tnx

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:03
door erik-hakkers
Als je auto start hoe is die speling want dit kan net genoeg zijn om een raar weggedrag te beleven tijdens rijden

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:06
door sebbie82
Hoe bedoel je als je de auto "start"?
Ik heb geen stuurbekrachtiging als je dat bedoelt....
De speling is minimaal.
Bij heel harde zijwind "zoekt" de auto een beetje, maar verder helemaal niet.

De druk van het stuur is NU vrij groot, en het voelt alsof de voorwielen elk moment ieder een andere kant op kunnen gaan, zoals de bekende scene van hörbie ;)

Overigens: als het rechtervoorwiel over een glad stukje sneeuw rijdt, trekt hij ENORM naar rechts, en lijkt bijna niet meer te reageren op tegenstuur.
Daarnaast krijgen de wielen bij elke bobbel, put, of gat in het wegdek een enorme optater, en dit hoor je ook als een soort klap

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:09
door erik-hakkers
Oh deze heeft geen stuurbekrachtiging dat wist ik niet!.
Normaal bij de volvo gaat de als de auto start de (speling weg) is mij toen vertelt als dit klopt weet ik niet hoor.

Maar dan lijkt het wel of er een stuurstang los zit ofzo maar je zegt dat alles vast zit...
vreemd

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:12
door wpee
stuurstang krom? stuurkogel gebroken aan de draad?
Hoe is met met de uitlijning? Nog niet laten nameten zeker. Ik denk dat de sporing uit elkaar staat, dus geen toespoor op de voorwielen maar naar buiten voor elke wiel, Dat duidt op kromme stuurstangen.

Met optakelen gebeurd????? Waar zijn die wieldoppen?

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:18
door sebbie82
Nee de garage heeft inderdaad de uitlijning niet nagemeten. Dit kan ik eventueel morgen nog eens proberen te laten doen.
De wielen lijken iets "toe in" te hebben. Zou een afwijking die je zo niet ziet zoveel invloed kunnen hebben op het rijgedrag? Als in dat er boven de 50km/u niet meer valt te rijden?

Stuurstangen zijn niet krom, kogels had ik nog niet gecheckt, maar nu wel. Deze zijn intact.
De auto staat zonder wielen op de krik, de wielophanging kan ik dan vrij heen en weer draaien zonder speling of bijgeluiden...
De garage had het over "heel misschien" en kapotte homokineet....?
Zelf dacht ik nog aan een zeer stroef differentieel, of misschien een af en toe los schietende aandrijfas...?

Geen idee of dit logisch is, en/of de moeite waard om te demonteren.
Ook op de assen lijkt geen speling te zitten nu.

Geplaatst: 12.01.2010 - 21:28
door 945i
Ergens een kromming in de ophanging kan echt wel invloed hebben, gaat om millimeters..
Dat zie je soms niet eens.
De auto op zijn wielen zetten en in-veren, kijk dan eens naar de stand van de wielen.

Geplaatst: 12.01.2010 - 22:10
door Live4Volvo
Je bent zeker ook niet door de vering gezakt of zoiets?
Je zei ook iets over harde klappen bij elk hobbeltje in de weg.

Geplaatst: 12.01.2010 - 22:29
door sebbie82
Veren en veerschotels zijn intact.
Bij het "klappen" is het ook echt dat hij 1 van beide kanten kiest, en daar echt voor lijkt te gaan...
Ik ga morgen eerst maar eens kijken of hij misschien opnieuw uitgelijnd moet worden. Misschien is hij daar ergens losgetrokken ofzo.
Dat klinkt denk ik voorlopig nog het meest logisch, en is waarschijnlijk het makkelijkst te checken voor een garage.

Iedereen alvast ontzettend bedankt voor de reacties, en zijn er nog ideeën, dan check ik ze meteen!
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte...

Grtz Sebas

Geplaatst: 12.01.2010 - 22:31
door Live4Volvo
mij rest alleen nog te zeggen dat het een probleem is met een vage oorzaak :P

Geplaatst: 12.01.2010 - 22:34
door sebbie82
hahahahah

Altijd fijn dat er mensen zijn die wat meedenken.
Wist al niet hoe ik het morgen bij de garage zou moeten omschrijven :P

Tnx Live! Als je nog es wat weet..... :D

Geplaatst: 12.01.2010 - 22:36
door sleutelaar
klinkt als de uitlijning. fors afwaarts wijkende sporing