Pagina 1 van 1
Kachelweerstand
Geplaatst: 13.01.2010 - 12:31
door hogie
Vraagje, puur interesse, ik hoor regelmatig het woord Kachelweerstand voorbij komen.
Als je het googled kom je wel tegen dat hij vervangen moet worden bv, maar niet hoe het ding werkt.
Dus wie kan me een duidelijke uitleg geven over de functie en de werking van een kachelweerstand ?
Zit hij bv ook in een V70?
bvd
Geplaatst: 13.01.2010 - 12:46
door 945i
Met kachelweerstand wordt bedoeld de weerstand die het mogelijk maakt dat de blazer van kachel op meerdere standen kan werken.
De motor (van die blower/blazer) draait in principe op de hoogste snelheid, door die weerstand kan hij ook zachter draaien.
Geplaatst: 13.01.2010 - 13:08
door Walter
die weerstand bestaat uit draden van diverse diktes en lenktes, gewonden als in een gloeilamp. Door deze verschillen krijg je weerstand en dat laat minder stroom over voor de kachelventilator om te draaien. Hoe meer stroom, hoe harder die draait. De hoogste stand is zonder weerstand, daardoor doet die het meestal nog wel als de weerstand defect is.
geleend van 300-forum:
Bij modernere versies kan ik me voorstellen dat de weerstand anders opgewekt wordt. Maar in basis doen die hetzelfde: verschillende banen met verschillende weerstand waardoor er een verschillende reststroom overblijft
Geplaatst: 13.01.2010 - 13:20
door hogie
Dus ventilatorweerstand zou een betere/duidelijkere benaming zijn geweest?
Geplaatst: 13.01.2010 - 13:24
door Walter
eigenlijk wel...