Pagina 1 van 1

Benzine verbruik 460 GLE

Geplaatst: 13.01.2010 - 17:03
door Piej
Net erachter gekomen dat ik al van dit forum lid was.
Mijn Volvo 460 GLE van 1991 heb ik 2 jaar geleden gekocht. Prima auto, reed fijn, lekker betrouwbaar. Dit alles tot vorig jaar...

Hij begon te stotteren en uit te vallen en na onderzoek is de caborateur vervangen. Auto bleef rijden maar wel stotteren dus is er bij de sloop weer een nieuwe caborateur gehaald en vanaf toen deed hij het weer goed. Echter werd het verbruik steeds meer. Eerst kon ik (korte stukken) dikke 400 km rijden. Bij de "nieuwe" caborateur met pijn en moeite 360 en nu nog net geen 320. Op deze manier wordt de auto me echt te duur.

Tevens komen er nu allerhande kwaaltjes naar boven, maar die kunnen altijd komen. Dit benzine verbruik is mijn grootste probleem.

Iemand hier enige idee wat het kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Zijn er ergens nieuwe/gereviseerde caborateurs te verkrijgen als dit het probleem zou zijn?

Geplaatst: 13.01.2010 - 18:04
door mightyspawn
Ik zou eens de carburateur goed af laten stellen. Dat kan het verbruik een heel stuk terugbrengen.

Als die carburateurs nogal duur zijn of het instellen ervan zou ik misschien overwegen om een carburateur auto toch wel de deur uit doen. Niet dat het slechte auto's zijn, maar wel zeker verbruik tov een injectie model. Kun je beter naar een 460 met B18U motor kijken. Is injectie, wel singlepoint. Maar een stuk zuiniger dan een carb auto. En heel die 460 reeks kun je tegenwoordig voor een habbekrats kopen.

Ik rij zelf een 360 met 2ltr blok. Nou die lust ook wel wat, maar daar haal ik toch wel meer uit dan 400 km op een volle tank. En in een 360 gaat maar 50ltr. In een 460 gaat 60 ltr.

Met een 460 rij ik meer dan 650 km op een volle tank. heb in het verleden 2x een 460 in bezit gehad namelijk.

Geplaatst: 13.01.2010 - 18:05
door mightyspawn
AH mijn fout, de eerste 4xx modellen hadden een kleine tank van 45ltr als ik het goed heb.

Geplaatst: 13.01.2010 - 18:38
door Luc
Mijn 94-er gaat ook max iets meer dan 40 liter in.
Meestal maar 35.

Kijk of je carburateur geen valse lucht aanzuigt via de voet.
Vaak kun je dat horen, anders stationair laten lopen en een spuitbus met wd40 of bij de hand houden. Als ie onregelmatig loopt, wd40 op de voet spuiten. Als ie dan regelmatiger gaat lopen zuigt ie valse lucht aan. Die voeten trekken nog wel eens krom.

Verder kun je je ontsteking eens laten nakijken, als die netjes op tijd staat scheelt dat qua verbruik een hele slok op een borrel.
Weet zelf niet hoe dat moet, maar voor je garage is het een fluitje van een cent om het na te kijken. Opnieuw afstellen duurt wat langer, maar alles bij mekaar moet het binnen een uur te doen wezen.

Geplaatst: 14.01.2010 - 15:46
door Piej
Hmm alvast bedankt voor de antwoordenl.

Mijn auto heeft als t goed is een 45 liter tank en helaas is hij nog met choke (als ik dat zo goed schrijf)

Ik zal deze dingen in elk geval eens laten nakijken. En anders spijt het me voor mijn nu toch wel geliefde volvo, maar dan moet hij echt de deur uit.
Het is het proberen in elk geval waard.

Geplaatst: 14.01.2010 - 18:22
door redrooster
Ik ook carburateur.
Na aanschaf in voorjaar alles wat in dit forum te voorschijn komt rondom de carburateur, gedaan, om stotteren te doen verdwijnen. Loopt nog steeds als zonnetje. Dus niet te snel naar carburateur kijken. Stekkertjes bij bonine, bobinekabel, stekkertjes achter carburateur, verdelerkap. (Stekkertjes zijn wel eens vies of los)
In de zomer reed ik rond de 1 op 12 en ik merk nu met de vorst dat het minder is. Deze dagen ben ik juist bezig met rit waar ik er achter zal komen hoeveel minder.
Lange ritten moet hij 1 op 14 halen. Het verbruik wat je noemt is wel erg fout.

Geplaatst: 15.01.2010 - 01:38
door Luc
Nou, als je de auto gebruikt voor korte ritjes (keer boodschappen doen, keer naar de bieb en zo), is een verbruik van 1 op 10 tot 1 op 8 ongeveer, goed te verklaren. Piej geeft al aan dat ie korte stukjes rijdt.
Zeker met de huidige buitentemperaturen, achterruitverwarming en spiegels bij in gebruik, ventilator op stand 4 en de verwarming max, is dat verbruik niet zo heel gek...

Vorig jaar hadden we ook voor het eerst sinds jaren weer iets dat op een winter leek, en dit jaar hebben we weer een echte winter.

Ontsteking laten nakijken, bougies en kabels checken, kan allemaal geen kwaad. Verder zou ik proberen om eens een flinke rit over de snelweg te maken, of een paar ritten, en kijken hoe het dan zit met het verbruik.

Met dit weer loopt mijn 460 2.0i ongeveer 1 op 14, op ritten van Z-Limburg naar Friesland. Als ik m misbruik voor ritjes naar mn werk ( 3 km enkel ) en de winkel, glasbak, sportschool enz. doet ie ook doodleuk 1 op 8 of 1 op 9.

Geplaatst: 16.01.2010 - 14:23
door Piej
Tja... vebruik met kleine tank is natuurlijk nooit zo groot als met grotere tank, logisch. Maar zou vanuit zuid limburg graag op en neer kunnen als ik naar het noorden ga (woont familie) Drenthe en Groningen. Had me er al bij neer gelegd dat dat nooit zal gebeuren maar om met een lege tank aan te komen en weer met een lege tank thuis te komen gaat me eigenlijk te ver. Dagje op en neer naar de Efteling trekt hij al niet meer.

En daarbij zijn het niet alleen korte stukjes, toch wel afwisseling. Vriend woont 18 km verder en rijden ook wel eens 2 keer op een dag heen en weer en naar de bios etc wat dan toch weer grotere stukken zijn, maar verbruik is echt alleen maar minder geworden.

Helaas begon het voor de winter al minder te worden dus wil het daar niet op afschuiven. Dat hij nu in deze koud sowieso meer verbruikt hou ik zeker ook in het achterhoofd.

Vorig jaar in januari begon de ellende en nu zijn we een jaar verder. Daarvoor was eigenlijk het vebruik "in orde" dus heb wel iets van vergelijkingsmateriaal. Als ie weer gaat lopen zoals in het eerste jaar ben ik al blij zat.

Geplaatst: 21.01.2010 - 13:44
door redrooster
redrooster schreef:Ik ook carburateur.
Na aanschaf in voorjaar alles wat in dit forum te voorschijn komt rondom de carburateur, gedaan, om stotteren te doen verdwijnen. Loopt nog steeds als zonnetje. Dus niet te snel naar carburateur kijken. Stekkertjes bij bonine, bobinekabel, stekkertjes achter carburateur, verdelerkap. (Stekkertjes zijn wel eens vies of los)
In de zomer reed ik rond de 1 op 12 en ik merk nu met de vorst dat het minder is. Deze dagen ben ik juist bezig met rit waar ik er achter zal komen hoeveel minder.
Lange ritten moet hij 1 op 14 halen. Het verbruik wat je noemt is wel erg fout.
Met de huidige hoeveelheid benzine vorst getrotseerd en huidige temperatuur bij verkeer tussen dorpen en kleine stad met hier en daar stoplichten.
Volgens mij blijft hij hangen rond de 1 op 10. Niet slecht met die vorst.
Ik heb mijn voorfront dicht gemaakt zodat hij onder het rijden niet continu de koude lucht naar de radiator zuigt. Als het vriest en je zit binnen zet je je voordeur ook niet wijd open. Zou het helpen? Wagen zal zeker eerder warmer worden.

Geplaatst: 21.01.2010 - 15:29
door Luc
Dat helpt zeker.
Volvo leverde vroeger (bij de alter I's) zelfs een speciale plastic hoes voor over je grille, is een accesoire dat je niet vaak meer ziet.