Pagina 1 van 1
2.4D en D5 history
Geplaatst: 14.01.2010 - 18:21
door S60-D5
Over deze diesel is al veel geschreven, over het aantal uitvoeringen de bouwjaren en de cijfers.
Het blijft dus een speciale motor, een extra reden om een Volvo te kopen.
Maar hoe zit het eigenlijk met de geschiedenis. Heeft Volvo hem zelf ontwikkeld en waarom een 5 cylinder? Zit er een voordeel aan de 5 cylinders? Hoe kunnen ze het aantal pk's steeds maar oprekken? Gaat dat uiteindelijk niet ten koste van slijtage?
De vraag is bij me opgekomen n.a.v. de service-interval die bij mijn huidige Volvo - 2.4d 163pk 2006 - veel groter is dam mijn vorige - D5 163pk 2002. Hebben ze hem echt 2x zo goed gemaakt...
Geplaatst: 14.01.2010 - 18:36
door chris_zweden
Voordeel ja, veel meer koppel omdat er meer kracht slagen zijn dan met een 4 of 6 cilinder. Vergelijk het met een 2 takt, elke slag is er 1. (2 takt kun je heerlijk tunen en hebben een geweldig geluid)
Nadeel is dat een 5 cilinder ongelijk loopt en altijd steunbalken nodig heeft. Ook het verbruik schijnt hoger te zijn dan een vergelijkbare 6 cilinder.
PKs rek je op door boring/slag en nog heel veel andere factoren zoals de injectie of de turbo. Heeft maar voor de helft met de motor zelf te maken.
Als ik foutjes hebt gemaakt hoor ik het hieronder wel.
Geplaatst: 14.01.2010 - 19:58
door Gast
chris_zweden schreef:Nadeel is dat een 5 cilinder ongelijk loopt
Dat schijnt dus niet zo te zijn.
Ik heb me laten vertellen dat een 5-cilinder per definitie regelmatiger loopt dan een 6 cilinder. Een 5 cilinder schijnt meer in balans te zijn.
Geplaatst: 14.01.2010 - 20:16
door Jolly Breeze Racing
Een 5 cylinder heeft een betere balans dan een 6 cylinder
Geplaatst: 14.01.2010 - 21:37
door euerw
laten we hopen dat er echt een nwe 5cil komt!!!
Geplaatst: 14.01.2010 - 22:11
door chris_zweden
Lees dit even door:
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine
Ben benieuwd of er ook een i7 op de markt zo komen. Oneven rules

Geplaatst: 15.01.2010 - 06:55
door Johan
wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine schreef:
A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments. This means that no additional balance shafts are needed in a straight-six.
Geen betere balans dus als een inline 6 cilinder (V6 heeft wel meer onbalans).
Geplaatst: 15.01.2010 - 11:24
door 945i
Nee zeker niet, een 6 in lijn loopt mooier..
In vergelijk tussen moderne diesels van de Duitse collega's, zijn de Volvo motoren echt aan een opfrisbeurt toe. Verbruik (energielabel) en prestaties blijven achter..
Vergelijkje tussen de top diesel van Volvo en een paar kleinere "andere" (4 cyl.)diesels..
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=yes
Geplaatst: 15.01.2010 - 12:01
door chris_zweden
Johan schreef:wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine schreef:
A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments. This means that no additional balance shafts are needed in a straight-six.
Geen betere balans dus als een inline 6 cilinder (V6 heeft wel meer onbalans).
Dat staat er anders wel.
Geplaatst: 15.01.2010 - 12:34
door Johan
???
Dan lees je niet goed.
Een i5 heeft 2de en 3de orde momenten wat dus vibraties oplevert terwijl een i6 die niet heeft. Daarom heeft een i6 geen balansassen nodig.
Geplaatst: 15.01.2010 - 13:10
door Walter
motoren met een oneven aantal cilinders lopen over het algemeen onrustiger dan bij even aantal cilinders.
De D5 is afgeleid van de benzine 5 cilinders en die zijn op hun beurt weer afgeleid van de benzine 3.0 zescilinder. Een vijfcilinder is soepeler dan een 4 cilinder maar niet zo groot als een lijn 6.
Geplaatst: 15.01.2010 - 14:57
door S60-D5
Weet iemand wat de oorsprong is van de Volvo 5 cylinder dieselmotoren?
Is hij volledig door Volvo ontwikkeld, of is het een aangepaste motor van een ander merk?
Geplaatst: 15.01.2010 - 14:59
door Johan
Aanvullend wel dat dit niet geldt voor een V6 wat in feite 2 banken zijn van 3 cilinders op rij. Dus een i5 loopt rustiger als een V6 zonder specifieke maatregelen dan om die onrust tegen te gaan door balansassen.
Geplaatst: 15.01.2010 - 15:03
door chris_zweden
Johan schreef:???
Dan lees je niet goed.
Een i5 heeft 2de en 3de orde momenten wat dus vibraties oplevert terwijl een i6 die niet heeft. Daarom heeft een i6 geen balansassen nodig.
Ik dacht dat je zei dat een i5 stabieler loopt dan een i6.
De 5 cilinder werd als eerst toch door VAG/Audi gebruikt? O.a in de audi quattro.
Geplaatst: 15.01.2010 - 15:15
door euerw
S60-D5 schreef:Weet iemand wat de oorsprong is van de Volvo 5 cylinder dieselmotoren?
Is hij volledig door Volvo ontwikkeld, of is het een aangepaste motor van een ander merk?
wat ik er van heb begrepen en altijd heb gedacht is dat het de eerst 5 cil versie die in de volvo lag een leen motor van de audi was de 2.5 tdi.
daarna is Volvo op de basis van deze motor hun eigen versie gaan maken, als ik het mis hoor ik het graag
Geplaatst: 15.01.2010 - 15:18
door Walter
S60-D5 schreef:Weet iemand wat de oorsprong is van de Volvo 5 cylinder dieselmotoren?
Is hij volledig door Volvo ontwikkeld, of is het een aangepaste motor van een ander merk?
zoals ik al zei is die afgeleid van de 5 cilinder benzine motoren. tenzij je die van voor 2002 pakt, die zijn ingekocht bij Audi