Pagina 1 van 1
Externe motor-olie lekkage S40 opsporen.
Geplaatst: 16.01.2010 - 13:14
door Latch
Ik rijd nu al een tijdje met een S40 (benzine) die sinds een beurt bij de Volvo dealer motor-olie lekt met als gevolg een kletsnatte onderkant van het blok en de bak. De dealer kan de oorzaak niet vinden en zegt dat het blok eruit moet om de oorzaak te vinden ( $$:twisted: $$). Ik heb zelf geprobeerd het euvel op te sporen, maar helaas tevergeefs. De rijwind slaat de olie in alle richtingen en als de auto stationair voor de deur draait gebeurt er niets vwb lekkage. Kan iemand advies geven hoe ik de oorzaak kan vinden van deze lekkage. De bovenkant van het blok en de zichtbare zijkanten zijn droog. Zijn er aan de achterkant van het blok mogelijk externe olie-leidingen die kunnen lekken?
Geplaatst: 18.01.2010 - 19:22
door iksee90
Lekkere dealer. Als de motor eruit is kunnen ze het nog niet zien omdat hij niet lekt als hij niet loopt!!!
Advies; (maar dat weet de dealer ook wel)
Motor geheel reinigen (bijvoorbeeld met remmenreiniger) stukkie rijden, checken of hij lekt. Lekt hij nog niet, dan verder rijden, wederom checken of hij lekt. Uiteraard is op deze manier te controleren waar hij lekt.
Succes, en laat je door de dealer niets wijsmaken!!
Geplaatst: 19.01.2010 - 09:22
door Latch
Bedankt voor de tip, wordt flinke klus want is beetje veel olie :signugh:, maar gaat goed komen.
Geplaatst: 20.01.2010 - 10:46
door MDA
Wat voor model S40 heb je? De oude of de nieuwe?
Geplaatst: 20.01.2010 - 19:35
door Latch
Het model is wat afwijkend, het is amerikaanse S40 2.0T met een B4204T (118Kw) motor. Na veel poetsen en zoeken is het euvel gevonden :hello1:. De lekkage werd veroorzaakt door een lekke afdichting van de retour leiding van de turbo naar het motorblok. Pas als je gas geeft wordt druk opgebouwd en gaat de aansluiting lekken. Al die tijd stationair op de brug gebeurde er niets. Nieuwe pijpje met nieuwe seal moet het probleem oplossen.
Geplaatst: 20.01.2010 - 23:17
door iksee90
Hahaha, een hele bekende kwaal dus. Gelukkig gevonden. Onderdeeltje van een euro. Alleen zal de diagnose duurder zijn. (standaard lekkage bij een 850/S en V70) Maar goed dat ze het blok er niet uitgehaald hadden, want dan hadden ze het nog niet gevonden.
Geplaatst: 01.08.2010 - 23:25
door quincyb
niet om het topic te kicken, maar ben laatst wezen kijken bij een s40 2.0T 1999 en die was ook wat vochtig, nu leek dat bij een zwart buisje aan achter kant net boven de scheiding van onderblok en carter te zitten.
zag dit toevallig en wil eigelijk weten of het dat is en of het makkelijk op te lossen is.
hoop dat je het nog leest of een ander
Q
Re: Externe motor-olie lekkage S40 opsporen.
Geplaatst: 02.08.2010 - 00:14
door Ramon&Ramon
Latch schreef:Ik rijd nu al een tijdje met een S40 (benzine) die sinds een beurt bij de Volvo dealer motor-olie lekt met als gevolg een kletsnatte onderkant van het blok en de bak. De dealer kan de oorzaak niet vinden en zegt dat het blok eruit moet om de oorzaak te vinden ( $$:twisted: $$). Ik heb zelf geprobeerd het euvel op te sporen, maar helaas tevergeefs. De rijwind slaat de olie in alle richtingen en als de auto stationair voor de deur draait gebeurt er niets vwb lekkage. Kan iemand advies geven hoe ik de oorzaak kan vinden van deze lekkage. De bovenkant van het blok en de zichtbare zijkanten zijn droog. Zijn er aan de achterkant van het blok mogelijk externe olie-leidingen die kunnen lekken?
Weer een top dealer dus:)
Geplaatst: 10.08.2010 - 11:08
door MDA
quincyb schreef:niet om het topic te kicken, maar ben laatst wezen kijken bij een s40 2.0T 1999 en die was ook wat vochtig, nu leek dat bij een zwart buisje aan achter kant net boven de scheiding van onderblok en carter te zitten.
zag dit toevallig en wil eigelijk weten of het dat is en of het makkelijk op te lossen is.
hoop dat je het nog leest of een ander
Q
Of dat ´het´ is weet ik niet, maar dat is inderdaad de retourslang waar het in dit topic over gaat, en dat is inderdaad vaak een schuldige bij lekken van olie, en het is een zeer eenvoudige reparatie...
Maar nogmaals: ik kan je niet vertellen of dat blok daadwerkelijk ook daar lekt... dus misschien lekt ie heel ergens anders, en zit je wel tegen een kostbare reparatie aan te kijken (koppaking, krukaskeerring oid). Maar als het daadwerkelijk die slang is, dan is dat zo gefixt.