Pagina 1 van 2
Carterontluchting
Geplaatst: 16.01.2010 - 14:50
door volvo c70 t5
Iemand bekend met dit type carterontluchting ?

Geplaatst: 16.01.2010 - 17:16
door Msuidgeest
Nee.
Wat zijn je wensen? En waarom zou je willen kiezen om iets anders te monteren dan wat Volvo bedacht heeft?
Als we toch bezig zijn: waar en hoe ga je dit monteren? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Geplaatst: 16.01.2010 - 17:42
door volvo c70 t5
Msuidgeest schreef:Nee.
Wat zijn je wensen? En waarom zou je willen kiezen om iets anders te monteren dan wat Volvo bedacht heeft?
Als we toch bezig zijn: waar en hoe ga je dit monteren? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Ik ga hem volgende week monteren,Voordeel hier van is je carterdampen komen niet meer in je luchtinlaat,Hij kom naast me accubak.
Geplaatst: 17.01.2010 - 00:17
door iksee90
Waar gaan ze dan naartoe?
Geplaatst: 17.01.2010 - 00:35
door gsx750r
Dit is wat de fabrikant/leberancier D! Spec Motro Racing Sports er over zegt:
"
D1 Spec Oil Catch Tank 480CC CARBON
D1 Spec Oil Catch Tanks collect the oil, moisture and blow-by gas that causes carbon and sludge build-up in the intake system and engine to keep them clean even under the hardest driving conditions.
An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image."
Als ik het ding bekijk met slechts 2 aansluitingen denk dat de carterventilatie wordt omgeleid via deze olieopvangtank en dat de bedoeling is dat de aanwezige olie in de 'carterdampen' er in neerslaat.
Ongetwijfeld zul je om de zoveel tijd het ding leeg moeten gooien en reinigen.
Mijn mening is dat de grootste 'verdienste' van het apparaat het volgende is:
"An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image"
Zou er ook een doorzichtige motorkap bijgeleverd worden ?
Rob
Geplaatst: 17.01.2010 - 00:59
door iksee90
Voordeel???
Geplaatst: 17.01.2010 - 01:21
door volvo c70 t5
iksee90 schreef:Voordeel???
Voordel is dat je gasklephuis schoon blijf,En ja je moet hem af en toe leeg maken.
Geplaatst: 17.01.2010 - 01:26
door volvo c70 t5
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:26
door bart simpson
@ volvo c70 t5, jij geloofde ook nog in de kerstman, sinterklaas en de paashaas?
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:47
door iksee90
Ik zie nog steeds de voordelen niet. Als het enige voordeel een schoon gasklephuis is, dan maak ik die liever eens in de paar jaar schoon. Overigens heb ik bij mijn classic R de gasklep nog nooit schoongemaakt. (rij er nu 4 jaar in)
Geplaatst: 17.01.2010 - 10:37
door Msuidgeest
Aanvulling: er zijn toch milieu-eisen gesteld aan carterdamp-afzuiging? Dan vraag ik mij af of dit überhaupt wel is toegestaan en dat je geen problemen krijgt met de jaarlijkse keuring.
Geplaatst: 17.01.2010 - 11:49
door FrankS60
In feite mag het niet, de eis is dat je de carterdampen naar de cilinders laat gaan om daar eventuele oliedampen te verbranden om zo te voorkomen dat er allerlei dampen in de atmosfeer komen. Met zo'n tankje verbrand je het niet meer en krijg je dus meer vervuiling.
Geplaatst: 17.01.2010 - 12:25
door Wolfs XC
Probeer het eens op het Golf GTI forum

Geplaatst: 17.01.2010 - 12:34
door Ludo
iksee90 schreef:Ik zie nog steeds de voordelen niet.
De carterontluchting behoort tot het reguliere onderhoud, moet dus iedere 45000km gereinigd worden.
Bij de classic motoren moet daarom ook het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden.
Alleen daarvoor, is het eigenlijk al een voordeel.
Geplaatst: 17.01.2010 - 16:20
door Johan
Gasklephuis reinigen?
Even zoeken in het onderhoudsboekje .. blader .... blader ... blader....
Nee niets gevonden. Nog nooit gedaan. Heb ik al 35 jaar geluk dat mijn auto's gewoon zijn blijven rijden zeg.
Geplaatst: 17.01.2010 - 17:07
door Frenk
Ik weet niet of dit mag gemonteerd worden maar een bevuild gasklephuis kan inderdaad voor slechte prestaties zorgen.
Met mijn Volvo's heb ik dit nooit voorgehad, maar...
Mijn vrouw heeft een Polo 1.4 en jaarlijks moeten we dit laten reinigen.
De motor heeft 140000 gelopen en dit is nu het derde jaar dat dit moet gebeuren omdat de motor geen leegloop meer heeft. Een oude motor zorgt voor extra carterdampen en die worden opgezogen via de luchtfilter.
Met die strenge milieunormen mogen die dampen niet vrij in de lucht worden geduwd.
Geplaatst: 18.01.2010 - 10:22
door Sieger Everts
ik heb ook zo'n ding er in zitten, nooit problemen gehad met de apk.
Geplaatst: 20.01.2010 - 22:05
door Daneel
In plaats van het verbranden van de oliedampen uit het blok, vang je het nu (gecondenseerd?) op. Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. Nog mooier zou zijn, als de dampen gereinigd zouden worden en de olie terug het blok in geleid worden.
Geplaatst: 20.01.2010 - 22:10
door iksee90
Daneel schreef:Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. .
En het dan vervolgens door de toilet spoelen. :-x
Geplaatst: 20.01.2010 - 22:15
door FrankS60
Daneel schreef:In plaats van het verbranden van de oliedampen uit het blok, vang je het nu (gecondenseerd?) op. Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. Nog mooier zou zijn, als de dampen gereinigd zouden worden en de olie terug het blok in geleid worden.
Het is geen volledig gesloten systeem volgens mij, dus wat je overboord mikt bevat nog steeds allerlei "ongewenste" zwevende delen.