Pagina 1 van 1

Koplampwissers i.c.m. airco

Geplaatst: 16.01.2010 - 16:46
door SchoutenCC
Ik wilde zonet mijn koplampwissers installeren, maar ik stuitte op een probleempje. Omdat ik airco heb zit voorop natuurlijk de condensor, en daar zit een beugeltje omheen. Helaas precies op de plek waar ik volgens mij het motortje kwijt moet.
Heeft iemand de wissertjes kunnen installeren met airco? Is het gewoon toch beter proppen? Kan iemand misschien een foto posten van hoe het erbij hoort te staan als er ook ruimte moet zijn voor dat condensor-beugeltje?
Alvast bedankt!

Geplaatst: 16.01.2010 - 20:20
door SchoutenCC
Even een fotootje van wat ik bedoel:

Geplaatst: 17.01.2010 - 13:17
door hofmeijer
Hey Zark,
Op mijn auto moet het er ook op kunnen.
Er liggen wel van die stekkers bij de koplampen maar ik weet niet of die voor de wissermotoren zijn.
Weet jij dit misschien?
Alvast bedankt en veel succes.

Geplaatst: 17.01.2010 - 13:22
door leip11
heb je mistlampen? zo nee dan zijn die stekkers daarvoor.

Geplaatst: 17.01.2010 - 14:16
door Volvo440ever
Zark, ik heb ook airco en heb de wissers achteraf erin gestopt. Heb het er redelijk makkelijk ingekregen. Kan er een verschil zitten met aircosystemen?

@hofmeijer, Er zijn 2 stekkers, 1 voor de mistlampen en 1 voor de wissermotoren.

Geplaatst: 17.01.2010 - 19:29
door hofmeijer
Ik heb er mistlampen inzitten, die aangesloten zijn haha.
Ideaal trouwens.
En Zark waar heb je die mooie interrieur lampjes vandaan, die handgrepen en die andere die in je hemeltje zit??
En waren ze duur of niet?
Was het makkelijk aan te sluiten of moet je hiervoor aparte draden gaan trekken?

Heb je weer wat te beantwoorden haha.

Geplaatst: 17.01.2010 - 23:24
door SchoutenCC
@hofmeijer:
1) er zijn zoals gezegd twee stekkers: die met drie draden is voor je koplampwisser, die met twee draden voor je mistlampen.
2) leeslampjes voor en achter vind je heel weinig maar ze komen een enkel keertje wel eens voorbij op de sloop :) Het handigste is om uit de donor daar ook de kabel mee te nemen, dan moet je wel de kabel vervangen maar hoef je niet met kroonsteentjes te werken. Kabel loopt van het paneeltje achter je motorkap-opener naar de linkerbovenhoek van je voorruit, naar je 'grote' verlichting, daarna splitst met twee aftakkingen voor de leeslampjes achter.

@Volvo440ever:
Het beugeltje op de foto zat niet op die donor, mijn eigen koplamp zat ook vast met een vijfde schroef daar (bij de punt van de strip onder de koplamp). Zou je misschien wanneer je een keer tijd hebt willen kijken of jij dit beugeltje ook hebt en zo ja hoe of je motortjes dan zitten (eronder/erboven/gedraaid)?

Geplaatst: 19.01.2010 - 17:32
door hofmeijer
Moet je dan trouwens ook weer een andere schakelaar aan je stuur maken voor de wissers of gaan die automatisch met de interval van de normale mee?

Bedankt voor de snelle reactie Zark

Geplaatst: 19.01.2010 - 17:37
door SchoutenCC
Koplampwissers gaan niet met de ruitenwisser mee maar met de sproeier. Geen extra schakelaars dus; ruitenwissers aan = geen activiteit bij de koplampen, hendel trekken om te sproeien = zowel ruiten als koplampen krijgen een plens water plus een keer of drie wissen.

Geplaatst: 19.01.2010 - 23:48
door Volvo440ever
Zark, binnenkort ff afspreken. Kunnen we o.a naar de wissers en de bekabeling van de handvat kijken.

Geplaatst: 19.01.2010 - 23:56
door SchoutenCC
Doen we. Stuur je morgen wel een PM met wat dagen.

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:01
door dwe
ik heb juist vorige week mijn ruitenwissers+motoren eruit gehaald, rechts was het motortje kapot (bij aankoop al), links het wissertje afgebroken door teveel sneeuw/ijs op zijn spreekwoordelijke vork te nemen.

heb ook airco en het past allemaal net langs elkaar af bij mij.

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:09
door SchoutenCC
Heb je toevallig gezien of je hetzelfde beugeltje hebt? (zat je koplamp bestuurderszijde vast met een extra/vijfde schroef links om het hoekje tussen condensor en voorbumper?) Zo ja, zaten de motoren erop, eronder of ernaast?

Geplaatst: 21.01.2010 - 12:51
door dwe
links en rechts waren de motoren, beugeltjes, bedrading etc helemaal gelijk aan elkaar, alleen gespiegeld.

Geplaatst: 05.02.2010 - 18:58
door SchoutenCC
Probleem opgelost! De motortjes moeten niet horizontaal gemonteerd worden maar verticaal (en een beetje schuin naar boven/achteren toe). Dan past het ineens wel...