Pagina 1 van 3

Verbruik V50 steeds hoger?

Geplaatst: 17.01.2010 - 13:15
door BillyBob
Ik begin me een beetje zorgen te maken over het verbruik van mijn auto. het betreft een V50 1.6d uit oktober 2008 (MY09, geen DRIVe).

De auto heeft nu zo'n 32.000 km gereden en mijn verbruik (BC) staat nu op 6.2 l (1 op 16,1). Ik heb de de indruk dat het verbruik sinds de eerste grote beurt (20.000 km) beetje bij beetje aan het stijgen is, kan dat?
De eerste 20.000 km stond de BC gemiddeld op 5.6 l (1 op 17,9), vrijwel ongewijzigd. Nu klimt dat gestaag omhoog zonder een gewijzigd gebruik, andere wielen, andere diesel of andere rijstijl.

Ik rij vrij veel snelweg, het "nieuwe rijden" probeer ik wel maar dat lukt me niet altijd. :wink:

Ok, het is winter en het verbruik zal wel iets hoger liggen maar dit lijkt me nogal hoog te worden? Wordt er tijdens een grote beurt iets gedaan dat dit meerverbruik kan beïnvloeden?

Geplaatst: 17.01.2010 - 14:41
door motorfret
is normaal, ik heb het i.i.g. ook.
bij temperaturen boven de 10'c zit ik op een gemiddelde van 4,9l/100km.
nu met dit koude weer op 5,4.
heeft te maken met de dieseleigenschappen: de motor doet er langer over voordat hij op temperatuur is en dus het meest efficient is.
ook de dieselbrandstof verstuift wat minder gemakkelijk door de kou, lijktme dat dit ook invloed heeft.

(ik heb een 2.0D BTW)

Geplaatst: 17.01.2010 - 18:08
door BillyBob
Dank voor je antwoord.
Toch bizar dat jij met een 2.0 op 5.4 zit terwijl mijn 1.6 nu al op 6.2 staat (vorige week nog 6,3). Ik dacht de 2.0 motoren sowieso meer verbruikten?

Mijn auto heeft de grote beurt in oktober gehad. Het meerverbruik is toen al begonnen, zo koud was het toen nog niet dus de koude alleen kan de reden niet zijn?

Wil hier zeker niet gaan "freaken" op deze verbruiksscijfers maar m'n V40 begon net minder te verbruiken na de eerste 20.000 km. Hier zie ik net het omgekeerde (en het blijft stijgen).

Geplaatst: 17.01.2010 - 20:04
door supafly1975
beetje bij beetje stijgen kan erop wijzen dat je beetje bij beetje de wagen gewend bent, en dat je langzaamaan wat sneller op de pedaal gaat?

Geplaatst: 17.01.2010 - 20:17
door BillyBob
Misschien zit daar wel wat in maar ik let er de laatste tijd nogal op. Een paar maanden terug reed ik zeker sneller. Het valt me bijvoorbeeld op als ik rustig aan 120 km/u op de snelweg rijd, het verbruik op de BC makkelijk 6 l/100 km aanduidt terwijl dit vroeger volgens mij echt lager lag.

Ik weet dat de fabriekscijfers altijd veel te optimistich zijn i.t.t. het "real life" verbruik maar dit gaat nu echt lineair omhoog...

Geplaatst: 17.01.2010 - 20:36
door EdwinR
voor de lease rijd ik zo'n zogenaamd zuinogheidswonder (Honda Hybrid).
Met name de weersomstandigheden en het verkeer hebben fors impact op het gemiddelde verbruik.

basis buitenwegen en 100-120km: gebruik normaal
Files en binnenstadkilometers: verbruik tot 20% hoger
koud weer: verbruik 10% hoger
airco aan met heet weer: 5%
enzovoort

het warm rijden in de winter vraagt inderdaad meer brandstof.

Met kouder weer wil je bandenspanning ook nog wel eens een paar tienden-bar zakken, dat scheel ook wel weer wat.

Kan me zo voorstellen dat deze principes ook voor de V50 opgaan.
Ik zou het voorjaar eens afwachten en dan zien wat er gebeurt.

Geplaatst: 17.01.2010 - 21:32
door Sander_S40
Nou weet ik niet hoe je rijdt maar 6.2L/100km lijkt me inderdaad veel. Ik heb ondanks de temperaturen van de laatste tijd nog steeds een gemiddelde van 5.6L/100km met mijn 2.0D. Misschien even uit laten lezen bij de dealer?

Geplaatst: 17.01.2010 - 21:42
door BillyBob
Wel, ik vind van mezelf dat ik *normaal* rijd. Altijd kalm en rustig in de stad en vlot mee op de snelweg. Dat zegt misschien niet veel maar ben zeker geen bandenslijter of stoplichtsprinter. Met m'n vorige auto (V40, 1.9 td) reed ik gemiddeld 5,4l/100km.

Geplaatst: 18.01.2010 - 12:12
door Pritchard
Ik zag mijn gemiddeld verbruik stijgen van 5,6 naar 6,1 in de laatste 3 maanden, maar ik wijt het aan het koude weer...

Geplaatst: 18.01.2010 - 13:00
door Fredhead
Bij mijn 2.0D is het verbruik van 7.0 naar 6.1 gegaan.
Reed de laatste maanden fors door met de grote zomerbanden eronder, nu met de smallere winterbanden en weer iets rustiger rijden staat de boardcomputer op 6,1

Geplaatst: 18.01.2010 - 13:05
door BillyBob
Ik zie hier diverse 2.0d's die minder verbruiken dan mijn 1.6(-je) :!:
Het lagere verbruik was destijds een van de redenen om toch voor de lichtere motor te kiezen. Niet dus... :oops:

Geplaatst: 18.01.2010 - 19:39
door liana002
Mijn wagen is voor dit probleem ook bij de dealer geweest. Mijn verbruik zat ook tegen de 7l/100km. Probleem met de regeneratie van de roetfilter. Ik rij veel stadverkeer en dit is zeer nadelig voor een auto voorzien van dpf. Ze hebben de drukverschilsensor, egr en de roetfilter vervangen. Tot op heden geen problemen meer.

Geplaatst: 18.01.2010 - 19:54
door BillyBob
OK, dat klinkt niet zo goed...
Kon je dat dan merken aan de auto? Reed die slechter of merkte je daar niets van?

Ik rijd vrij veel snelweg maar dat regenereren van de roetfilter waar men over spreekt heb ik in het begin 1 keer bewust opgemerkt. Daarna eigenlijk niet meer.

Geplaatst: 18.01.2010 - 21:01
door remmm
BillyBob schreef:Ik zie hier diverse 2.0d's die minder verbruiken dan mijn 1.6(-je) :!:
Het lagere verbruik was destijds een van de redenen om toch voor de lichtere motor te kiezen. Niet dus... :oops:
Billybob, maak je geen zorgen, of we moeten ons samen zorgen gaan maken die van mij is ook van oktober 2008 ook een 1.6d en ik krijg mijn gemiddelde echt niet onder de 6,0 en ik heb er nu al 53.000km meegereden. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik niet altijd zuinig rij.....

Wellicht hebben we een maandag-ochtend model?

Geplaatst: 19.01.2010 - 08:36
door BillyBob
@ remmm: ik mag hopen van niet wat betreft dat maandagmorgenmodel! :)
Heb verder weinig of niets op de auto aan te merken hoor – ben er supertevreden over – alleen dat verbruik hé, dat viel me de laatste tijd nogal op.
Ik ben er tijdens de vorige vakantie trouwens in geslaagd om het verbruik op 5.3l te krijgen dus toen kon het wél!

Geplaatst: 20.01.2010 - 08:23
door ewing
Sander_S40 schreef:Nou weet ik niet hoe je rijdt maar 6.2L/100km lijkt me inderdaad veel. Ik heb ondanks de temperaturen van de laatste tijd nog steeds een gemiddelde van 5.6L/100km met mijn 2.0D. Misschien even uit laten lezen bij de dealer?
Ik haal zelfs met dit weer en met winterbanden gemiddeld 4,9L/100km (op de BC) met een 2.0D. Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn V50 getuned is.

Geplaatst: 20.01.2010 - 09:58
door BillyBob
@ Ewing: hoe is je rijstijl met deze cijfers? Ik kan me inbeelden dat je je auto niet alleen voor de zuinigheid laten tunen hebt, of wel?

Geplaatst: 20.01.2010 - 10:11
door ewing
BillyBob schreef:@ Ewing: hoe is je rijstijl met deze cijfers? Ik kan me inbeelden dat je je auto niet alleen voor de zuinigheid laten tunen hebt, of wel?
@Billybob: Ik ben 99% van de tijd een zeer rustige en behoudende rijder (volgens Het Nieuwe Rijden) en maak ongeveer 40dkm per jaar. Ik heb de auto met name laten tunen voor het verbruik. Na de tuning is het gemiddeld verbruik gedaald met ongeveer 0,5L/100km).

Grt.
Jurjen

P.S. In de zomerperiode haal ik zelfs een verbruik van gemiddeld 4,6L/100km (BC). Het werkelijk verbruik (op basis van dagteller) valt in de praktijk overigens wel ca. 10% hoger uit dan wat de BC aangeeft.

Geplaatst: 20.01.2010 - 10:19
door BillyBob
Dankjewel voor het antwoord! Ik ga het nog wat aanzien en even horen bij de dealer. Zo'n verbruikstuning interesseert me ook wel maar geloof dat zoiets illegaal is, hier in België.

Grt!

Geplaatst: 20.01.2010 - 22:24
door Elveka
Om precies te zijn verbruikte mijn 1.6 D over de laatste 16508 km gemiddeld 6,045 l/100 km (1:16,54). Daarvan was veel snelweg met CC op 120-130 km/h en verder met lichte voet (wegens radarcontroles). Naar mijn gevoel werkt de BC niet erg nauwkeurig en mag je je daar niet op blind staren. Op die BC geraak ik met de 1.6 D niet onder 6,1 l/100 km, waar de oude 1.9 TD V40 tot 5,8 l/100 km geraakte. Volgens de dealer zou het roetfilter gedeeltelijk schuld aan het hoger verbruik hebben en/of misschien ben ik geen "nieuwe rijder" ?