Pagina 1 van 2
trekken naar rechts
Geplaatst: 17.01.2010 - 14:49
door roeloft
Mijn V70 1999 heeft een neiging naar rechts te trekken. Niet veel, maar net genoeg om constant een heel klein beetje tegenstuur te geven. Vooral bij langere ritten levert dat op een gegeven moment toch irritatie in de armen op omdat je continue lichtjes moet bijsturen.
Er zijn geen gekke dingen te constateren aan stabilisatie, kogels etc. Uitlijning is ook perfect. Wel bestaat het vermoeden dat het stuurhuis (195.000 km) wellicht aan revisie toe is. Kan dat het euvel zijn of zijn er andere suggesties?
Re: trekken naar rechts
Geplaatst: 17.01.2010 - 15:34
door gsx750r
roeloft schreef:........... Uitlijning is ook perfect............
Bij deze mededeling zet ik, gezien het verschijnsel dat je weergeeft, toch wel grote vraagtekens !
Weet je dat echt heel zeker, ik bedoel is dat op een (electronische) uitlijnbrug echt goed gecontroleerd. Met de juiste specificaties van jouw type Volvo, bandenspanning, gewichten voorin enz.
Kortom is aan alle voorwaarden voldaan om de uitlijning op de juiste wijze te kunnen controleren ?
Rob
Geplaatst: 17.01.2010 - 19:35
door JosW
Helemaal eens met750r.
Uitlijnen en uitlijnen is twee. Informeer naar een goede uitlijnspecialist bij jou in de buurt. Ik heb zelf de ervaring dat er veel verschil is tussen de diverse uitlijners.
Als het even kan ook de sporing van de achterwielen laten checken.
Bovendien, dat stuurhuis is gezien jouw probleem niet relevant. Bovendien kan dat na jouw kilometers nog niet kapot zijn.
Geplaatst: 19.01.2010 - 22:13
door Haenzel
Uitlijnen begint ALTIJD aan de achterkant. Hoe krom het ook klinkt de achterkant stuurt de auto. Als de achterkant ok is kan pas aan de voorzijde begonnen worden. Een monteur die direkt ad voorzijde begint kun je beter maar mijden.
Geplaatst: 20.01.2010 - 23:23
door iksee90
Ik zou (omdat uitlijnen al gedaan is) de voor en achterbanden wisselen met links en rechts. Trekt de auto dan naar links, dan zit de oorzaak in de bandjes. (zal niet de eerste keer zijn)
Geplaatst: 21.01.2010 - 14:33
door roeloft
De banden zijn net een maand oud (winterbanden)
Hieronder de resultaten van het uitlijnen, waarna die dus nog steeds trekt naar rechts.
Geplaatst: 21.01.2010 - 14:55
door RVL
Al dit lezende is het inderdaad een raadsel, je zou bijna denken aan een slijtend stuurhuis? Vervang de rembekrachtigingsolie eens.
Geplaatst: 21.01.2010 - 14:59
door iksee90
RVL schreef: Vervang de rembekrachtigingsolie eens.
Wat is dat??
Geplaatst: 21.01.2010 - 15:03
door iksee90
[quote="roeloft"]De banden zijn net een maand oud (winterbanden)
[quote]
Dat zegt niets, het komt vaker voor dat een nieuwe band de oorzaak is van trekken. De enige band die naar mijn mening de beste rechtuitstabiliteit heeft is Michelin. Ik zou toch de banden eens van L naar R wisselen. Dit kan je zelf doen, dus hoeft niets te kosten.
Geplaatst: 21.01.2010 - 15:43
door roeloft
precies: slijtend stuurhuis, dat was eerder al de diagnose. Maar ik wil geen stuurhuisrevisie terwijl straks blijkt dat dat het niet is
banden verwisselen: geld is op zich niet een probleem en mijn onderhoudsman doet zulke dingen gratis voor vaste klanten, tijd is wel een probleem

Geplaatst: 21.01.2010 - 16:39
door JosW
Simpele redenering: Als je de voorbanden verwisseld zou de auto naar links moeten trekken. Als dat zo is dan weet je de oorzaak. Blijft hij echter naar rechts trekken dan blijf ik bij mijn standpunt dat opnieuw uitlijnen een optie is.
Geplaatst: 22.01.2010 - 08:33
door iksee90
JosW schreef:Simpele redenering: Als je de voorbanden verwisseld zou de auto naar links moeten trekken. Als dat zo is dan weet je de oorzaak. Blijft hij echter naar rechts trekken dan blijf ik bij mijn standpunt dat opnieuw uitlijnen een optie is.
Inderdaad, maar de heren twijfelen liever aan een stuurhuis. Terwijl dat gelijk de duurste diagnose is. Verkeerde richting van diagnose stellen heren!!
Geplaatst: 22.01.2010 - 12:06
door RVL
roeloft schreef :
precies: slijtend stuurhuis, dat was eerder al de diagnose. Maar ik wil geen stuurhuisrevisie terwijl straks blijkt dat dat het niet is
Wij gaan er denk ik van uit dat de uitlijning e.d. goed is uitgevoerd. Zelf geef je een copie van het rapport. Maar blijkbaar twijfel je nu zelf weer? Enfin check nu gewoon het reservoir van de bekrachtigingvloeistof of dat op nivo is. (peilstokje zit in de dop) (zie instructieboekje) en of je stuurhuis olie zweet/lekt dan kan je dat uitsluiten.
Geplaatst: 22.01.2010 - 16:09
door iksee90
RVL schreef:Enfin check nu gewoon het reservoir van de bekrachtigingvloeistof of dat op nivo is. (peilstokje zit in de dop) (zie instructieboekje) en of je stuurhuis olie zweet/lekt dan kan je dat uitsluiten.
Dat geeft andere storingen. Luchtbellen in je vloeistof, jankend geluid, hakerig sturen. Maar juist niet naar rechts of links trekken.
Geplaatst: 22.01.2010 - 17:29
door 945i
Waarom staan daar rode cijfertjes bij de sporing?
Geplaatst: 22.01.2010 - 20:02
door Pauw
Ze zouden links de wielvlucht voor eens op 0 moeten zetten en rechts zo laten. Dan MOET hij eigelijk naar links gaan trekken of zoniet zit er ergens anders echt iets fout.
Gr Pauw
Geplaatst: 22.01.2010 - 23:54
door iksee90
945i schreef:Waarom staan daar rode cijfertjes bij de sporing?
Is voordat men ging uitlijnen!!!
Geplaatst: 23.01.2010 - 00:01
door 945i
oja.
Geplaatst: 25.01.2010 - 23:44
door Haenzel
Hoe was de sporing met zomerbanden?
Misschien een geheel overbodige opmerking / vraag: Zijn de winterbanden, veelal met richtinggebonden profiel, allemaal correct gemonteerd lettend op de rijrichting?
Geplaatst: 26.01.2010 - 09:07
door roeloft
Met zomerbanden was precies het zelfde euvel.
Banden zijn correct gemonteerd.