Pagina 1 van 1
Gepiep vanuit motorruimte
Geplaatst: 19.01.2010 - 00:31
door Peetjun
Even ter info: heb 'n Volvo 440 1.8i uit 1994, km stand van 268.xxx.
Pas paar maanden hoorde ik gepiep vanuit linkerkant van de motorruimte, zo ongeveer vanuit de linkerluchtroosters. Het blijft niet altijd piepen, zo van ene moment 20 sec aanhoudend gepiep en later verdwijnt het. En weer, ga maar door.
Ook als ik in z'n 50 rijdt, piept het niet en bij 60km/h gaat het piepen, en gas terug en het piept niet meer.
Bekend probleem bij jullie? Zou het graag willen weten zodat ik tijdig kan laten vervangen oid.

Geplaatst: 19.01.2010 - 10:54
door STS-135
mulitiem waarschijnlijk, gewoon even opnieuw spannen en ik zou er meteen een nieuwe opdoen.
Geplaatst: 19.01.2010 - 20:21
door Volvo 445
Links als je er voor staat of links als je er in zit?
Als je bedoelt wanneer je in de auto zit en het komt écht duidelijk van links, dan zal het de multiriem niet zijn, die zit aan de andere kant.
Geplaatst: 19.01.2010 - 20:43
door wpee
Links zit alleen koppeling wat zou kunnen piepen, druklager. Maakt het wat uit of je de koppeling wel of niet indrukt?
Typisch wel iets wat toeren afhankelijk zou kunnen zijn.
Geplaatst: 19.01.2010 - 22:00
door Peetjun
Het gepiep komt echt wel vanuit linkerkant, tenminste dat hoorde de bijrijder die toen naast me zat tijdens de rit. Dus ja, ik zit achter de stuur..
De koppeling zal niet zijn, want ik trap de koppeling niet in tijdens gepiep.
Een multiriem dus, of iets anders? Het is klotevervelend want ik wil niet dat mn Volvo motor in de soep loopt pff :-x
Geplaatst: 20.01.2010 - 12:44
door wpee
Als druklager in de soep loopt kun je niet meer schakelen op een fatsoenlijke manier, daar gaat niet "meer" van kapot dan het lager.
Zijn je vloeistoffen in orde en op nivo: koelvloeistof, olie motor en bak. Da's belangrijkste voor motor en bak. Rest is te repareren.
oja. loopt je voorrem niet aan? of piepen de remblokken in de houders, dan even wat kopervet op de aanligvlakken.
Geplaatst: 20.01.2010 - 19:38
door erwin'69
Eerst ff duidelijk krijgen wat links is? De distributieriem zit ook aan EEN linkerkant!!! Als de looprol of de spanrol vastloopt of stukloopt en de getande riem verspringt???? Het kan de dynamo zijn die vast gaat lopen( heb ik al een keer gehad) Of een waterpomp die geen zin meer heeft?
Volgens mij is de bijrijderskant links? vanaf voor de auto bekeken
ben benieuwd wat nou de oorzaak was, succes!
o ja Wim, dat kopervet ben ik dus vergeten bij het vervangen van m'n remblokken....... sjips!!!
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:25
door wpee
De bijrijder zit rechts. Je rijdt ook aan de rechter kant van de weg.
De bestuurder zit links.
Geplaatst: 21.01.2010 - 19:45
door sjoerdb
erwin'69 schreef:Eerst ff duidelijk krijgen wat links is? De distributieriem zit ook aan EEN linkerkant!!! Als de looprol of de spanrol vastloopt of stukloopt en de getande riem verspringt???? Het kan de dynamo zijn die vast gaat lopen( heb ik al een keer gehad) Of een waterpomp die geen zin meer heeft?
Volgens mij is de bijrijderskant links? vanaf voor de auto bekeken
ben benieuwd wat nou de oorzaak was, succes!
o ja Wim, dat kopervet ben ik dus vergeten bij het vervangen van m'n remblokken....... sjips!!!
ff duidelijke en simpel,
-bestuurder zit aan linkerkant in auto
-bijrijder zit aan rechterkant in auto
-koppeling zit linksvoor in de auto
-multiriem en distributieriem zit aan rechterzijde van auto
als de bijrijder wat gehoord heeft van linksvooruit de auto dan verwacht ik dat ze de kant van de accu en luchtfilter bedoelen.
Geplaatst: 22.01.2010 - 19:30
door erwin'69
weet je al wat het is peetjun?
Geplaatst: 23.01.2010 - 17:08
door Peetjun
Bedankt voor concrete reacties. Ik weet zelf helaas nog niet wat het is en ik rij gewoon ermee door. Binnenkort maar is bij de garage laten nakijken.
Geplaatst: 03.03.2010 - 07:22
door midwestern
Sjoerd heeft qua gebruik links / rechts weer de spijker op de kop geslagen. Mijn schatje begon ook plots te piepen linksvoor, nu nieuwe versnellingsbak nodig.... helaas....