Pagina 1 van 1

klepspelling B 21A op lpg

Geplaatst: 19.01.2010 - 05:14
door Madman
Hoi,

Van de week komt er een "nieuwe" 242 uit 1981 voor de deur te staan.
Op het moment wordt er een lpg installatie ingebouwd, moet men de klepspelling ook aanpassen? Zijn er nog andere aandachts punten voor het rijden op lpg met de B 21A motor?

Groet,

Mathieu.

Geplaatst: 19.01.2010 - 10:45
door admiral
Als het goed is weet de LPG inbouwer wat ie moet doen en bij hem kun je ook de info opvragen, Tenminste als het een goede inbouwer is, want je betaald er toch tenslotte voor.

Re: klepspelling B 21A op lpg

Geplaatst: 19.01.2010 - 14:44
door jos245
Madman schreef:Hoi,

Van de week komt er een "nieuwe" 242 uit 1981 voor de deur te staan.
Op het moment wordt er een lpg installatie ingebouwd, moet men de klepspelling ook aanpassen? Zijn er nog andere aandachts punten voor het rijden op lpg met de B 21A motor?

Groet,

Mathieu.
Als je een rustige rijder bent is het niet noodzakelijk om de kleppen meteen iets ruimer te zetten. Dat kun je dan doen wanneer de auto aan een klepstelbeurt toe is.

Aandachtspunten voor rijden op lpg met een B21A. Ik zou het niet weten: zelf weinig problemen ondervonden.

Aandachtspunten voor de lpg inbouw zijn er zat: leiding op de juiste plaats monteren ,dus naast de andere reeks van leidingen die onder de bodem lopen en NIET aan de buitenzijde van de koker en in de achterwielkasten ;
LPG vuller achter de nummerplaat monteren of aan de zijkant in de wielbak,dus NIET in het achterscherm; veilgheidsrelais onder het dasboard monteren en niet in de motorruimte,dit om elektrische storingen door vocht/roest in de toekomst te voorkomen;
gasslang van verdamper naar carburateur zo kort mogelijk houden.Bij de B21A heb je ruimte om de verdamper op het LINKERbinnenscherm te monteren onder de luchtfilterslang.

Geplaatst: 22.01.2010 - 08:53
door volvo rob
En Flash-lube installeren.

Geplaatst: 22.01.2010 - 12:16
door Boele
volvo rob schreef:En Flash-lube installeren.
Met geharde zetels is dit toch niet noodzakelijk??

Geplaatst: 22.01.2010 - 13:19
door volvo rob
Niet noodzakelijk, maar zoals met elk "tover-middel" lopen ook hierover de meningen uiteen.

Leesvoer

Geplaatst: 25.01.2010 - 09:36
door twaintje
Heb Flash-Lube gebruikt, levert alleen maar kosten op, verder geen voordeel.
Kleppen slaan gewoon verder in en zelfs een klep verbrand gehad (B20)
Enige alternatief, stelliet klepzittingen en nieuwe uitlaatkleppen!

Geplaatst: 25.01.2010 - 11:31
door Boele
twaintje schreef:Heb Flash-Lube gebruikt, levert alleen maar kosten op, verder geen voordeel.
Kleppen slaan gewoon verder in en zelfs een klep verbrand gehad (B20)
Enige alternatief, stelliet klepzittingen en nieuwe uitlaatkleppen!
Onze combi heeft zeker een dikke ton gelopen nadat we er nieuwe gaszetels in hebben laten zetten. Kleppen waren niet eens aan vervanging toe.
Weet niet hoe lang je met een fles toevoeging doet, maar dat kan ook aardig in de papieren lopen! Dan maar eens per 10jaar een cilinderkoprevisie.

Geplaatst: 31.01.2010 - 16:46
door Madman
Hoi,

Dank voor jullie reacties, ik zal de gasinbouwer eens vragen wat volgens hem de klepspelling zou moeten zijn. Ik ga ervan uit dat in de kop van de B21 motor fabrieksaf harde klepzittingen gemonteerd zijn, klopt dat?

Groet,

Mathieu.