lpg rijden na twee jaar stilstand

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
seecap
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.01.2010 - 10:49
Locatie: beringen

hallo, ik kocht gisteren een bi-fuel S van 2002, die de laatste twee jaar stilgestaan heeft. De wagen heeft 52000 km op de teller.

Zijn er raadgevingen inzake in gebruikneming : distributieriem, waterpomp, en lpg installatie

alvast bedankt
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Olie verversen en de eerste 100 km. rustig aan. Er volgen vast een heleboel reacties waarin staat wat je allemaal kan vervangen, maar dat is gewoon zonde van het geld.
seecap
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.01.2010 - 10:49
Locatie: beringen

alvast bedankt voor de reactie, afwachten op meer
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor een groot gedeelte met iksee90 eens. Niet overhaast allerlei onderdelen gaan vervangen. Een goede doorsmeerbeurt is het belangrijkste.

Maar let daarnaast even goed op alle rubbers/pakkingen en riemen. Die zullen van 2 jaar stilstand veel te lijden hebben gehad.

D-riem zou eigenlijk wel vervangen moeten worden gezien de leeftijd (8 jaar).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
seecap
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.01.2010 - 10:49
Locatie: beringen

hallo,

een kleine up-date,

ben met de wagen naar de dealer geweest, wagen heeft onderhoud gekregen dat normaal voor 60.000 km voorzien is, geen speciale problemen.

distributieriem zou vervangen moeten worden na 120.000 km of 10 jaar, heb nog elders advies gekregen en lag in dezelfde lijn
Gast

Wie laat zo'n auto nu 2 jaar stil staan?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

wel zou ik evt het brandstoffilter vervangen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

motor, stuur, rem olie vervangen. en hopen dat alle kleppen dicht waren toen de motor stilstond!!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

[quote = "steven460"] en hopen DAT alle kleppen dicht waren Toen de motor stilstond! [/ quote]

Hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

steven460 schreef:beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
Dan staat de nokkenas op 0, maar ik weet zeker dat er nog kleppen open staan!!!!!!! Of zijn de nokkenassen tegenwoordig zo variabel dat ook de mechanische nokken verplaatsen????
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Vrees dat het idd niet helemaal open/dicht zal zijn. Maar er is een positie dat de kleppen minimaal bediend/ingedrukt zijn.

Alleen kan ik beter mijn stelling helemaal intrekken. Truukje is niet zo makkelijk zoals ik eerst voorschotelde.

:oops:
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
seecap
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.01.2010 - 10:49
Locatie: beringen

heb nu ongeveer 15000 km gereden, geen problemen, met vakantie naar Portugal geweest, wagen heeft perfect gereden
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

steven460 schreef:beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
Ik geloof niet dat je de werking van een motor helemaal begrijpt,is niet vervelend bedoeld,maar hoe je de nokkenas ook zet,er blijven altijd kleppen open staan,anders loopt hij niet als alle kleppen tegelijk open of dicht staan..die motor moet nog uitgevonden worden.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

En de distributieriem moet je echt vervangen,die heeft te lang op een punt gestaan en is ook verdroogd..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als binnenkort het olielampje gaat branden stionair,dan weet je dat het door het lange staan komt,de olie kanalen in de oliepomp en aanzuigbuis gaan meestal dicht zitten na lange stilstand..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het beste is om de motor goed te spoelen een keer met forte!
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”