Pagina 1 van 1
lpg rijden na twee jaar stilstand
Geplaatst: 19.01.2010 - 11:01
door seecap
hallo, ik kocht gisteren een bi-fuel S van 2002, die de laatste twee jaar stilgestaan heeft. De wagen heeft 52000 km op de teller.
Zijn er raadgevingen inzake in gebruikneming : distributieriem, waterpomp, en lpg installatie
alvast bedankt
Geplaatst: 21.01.2010 - 00:30
door iksee90
Olie verversen en de eerste 100 km. rustig aan. Er volgen vast een heleboel reacties waarin staat wat je allemaal kan vervangen, maar dat is gewoon zonde van het geld.
Geplaatst: 21.01.2010 - 09:04
door seecap
alvast bedankt voor de reactie, afwachten op meer
Geplaatst: 21.01.2010 - 13:41
door V480-S60
Voor een groot gedeelte met iksee90 eens. Niet overhaast allerlei onderdelen gaan vervangen. Een goede doorsmeerbeurt is het belangrijkste.
Maar let daarnaast even goed op alle rubbers/pakkingen en riemen. Die zullen van 2 jaar stilstand veel te lijden hebben gehad.
D-riem zou eigenlijk wel vervangen moeten worden gezien de leeftijd (8 jaar).
Geplaatst: 06.02.2010 - 17:41
door seecap
hallo,
een kleine up-date,
ben met de wagen naar de dealer geweest, wagen heeft onderhoud gekregen dat normaal voor 60.000 km voorzien is, geen speciale problemen.
distributieriem zou vervangen moeten worden na 120.000 km of 10 jaar, heb nog elders advies gekregen en lag in dezelfde lijn
Geplaatst: 06.02.2010 - 20:07
door Gast
Wie laat zo'n auto nu 2 jaar stil staan?
Geplaatst: 06.02.2010 - 22:22
door toppertje
wel zou ik evt het brandstoffilter vervangen.
Geplaatst: 07.02.2010 - 00:22
door steven460
motor, stuur, rem olie vervangen. en hopen dat alle kleppen dicht waren toen de motor stilstond!!
Geplaatst: 07.02.2010 - 09:24
door iksee90
[quote = "steven460"] en hopen DAT alle kleppen dicht waren Toen de motor stilstond! [/ quote]
Hoe doe je dat?
Geplaatst: 07.02.2010 - 12:11
door steven460
beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
Geplaatst: 07.02.2010 - 19:03
door iksee90
steven460 schreef:beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
Dan staat de nokkenas op 0, maar ik weet zeker dat er nog kleppen open staan!!!!!!! Of zijn de nokkenassen tegenwoordig zo variabel dat ook de mechanische nokken verplaatsen????
Geplaatst: 03.03.2010 - 22:42
door steven460
Vrees dat het idd niet helemaal open/dicht zal zijn. Maar er is een positie dat de kleppen minimaal bediend/ingedrukt zijn.
Alleen kan ik beter mijn stelling helemaal intrekken. Truukje is niet zo makkelijk zoals ik eerst voorschotelde.
:oops:
Geplaatst: 27.11.2010 - 13:18
door seecap
heb nu ongeveer 15000 km gereden, geen problemen, met vakantie naar Portugal geweest, wagen heeft perfect gereden
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:34
door Ramon&Ramon
steven460 schreef:beschermkap vd d-riem afhalen, in de 5e zetten, een wiel opkrikken en draaien tot de markering op het nokkenaswiel aangeeft dat de nokkenas in 'rust' / 0 toestand is.
Ik geloof niet dat je de werking van een motor helemaal begrijpt,is niet vervelend bedoeld,maar hoe je de nokkenas ook zet,er blijven altijd kleppen open staan,anders loopt hij niet als alle kleppen tegelijk open of dicht staan..die motor moet nog uitgevonden worden.
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:35
door Ramon&Ramon
En de distributieriem moet je echt vervangen,die heeft te lang op een punt gestaan en is ook verdroogd..
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:36
door Ramon&Ramon
Als binnenkort het olielampje gaat branden stionair,dan weet je dat het door het lange staan komt,de olie kanalen in de oliepomp en aanzuigbuis gaan meestal dicht zitten na lange stilstand..
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:37
door Ramon&Ramon
het beste is om de motor goed te spoelen een keer met forte!