Pagina 1 van 1

Wielslot zonder "sleutel"?

Geplaatst: 19.01.2010 - 20:27
door Chrizzle D5
Hoi,
sinds voorjaar 2008 rijd ik mijn S60 met grote tevredenheid. Maar mijn voorbanden zijn nu voor het eerst aan vervanging toe. Nadat ik de S60 achter heb gelaten bij de volvospecialist belde hij me op: ze kregen de lichtmetalen wielen er niet af vanwege ontbrekende bouten.

Nu heb ik bij aankoop van de wagen bijgaande bouten gekregen ("voor de velgslotjes") en die in mijn euforie van de nieuwe auto achteloos in het dashboardkastje gegooid.

Nu kijk ik er wat serieuzer naar en kan ik me voorstellen dat er idd nog een verbindingsstukje hoort tussen de bout in mijn wiel en de bout in mijn hand (bout op de foto).

Nu ben ik een vreselijke leek qua techniek, maar is bij de verkoop nu vergeten om iets mee te geven of is het setje wel compleet? Wordt dit uitboren of heeft de de volvodealer iets voor dit soort gevallen?

PS: ik rijd al anderhalf jaar zo en er nooit bij stilgestaan dat ik behoorlijk de sigaar zou zijn geweest bij een lekke band, op vakantie ofzo.

alvast bedankt. CK

Geplaatst: 19.01.2010 - 20:47
door Oceanracer
Ze zien er in elk geval compleet anders uit dan het setje wat bij mijn oude wielsloten hoorde. Als het wel originele van Volvo zijn, hebben ze bij de dealer vaak wel reserve-setjes voor eigen gebruik. En dan straks maar gewone bouten gebruiken.

Geplaatst: 19.01.2010 - 21:13
door HansEindhovenV70
Dit zijn inderdaad zeker geen orinele Volvo slotbouten....

Geplaatst: 19.01.2010 - 21:23
door bart simpson
het ziet eruit als een klembout voor een centrax ketting

Geplaatst: 19.01.2010 - 22:26
door VolvoTech
Ik ben het geheel met Bart eens, dat zijn echt de klembouten van de (trouwens enorm fijne!) Centrax sneeuwkettingen.
Heeft noppes nada met je wielbout-sloten te maken.

Hopen dat een dop van de echte (dus niet specialist) dealer past als je hem vraagt het werk uit te voeren, anders wordt het boren en snijden...

even terugkoppelen

Geplaatst: 20.01.2010 - 22:45
door Chrizzle D5
Dank voor alle zinvolle antwoorden!

Ik heb met deze kennis vanochtend even gebeld met de volvospecialist waar ik de auto in 2008 vandaan had. Deze gaven al aan dat het waarschijnlijk uitboren zou worden, maar adviseerden me wel om eerst even de Volvodealer te bellen.

Deze zei dat ze voor alle volvo-velgen wel materiaal in huis hadden om ze te openen. Dus afgesproken om binnenkort even langs te rijden, en om:
- of setjes standaardbouten erop te zetten (dus 4x voor alle wielen)
- of 4 nieuwe wielsloten.

Het leek tijdens het gesprek dat het laatste zelfs goedkoper uit zou pakken. Dus gelukkig een redelijke uitkomst van het geheel.... Nogmaals dank.

Kan ik nu mijn spaarpot omkeren voor die mooie grote brede banden die er om liggen, maar dan met profiel....

CK

Geplaatst: 17.02.2010 - 13:17
door Cookiesmonster
Vergeet niet je slotbouten te registreren bij http://www.wheellocks/volvo

Geplaatst: 18.02.2010 - 12:14
door volvotegneutje
VolvoTech schreef:Ik ben het geheel met Bart eens, dat zijn echt de klembouten van de (trouwens enorm fijne!) Centrax sneeuwkettingen.
Heeft noppes nada met je wielbout-sloten te maken.

Hopen dat een dop van de echte (dus niet specialist) dealer past als je hem vraagt het werk uit te voeren, anders wordt het boren en snijden...
uitboren van originele slotbouten kun je vergeten, bij de dealer hebben ze inderdaad een set garageadapters maar wellicht zitten de bouten vastgejekkert en dus muurvast dus bout erop lassen en dan kijken of ze los willen (gebeurd origineel zo, de dealer heeft er speciaal gereedschap voor on er een bout op te lassen zonder dat de velg beschadigd

Geplaatst: 18.02.2010 - 13:35
door draadloos
Had hetzelfde probleem bij mijn slotbouten. Toverwoord is links draaiende dop, binnen 10 minuten waren alle 4 de slotbouten eraf, en zonder beschadigingen aan de velg.

Geplaatst: 18.02.2010 - 13:57
door volvotegneutje
draadloos schreef:Had hetzelfde probleem bij mijn slotbouten. Toverwoord is links draaiende dop, binnen 10 minuten waren alle 4 de slotbouten eraf, en zonder beschadigingen aan de velg.

iki heb het over originele slotbouten en daar is echt geen ruimte voor een linksdraaiende gripdop het kost bovendien al moeite soms om de vastzittende laat staan de normale bouten los te kunnen krijgen die zonder een momentsleutel zijn vastgedraait

Geplaatst: 08.03.2010 - 20:36
door Frumpy
volvotegneutje schreef: uitboren van originele slotbouten kun je vergeten, bij de dealer hebben ze inderdaad een set garageadapters maar wellicht zitten de bouten vastgejekkert en dus muurvast dus bout erop lassen en dan kijken of ze los willen (gebeurd origineel zo, de dealer heeft er speciaal gereedschap voor on er een bout op te lassen zonder dat de velg beschadigd
Ik moet er ook aan geloven. Bij het verwisselen van de winter- naar zomerbanden werd aangegeven dat de originele slotbouten niet meer zo tof zijn. Vandaag nieuwe gehaald, en nu blijkt dat er bij twee velgen de slotbout muurvast zit.
Bij volvo dealer Niham geven ze inderdaad aan dat er een bout opgelast kan worden, maar dat de velg vrijwel zeker wel beschadigen zal.

@Volvotegneutje
Waar kan ik dat laten doen zonder dat de velg beschadigd wordt?

Geplaatst: 08.03.2010 - 22:04
door Oceanracer
Het klinkt wellicht heel raar, maar ik heb de defecte slotbouten bij de VW-dealer bij mij in de buurt laten verwijderen, omdat ik ze niet meer los kreeg. Zij hebben er een dop overheen gezet. De dop was daarna kapot, net als de wielbout, monteur mopperde wel wat, maar geen smetje op m'n velgen. Hebben ze ook nog eens niets voor gerekend!

Geplaatst: 08.03.2010 - 22:07
door Frumpy
Waren dat ook originele slotbouten? Dat met die dop is bij mij ook al geprobeerd, maar deze kreeg geen grip vanwege de draaiende ring die op de slotbout zit.

Geplaatst: 08.03.2010 - 22:11
door Oceanracer
Dat waren inderdaad de originele Volvo-slotbouten. Rond (glad) van buiten en met zo'n groef in een sterachtige vorm in kriebelige beweging. Het leek mij een gewone dop met kartels die er met enig geweld op werd geramd.

Geplaatst: 10.03.2010 - 15:03
door Frumpy
Dan heb je heel veel geluk gehad dat ze op die manier loskwamen, want normaliter kan dat niet met die losse ring aan de zijkant. Of jij hebt een model waar geen ring aan zit?
Ben trouwens nog bij de VW dealer geweest, maar die kon ook niet veel uitrichten.

Uiteindelijk vandaag maar wielbouten er opgelast. Heb eerst van dun en makkelijk te bewerken aluminiumplaat een mal gemaakt om in het gat, en deels over de velg, te doen i.v.m. de lasspetters. Werkt prima en zonder schade.

Een van die slotbouten zat zo vast dat zelfs de opgelaste wielbout bij de poging tot losdraaien afbrak. Met een vastgelaste moer op het stompje is die gelukkig wel gekomen.
En nog ontkennen die hufters van de bandenboer dat ze die bouten te vast hebben gezet met de luchttol.
Je gelijk kun je hebben, maar je gelijk krijgen is een andere zaak.

Ik ben blij dat ik ze losheb, en dat zonder schade aan de velgen.
Voor mij in ieder geval geen originele Volvo slotbouten meer, en die bandenboer kan ook de #%$& krijgen.

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:12
door Brandje
Heb veertiendagen geleden het zelfde meegemaakt, naar de volvogarage gereden die de bouten er in no time heeft uitgedraaid en een nieuwe slotbout besteldt, 4 dagenlater was hij binnen.
Kosten 48 euro.
Geen krasje op de velgen te zien.

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:20
door Oceanracer
Frumpy, ik had er geen losse ring omheen. Het was een ronde massieve bout met daarin een gegraveerde groef, waarin de speciale dop precies inpaste. Maar ook voor mij nooit meer van die slotbouten. Dan jatten ze m'n wielen maar. Ik geef het dan wel op bij de verzekering.

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:30
door Frumpy
Oceanracer schreef:Frumpy, ik had er geen losse ring omheen. Het was een ronde massieve bout met daarin een gegraveerde groef, waarin de speciale dop precies inpaste. Maar ook voor mij nooit meer van die slotbouten. Dan jatten ze m'n wielen maar. Ik geef het dan wel op bij de verzekering.
Ja, dat dacht ik al, bij mij zat er nog een extra ring om waardoor de ruimte tussen velg en bout minimaal is, en bij diefstalpoging doordraait. Die jij had zijn wel met een linksgrijpende dop te verwijderen.
Voor mij ook geen Volvo bouten meer. En als ik zo de mening van bepaalde dealers zelf hoor, en bijv. Autorima, zijn zij ook geen voorstander daarvan.

Geplaatst: 10.03.2010 - 19:32
door Frumpy
Brandje schreef:Heb veertiendagen geleden het zelfde meegemaakt, naar de volvogarage gereden die de bouten er in no time heeft uitgedraaid en een nieuwe slotbout besteldt, 4 dagenlater was hij binnen.
Kosten 48 euro.
Geen krasje op de velgen te zien.
48 euro voor een nieuwe set slotbouten met dop, incl. arbeidsloon?
Of die bouten zaten niet echt vast en de set was in de aanbieding (normaal alleen al rond de 70 euro zei de magazijnmeester) of Sinterklaas woont tegenwoordig in Noord-Brabant. Geef mij ook zo'n dealer. S60 heeft toch dezelfde als S80?

Ik heb het zelf gedaan, nieuwe slotboutset (Niet Volvo) 35 Euro, en toch nog wel een uurtje voor het erop lassen.
Voor die 48 Euro had ik het ook wel laten doen, maar bij Niham kwamen meteen al de horrorverhalen omhoog: Velgen beschadigen EN mnimaal een uur of twee werk (x werkplaatstarief).
:shock:

Geplaatst: 10.03.2010 - 20:00
door Brandje
Bij Volvogarage van Roosmalen in Tilburg hebben ze een pas-setje waar ze de juiste slotbout mee kunnen vinden. Ze werden alle vier verwijderd en de normale bouten werden er in gezet voor als ik een lekke band zou rijden. Zo hebben ze ook het nummer van de slotbout kunnen achterhalen waardoor er een nieuwe kon worden besteldt. Slotbout 28 euro en de overige 20 euro voor arbeidsloon en b.t.w.
En origineel Volvo.
Ik weet zeker dat de bouten niet abnormaal vast zatten omdat ik deze altijd insmeer met wat kopervet.
En er zijn geen nieuwe bouten ingezet maar de zelfde die er uitkwamen.