Pagina 1 van 4

Reinigen EGR klep

Geplaatst: 19.01.2010 - 22:44
door V50_2.0D
Helaas heb ik nog niet fatsoenlijk de tijd genomen om eens onder de motorkap te zoeken naar de EGR klep.

Ik ben van plan deze klep eens te reinigen. Puur uit voorzorg, want de auto rijdt verder prima. Ik weet echter uit ervaring dat er een hoop zooi in die klep gaat zitten, waardoor deze nog wel eens constant (deels) open blijft staan.

Een korte zoektocht op het forum leverde zo gauw geen resultaat op. Maar zijn er mensen die bovenstaande zelf al gedaan hebben en eventueel wat ondersteuning kunnen geven in de vorm van foto's? (in ieder geval een foto met de locatie van de EGR klep zou wel handig zijn).

Geplaatst: 21.01.2010 - 21:41
door V50_2.0D
Ik begrijp uit de reacties :wink: dat er niet veel mensen ervaringen hebben met het reinigen, danwel verwisselen van de EGR-klep.

Zodra het wat beter weer wordt, ga ik er eens goed naar kijken. Gezien de uitblijvende reacties lijkt het me handig om iets van een fotoverslag te maken, mogelijk dat anderen daarmee geholpen zijn.

Geplaatst: 21.01.2010 - 23:28
door M@estro
Ik vraag me überhaupt af of het wel zinvol is dit preventief te reinigen?

"If it ain't broke, don't try to fix it..." :wink:

Geplaatst: 22.01.2010 - 00:47
door V50_2.0D
Dit heeft zeker wel zin!

Ik heb dit bij al mijn vorige diesels gedaan en het resultaat kan redelijk schokkend zijn. Op mijn vorige diesel had de EGR klep aan de binnenzijde een laag van ongeveer 0,5cm met aanslag.

De EGR klep hoort onder deellast te werken. Dat wil zeggen: geopend bij constante snelheden en gesloten bij volgas. Door de laag aanslag (bestaande uit roetdeeljes en uitlaatgassen) kan het echter heel goed dat de klep op ten duur niet meer volledig sluit. Dat merk je op als stotteren, inhouden en roeten. Als de klep eenmaal open blijft staan is er geen houden meer aan en ga je de bovenstaande symptomen alsmaar in ergere vorm ondervinden.

Als het net zo makkelijk is als bij mijn vorige diesel, is het een kwestie van de EGR klep even losschroeven, schoonspuiten met Loctite 7063 Super Clean (aanrader!) of anders rem- of carburateurreiniger en vervolgens even laten drogen en weer terug plaatsen.

Een schone EGR klep kan ook een aanzienlijk beter brandstofverbuik opleveren! Zeker gezien het feit dat mijn V50 inmiddels zo'n 160.000 km op de teller heeft, zal in de EGR klep inmiddels een aardig laagje aanslag zitten.

Maak eens een korte zoekslag op Google met "reinigen EGR" en kijk dan naar de afbeeldingen. De auto mag best een handje geholpen worden om zo optimaal mogelijk te blijven presteren :wink:

Geplaatst: 22.01.2010 - 11:12
door Thamar
Heeft zeker zijn. Bij de clio ook gedaan na een 70k km's. De klep op zich viel nog redelijk mee, de 90graden buis die tussen het blok en de klep zat, dat was wat minder. Ding zat vol van de aanslag.
Verschil was goed merkbaar na reiniging.

Doe aub wel degelijke plastiek handschoenen aan, want het is veiligheid dat eruit komt. En bij het reinigen zelf 2 of 3 paar boven elkaar...

Geplaatst: 22.01.2010 - 21:10
door V50_2.0D
Ja, inderdaad. Een enkel paar handschoenen ga je het niet mee redden, die troep vreet er zo doorheen.

Onderstaande afbeelding is niet erg scherp, maar geeft wel goed weer wat voor troep er in de EGR gaat zitten. Dit was het resultaat van een doekje door de opening van het inlaatspruitstuk (zit direct na de EGR) van een Mondeo 2.0 diesel!

Geplaatst: 22.01.2010 - 22:04
door Fredhead
Lekker drapje, ben benieuwd naar je verslag.
Denk dat mijn EGR ook wel redelijk vol zal zitten met roet

Geplaatst: 22.01.2010 - 22:08
door Richard
Heeft inderdaad zin om de EGR te reinigen. Heb ik bij mijn D5 een half jaar terug ook gedaan. Alleen dat van die handschoenen snap ik niet zo. Beetje vieze handen ga je niet dood aan. Gewoon na die tijd je handen " wassen" met WD40 en ze zijn al bijna schoon. Ik heb voor het schoonmaken een stevige plastic lepel gebruikt. Kun je de aanslag zo mee uitscheppen. Bij mij zat er een laag van 1cm in.

Geplaatst: 22.01.2010 - 22:20
door Hans oet Twent
Waar zit dat ding dan? Kom je er makkelijk bij?
V70 D5 2005.

Geplaatst: 22.01.2010 - 23:04
door V50_2.0D
Richard schreef:Alleen dat van die handschoenen snap ik niet zo. Beetje vieze handen ga je niet dood aan. Gewoon na die tijd je handen " wassen" met WD40 en ze zijn al bijna schoon.
Ben ook absoluut niet bang voor een beetje olie hoor :wink: Maar houd er wel rekening mee dat dit spul echt bijzonder bijtend en zwaar ongezond is.

Geplaatst: 23.01.2010 - 16:15
door Thamar
Is not done in mijn job om met vuile nagelranden op te dagen ;)
Is geen feit van handen niet te willen vuilmaken, maar waarom zwaar op je handen schuren of irriterende producten gebruiken als het niet hoeft.

Geplaatst: 23.01.2010 - 22:02
door Richard
Hans oet Twent schreef:Waar zit dat ding dan? Kom je er makkelijk bij?
V70 D5 2005.
Je kan er in principe vrij makkelijk bij. Volgens mij als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je handleidng tegen. Anders staat in Vadis hoe het moet. Ik had er een PDF bestand van maar die kan ik zo niet terugvinden.

Geplaatst: 28.01.2010 - 21:59
door V50_2.0D
Morgenochtend breng ik de auto even weg voor een onderhoudsbeurt. Ik zal eens vragen of een monteur snel aan kan wijzen waar de klep zit. Had vandaag de motorkap even los om de ruitenwisservloeistof bij te vullen, maar zag zo gauw geen EGR (allemaal veel te netjes afgedekt).

Valt me op dat de auto soms wat slechter start. Ik heb begrepen dat dit kan zijn doordat de klep bij het starten een keer volledig open draait en dan weer dicht.

Baal er van dat ik er van de week nog niet aan toe gekomen ben, maar zondag moet een mooie dag zijn om de EGR klep en de luchtmassameter eens te reinigen.

Geplaatst: 29.01.2010 - 03:18
door Frederik Welvaert
De EGR is bij de 2.0D makkelijk te vinden hoor.
Trek de motorcover eraf en volg de metalen pijp die over de motor loopt. Deze vertrekt bij de EGR en komt aan op de luchtinlaat juist voor het inlaatspruitstuk.

Geplaatst: 29.01.2010 - 10:26
door V50_2.0D
Bedankt Frederik,

Ik heb de motorcover nog niet verwijderd, alleen even vluchtig gekeken.

Geplaatst: 10.02.2010 - 16:41
door MauritsvdT
Misschien moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken.
Ik kan de historie nog eens doornemen om te kijken wanneer deze ook alweer vervangen was, maar als het ook iets met het verbruik doet kan dat misschien bij mij ook geen kwaad.

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:26
door leonboersma
ik heb een alu plaatje gemaakt en tussen de klep en het buisje naar de inlaat geschroeft.

want de drap die in dit topic te zien is, zal ook in je luchtinlaat en in je inlaat kleppen gaan zitten, en je krijgt nooit meer deze klachten.

voor de A.P.K maakt het ook niet uit, want ik zat op een kwart van wat de max uistoot mocht zijn.

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:30
door Elveka
Wie heeft ervaring met de EGR-reinigingskit van Bardahl ?
http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63. ... 5d4ecc29b9
Is dit middel effectief ? Eventueel schadelijk voor de motor ?

Geplaatst: 11.02.2010 - 09:51
door edraket
Ik zou dat zeker niet durven gebruiken. Als het al werkt en de rotzooi komt ineens los is motorschade niet ondenkbaar. Er komt soms een bekertje roet uit de inlaat. Dat wil je niet door je motor/katalysator/roetfilter hebben hoor!

Geplaatst: 11.02.2010 - 10:10
door MauritsvdT
Leon, heb jij daar toevallig ook een foto van of niet?
Heb jij verschil gemerkt nadat je het plaatje gezet hebt?