Pagina 1 van 3

Volvo Estate aanschaffen, 740 of 850?

Geplaatst: 20.01.2010 - 13:32
door Squeaktoy
Beste mensen,

Als mijn eerste post op dit forum, wil ik een vraag stellen die waarschijnlijk tig keer voorbij is gekomen.
Ik heb een jaar geleden een Volvo 440 1.8i uit 1996 gehad en mij daar flink op bekocht, gezien het ding na een half jaar van ellende uit elkaar viel. (€750 voor een auto was niet al te handig om mee te beginnen)
Toen heb ik uit noodzaak een Mazda 323F gekocht om betrouwbaar mee rond te tuffen, echter mis ik het comfort van de Volvo.
Nu ben ik al een ruime tijd helemaal weg het model van een Volvo Estate, met name de 740 en de 850.
Vooral de lijnen van een 740 spreken mij enorm aan en was dan ook spontaan verliefd.
Echter nu zit ik met de vraag welke voor dagelijks gebruik een betere keuze is, want ik ben zelf zo atechnisch als maar kan op autogebied en een lampje of een luchtfiltertje vervangen is toch wel mijn top.
Om wat extra informatie op tafel te gooien, ik rijd voornamelijk snelweg kilometers en haal ongeveer 16.000 km op jaarbasis.
Ook dingen als verbruik en gewicht maken mij vrij weinig uit. (uiteraard geen 1/4 met 1500kg) :wink:
Dus welk type zou men mij aan kunnen raden van de twee?

Geplaatst: 20.01.2010 - 14:25
door 945i
Een 740 of 940, zit technisch simpeler in elkaar dan een 850. Nagenoeg probleemloze auto's met een hoog comfort.

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:11
door Geus
945i schreef:Nagenoeg probleemloze auto's met een hoog comfort.
Dat kan van een 850 ook gezegd worden. Mag dan technisch wat gecompliceerder zijn, zolang als het werkt maakt dat natuurlijk niet uit.

Belangrijkste verschil is voor- of achterwielaandrijving. Kwestie van voorkeur.

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:20
door 945i
Zolang alles werkt is elke auto probleemloos..;)

Natuurlijk zijn 850 ook fijne auto's.

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:23
door Squeaktoy
Ik heb enkel ervaring met voorwiel aandrijving.
De enkele keer dat ik met achterwiel aandrijving te maken had was een ritje met een BMW 3 die aan alle kanten niet deugde, dus ik heb geen idee hoe een goede achterwiel aangedreven auto zich laat besturen.

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:24
door edraket
De 850 is een dynamischer auto kwa rijgedrag. Vind een 740 lekker rijden, maar ook wat bedaagder. Even gasgeven is er niet bij, gaat allemaal erg loom. Daarnaast is het geluid van een 850 natuurlijk onovertroffen. Erg inspirerend., daar waar de 740 op een stofzuiger in ademnood lijkt.

Maar... er is natuurlijk een keerzijde. Zoals terecht gesteld is de 850 wat complexer kwa techniek, waardoor de reparatie kosten ook hoger zullen uitvallen. Het worden beiden oudere auto's, maar de onderdelen van de 740 zijn toch echt beduidend goedkoper. Als bijvoorbeeld de krukas keerring van een 850 gaat lekken moet de bak eraf en dat is een reparatie van 600 euro. Airco is veel kwetsbaarder, enz. Het kost wat, maar je krijgt er ook wel iets voor terug.

Mijn vrouw heeft een 850. Ik doe al het onderhoud zelf, en daardoor is het te doen, anders vond ik het echt een dure auto.
Enige reden om destijds voor een 850 te gaan ipv een 740 (heb dezelfde overweging gemaakt) is dat 850 veiliger is. Deze heeft standaard airbags, SIPS bags enzo. De 740 allemaal niet. Als dat niet het geval was geweest was het denk ik wel een 740 geworden. Je kunt anders nog een 940 overwegen. Die zijn uiterlijk gelijk aan de 740, maar wel iets moderner (airbags enzo).

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:38
door asmeekens740
edraket schreef: Je kunt anders nog een 940 overwegen. Die zijn uiterlijk gelijk aan de 740, maar wel iets moderner (airbags enzo).
Ligt er natuurlijk aan wat voor 940, niet elke 940 heeft airbags. Er zijn modellen van de laatste bouwjaren die vier airbags hebben en ook sips

Geplaatst: 20.01.2010 - 15:40
door bart simpson
vanaf modeljaar 1997 had je naast een bestuurdersairbag en abs ook sipsbags, de passagiersairbag is altijd een optie gebleven

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:30
door Squeaktoy
Ik heb even naar die latere 940's gekeken, maar ik vind persoonlijk de 850 en de latere 740 met mistlampen wat mooier. (verklaar me gek, maar die mistlampen onderaan de bumper maakt voor mij een wereld van verschil kwa uitstraling)
In geen enkel geval vind ik de 940 niet mooi, maar toch vind ik de 740 en 850 mij een stuk meer aanspreken.
En over snelheid en dynamiek, ik rijd nu in een Mazda 323F BA 1.5l met 90pk uit 95, dus zelfs een 740 2.3l non turbo is vlotter.
Kwa veiligheid zal bijna elke Volvo een stap hogerop zijn in vergelijking met de Mazda. :razz:

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:37
door bart simpson
gek maakt nog niet gevaarlijk

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:40
door Squeaktoy
Ik rij een japanner, dus ik sta al op het randje. :wink:

Geplaatst: 20.01.2010 - 16:43
door bart simpson
Squeaktoy schreef:Ik rij een japanner, dus ik sta al op het randje. :wink:
:shock: daar kom je nu mee...

Geplaatst: 20.01.2010 - 18:29
door Squeaktoy
bart simpson schreef:
Squeaktoy schreef:Ik rij een japanner, dus ik sta al op het randje. :wink:
:shock: daar kom je nu mee...
Een mens heeft recht om een fout te maken. :wink:

Terug on topic, des te meer ik lees, des te meer ik naar de 850 neig.
Alleen ben ik benieuwd in welke prijsklasse ik een redelijk goede kan vinden voor dagelijks woon-werk.

Geplaatst: 20.01.2010 - 18:48
door bart simpson
een 850 heeft het betere onderstel en de lekkerdere motor...

Geplaatst: 20.01.2010 - 19:35
door 945i
Is allemaal waar, maar vraag mij af of iemand die alles moet laten doen en geen bovengemiddeld budget heeft (ga ik even van uit gezien de autokeuze.... :oops: ), niet beter af is met een eveneens fijn rijdende 7 of 9 serie, mits in goede staat.
Bijvoorbeeld een distributiewissel van een 8 serie is toch ook een duurdere grap als die van een 7/9. Evenals het algemene onderhoud...

(ik geef toe, ik heb iets met RWD Volvo's) ;)

Geplaatst: 20.01.2010 - 19:40
door bart simpson
eens, ik zou zelf zelfs naar een 245 kijken

Geplaatst: 20.01.2010 - 19:46
door 945i
Ik ook.. maar wil niemand op het idee brengen

Geplaatst: 20.01.2010 - 20:31
door Squeaktoy
Zelf vind ik de 200 serie niet mooi, de 740 dan weer heel erg mooi, met name van voor 1990. (een majorette model van dit type heeft mij vroeger toch wel op het pad van Volvo gezet)
Modernere modellen Volvo spreken mij niet aan, de 850 daargelaten.
Dus tussen de 740 en de 850, voor welke bedragen zou ik een redelijk goede op de kunnen tikken voor een van beide?

Geplaatst: 20.01.2010 - 20:33
door bart simpson
240 niet leuk? heerlijk! hou dat gevoel vast!!!

Geplaatst: 20.01.2010 - 20:51
door Squeaktoy
Ik moet zeggen dat ik ondanks dat ik nu meer vragen heb als eerst, toch nog meer interesse heb in de verschillen tussen de 850 en de 740.
Kan ik als leek/beginner stellen dat de 850 ongeveer even betrouwbaar is als de 740, echter duurder mocht er iets verslijten doordat de techniek complexer is?
Of sla ik hier de plank volledig mis?