Aankoopinspectie door de dealer zinvol?
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:06
Ik heb net een V50 gekocht, uit de lease.
Nu dacht ik een aankoopinspectie te doen, immers kan ik nu nog reclameren bij de verkoper.
Lijstje wat ze bekijken:
•Elektrische installatie: beoordeling op werking en conditie (verlichting, dynamo en accu)
•Carrosserie uitwendig visueel beoordelen op (overmatige) roestinwerking
•Controle op noodzakelijke productmodificaties van de fabriek (mocht er iets uitgevoerd worden, dan is dit gratis)
•Motor: beoordelen op overmatige slijtage, uitlaatgassenanalyse, koelsysteem (onder druk) visueel controleren op eventuele lekkage(s)
•Stuurinrichting en wielophanging: de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage
•De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit
•Banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendige waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld
•Koppeling en aandrijving worden beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage
•Auto en af fabriek audio-/navigatie en alarmsysteem uitlezen op mogelijk aanwezige foutcodes
•Alarmsysteem / certificaat controleren op geldigheid
•Nationale Autopas controle
•Controle APK datum
De auto heeft net een nieuwe APK en krijgt zaterdag nieuwe banden.
Verder heb ik qua roest en verlichting alles gezien, en weet ik van de proefrit wat de schokdempers doen.
NAP en fabrieksupdates zullen kloppen met een ex-leaseauto.
Een professionele blik op de koppeling en aandrijving is wel handig, maar dat zal ook voor minder dan 95e kunnen lijkt mij.
Is het dan slim om dit te laten doen, of hebben jullie betere tips / adressen in de regio Amersfoort / midden NL
thanx!
Nu dacht ik een aankoopinspectie te doen, immers kan ik nu nog reclameren bij de verkoper.
Lijstje wat ze bekijken:
•Elektrische installatie: beoordeling op werking en conditie (verlichting, dynamo en accu)
•Carrosserie uitwendig visueel beoordelen op (overmatige) roestinwerking
•Controle op noodzakelijke productmodificaties van de fabriek (mocht er iets uitgevoerd worden, dan is dit gratis)
•Motor: beoordelen op overmatige slijtage, uitlaatgassenanalyse, koelsysteem (onder druk) visueel controleren op eventuele lekkage(s)
•Stuurinrichting en wielophanging: de onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage
•De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit
•Banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendige waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld
•Koppeling en aandrijving worden beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage
•Auto en af fabriek audio-/navigatie en alarmsysteem uitlezen op mogelijk aanwezige foutcodes
•Alarmsysteem / certificaat controleren op geldigheid
•Nationale Autopas controle
•Controle APK datum
De auto heeft net een nieuwe APK en krijgt zaterdag nieuwe banden.
Verder heb ik qua roest en verlichting alles gezien, en weet ik van de proefrit wat de schokdempers doen.
NAP en fabrieksupdates zullen kloppen met een ex-leaseauto.
Een professionele blik op de koppeling en aandrijving is wel handig, maar dat zal ook voor minder dan 95e kunnen lijkt mij.
Is het dan slim om dit te laten doen, of hebben jullie betere tips / adressen in de regio Amersfoort / midden NL
thanx!