Pagina 1 van 1

Bezinelucht uit de blazers B18U bij koude start

Geplaatst: 21.01.2010 - 13:07
door SchoutenCC
Wat mij al niet meer opviel maar passagiers nog wel: bij een koude start (met verwarming vol naar rechts en blower aan) is een benzinelucht te ruiken in de auto. De lucht lijkt uit de blazers in het dashboard te komen en dus uit de motorruimte (oftewel niet bij de achterbank vandaan). Wanneer de auto op temperatuur is lijkt de lucht minder te worden (of het valt minder op).

Mijn eerste ingeving is een poreuze of zelfs lekke slang in het motorruim. Eventueel geholpen door extra brandstof-inspuiting (injector?) bij koude start. Maar welke slang is in jullie ervaring dan de eerste verdachte? Waar begin ik wat te vervangen?

Geplaatst: 21.01.2010 - 13:18
door wpee
Benzineslang of een pakking.
Ik zou even kijken op het moment dat je de auto op contact zet (iemand anders laten doen), dan wordt de druk opgebouwd.
Je moet wel goed kijken, benzine verdampt relatief snel, dan is het weer droog.

Geplaatst: 31.01.2010 - 22:50
door kvdb
En bij een 1.7 uit 90? Zelfde verhaal?

Geplaatst: 31.01.2010 - 22:59
door wpee
Ligt eraan, als je een benzinepomp hemt die op de nokkenas aangedreven is (soort vliegen schoteltje op zijn kant) dan niet. Carburateurmotoren werden bij mijn weten enkel met mechanische benzinepomp gebouwd.

Dan moet je de motor laten lopen en goed kijken naar lekkages.

Geplaatst: 31.01.2010 - 23:13
door kvdb
Dankjewel voor de tip. Met name bij de slangen, begrijp ik?


Heb het zelf overigens nog niet ondervonden. M'n ega (dagelijks bestuurster van de wagen) kwam vrijdag met de klacht.

Geplaatst: 01.02.2010 - 12:40
door wpee
Ja met name bij de slangen waar de koppelingen zitten of slangklemmen.

Geplaatst: 15.02.2010 - 22:51
door Schilder
wpee schreef:Ja met name bij de slangen waar de koppelingen zitten of slangklemmen.
Dat kan kloppen wat wim zegt, toen ik m`n waterpomp vervangen had van mijn 460 moest ik onluchten, en die ventiel zit net achter de injector, zo lomp ik was hing ik natuurlijk op die 2 benzineslangen, en tot m`n verbazing spoot daar een ieniemienie dun straaltje benzine uit.

Ik kon de slangetjes letterlijk en figuurlijk rond zijn as draaien, en die heb ik later even verder aangeknepen met een vlechttang en het was weer goed.

Of is het al opgelost Zark3?

Geplaatst: 16.02.2010 - 00:21
door SchoutenCC
Schilder schreef:Of is het al opgelost Zark3?
<schaam>Ik heb, mede door de kou, nog geen tijd/zin gehad/gemaakt om er iets aan te doen...</schaam>

Geplaatst: 16.02.2010 - 01:03
door Schilder
hahaha,


Heb je ook een openlucht garage hahaha

Geplaatst: 23.02.2010 - 18:36
door klaas440
heb je al wat gevonden?, want ruik het bij die van mij ook een klein beetje (ook B18U) maar heb van het weekend nog een retourtje denemarken achter de rug en dat heeft ie ook overleeft.
ik ga van het weekend hem even op bokje zetten met een dikke lamp erbij, kijken of er wat te zien/ ruiken valt.

Geplaatst: 23.02.2010 - 19:10
door herbie5251
ist een 440,domme vraag misschien,maar had mn vader ook,aan t luchfilter gaat een slang t chassis of net niet,weet ik niet meer,is jaren geleden,deze was net te kort of te lang,hij heeft t verandert,toen was t weg,t was een 440 dl,1.8 een renault motor dus,de dealer wist t ook niet

Geplaatst: 23.02.2010 - 20:36
door klaas440
ah oke, ja het is ook een 440 dl 1.8, zal van het weekend even kijken achter het blok

Geplaatst: 21.03.2010 - 02:17
door SchoutenCC
Vandaag eindelijk een momentje gehad om te kijken en inderdaad, de aansluiting (soort mof) van de voorste slang aan het injectorhuis was nat, rook naar benzine en een testpapiertje eronder werd nat van de benzine.
Dader gevonden dus :) Voorlopig maar even de slangklem strakker vastgezet, maar iets vervangen lijkt me wel op zijn plaats...
Nu nog de vraag: wat te vervangen? Kan ik volstaan met de mof te vervangen? Moet ik de (hele?) slang vervangen? Zit het in het injectorhuis?

Geplaatst: 21.03.2010 - 12:03
door klaas440
kan je aanwijzen welke slang ongeveer want kom bij mij niks vinden

Geplaatst: 21.03.2010 - 12:38
door wpee
Als het dicht is is het dicht. De krimpklemmen heb ik ondertussen wel vervangen door schroefklemmen. die kunje ook weer los als jer ergens anders bij moet.

Geplaatst: 21.03.2010 - 13:30
door SchoutenCC
@klaas440, het is (bij mij dus) van de twee dezelfde slangen die samen geleid worden de voorste, op dit plaatje dus de linker. De aansluiting op het injectorhuis was daar vochtig.

Geplaatst: 21.03.2010 - 17:54
door klaas440
Zark3 schreef:@klaas440, het is (bij mij dus) van de twee dezelfde slangen die samen geleid worden de voorste, op dit plaatje dus de linker. De aansluiting op het injectorhuis was daar vochtig.
oke, ik ruik de laatste tijd niet echt meer wat dus weet niet echt wat het nu was, wacht eerst wel even af, hij doet het nog goed en alles lijkt droog.

Geplaatst: 22.03.2010 - 00:36
door Schilder
Als je de benzinedop eraf draait, met het tanken ( vooral zomerse temperaturen ) wil het nog weleens pssssssst laten horen, in de meeste gevallen werkt de tank-ontluchting niet meer goed, en wil het behoorlijk naar benzine ruiken in de auto.

@Zark3 kon je de mof ook rond z`n as draaien?

Geplaatst: 22.03.2010 - 08:37
door SchoutenCC
Ronddraaien heb ik niet geprobeerd - zodra ik merkte dat hij nat was heb ik het schroefje van de slangklem wat strakker aangespannen.

Geplaatst: 07.04.2010 - 21:55
door SchoutenCC
Eindelijk even naar gekeken :)
De mofjes (verbinding tussen benzineslang vanuit tank en monopoint) heb ik vervangen door een vers stukje slang met aan beide zijden een slangklem. Foto is halverwege (links dus wel vervangen, rechts nog niet).

Afbeelding

Ik post tzt of ik ook iets merk in mijn benzineverbruik. Met de warmere temperaturen merkte ik sowieso al bijna geen benzinelucht meer, maar het zou natuurlijk wel een slok op een borrel kunnen schelen qua verbruik...