Pagina 1 van 6

EGR vragen

Geplaatst: 21.01.2010 - 21:56
door Hans oet Twent
Heren techneuten,

Ik lees af en toe iets over een EGR klep. Dat ding moet kennelijk schoon gemaakt worden en sommige dichten de klep af met plaatjes.

Ik heb geen flauw idee wat voor een ding dat is. Waar deze zit, en waar deze voor dient en of het voordelen geeft om hem dicht te doen.

Verder de vraag ik heb een 2.4D uit 2005 en ongetwijfeld zit deze klep ook in mijn blok. Moet of kan ik wat aan de EGR doen? Als je hem dicht doet of niet schoonmaakt brengt dat dan schade aan het blok?
En moet de techniek er zelf niet voor zorgen dat dat ding schoon wordt?

Geplaatst: 21.01.2010 - 22:27
door edraket
EGR moet je software matig dicht zetten, met een plaatje krijg je foutcodes bij de D5. MY2006 is niet zo eenvoudig dicht te zetten, tenminste als je het af fabriek roetfilter hebt. Heb begrepen dat de automaat van my2006 nogal kan wisselen. Met rpf is de nieuwe motor, en wat ik heb begrepen zijn de tuners hier nog niet uit.

Geplaatst: 21.01.2010 - 22:51
door Gast
Het afdichten van de EGR zou kunnen veroorzaken dat de motor de vervuilling krijgt in plaats van de EGR en inlaatkanaal.
Dit betekent geen behoud van je motor.
Reinigen betekent waarschijnlijker zuiniger.

@Hans met jouw goedvinden een aanvullende vraag met betrekking tot het schoonmaken.
Ik las laatst (dec nr. 2009) iets in Auto en Motortechniek over een spuitbus om het inlaatkanaal en dus ook de EGR te reinigen.
Dit zou met draaiende motor moet omdat deze anders op "hol" zou kunnen slaan.


Wie heeft ervaringen met dit reinigingsmiddel?

Geplaatst: 21.01.2010 - 22:55
door edraket
Zou ik nooit gebruiken. Als er evt vuil in brokken los komt kan dat vervelende schade veroorzaken. Je wilt dit niet in je motor. Zou eerder de slangen schoon maken en als het inlaat spruitstuk echt zwaar vervuild is deze meenemen (alleen als er problemen zijn).

Geplaatst: 28.01.2010 - 19:36
door Jerreke
Heeft de melding "verminderd motorvermogen" hier ook iets mee te maken?

Geplaatst: 18.02.2010 - 23:18
door bluefoxamazone
vraagje, kan een EGR klep "piepen". Ik hoor een piep als ik bijv. in de bergen rij en de motor goed moet sleuren, dan hoor ik bijv. bij het terugschakelen (automaat) een licht gepiep die slechts een seconde duurt. Naar het schijnt (volvo servicetechnieker) zou dit van de egr klep kunnen komen...
XC70 /2003

Geplaatst: 27.02.2010 - 19:30
door ivoandriessen
Ik heb vanmorgen toevallig die van mij schoongemaakt, niet de EGR klep zelf, maar de toegang naar de luchtinlaat. De EGR-klep was niet vies, deze had wat roetaanslag, maar verder geen rommel.

De EGR-klep bevindt zich aan de achterkant van de motor, de EGR-koeler aan de zijkant. Aan de voorkant zit een buis die aangesloten zit op de EGR-koeler. In deze buis zit een kleine doorgang die verstopt kan raken (zie foto). In mijn geval was de diameter van de doorgang met bijna 3/4 gereduceerd door de aanslag.

In mijn geval, en dat van mijn vader (zelfde auto), was het simpel verwijderen van deze buis en aangrenzende flexibele buis (zie foto met het rode rondje, de zwarte buis naar de luchtinlaat van de motor is hier al verwijderd) en het reinigen van deze twee voldoende. Reinigen kan door de prut eruit te halen met een plastic lepel of je vingers en dan met een vetoplossend middel de buizen van binnen schoon te maken. Zelf heb ik Loctite 7063 Super Clean gebruikt, werkt prima, maar is redelijk prijzig.

De schoonmaak kit van Bardahl waarnaar je refereert wordt door de importeur aanbevolen alleen door een professioneel bedrijf (lees distribiteur) te laten doen (in verband met het op hol slaan van de motor). Een handmatige reiniging wordt ook hier nog geadviseerd.

Na de reiniging reageert de auto veel sneller op het gaspedaal, heb ook het idee dat de motor rustiger loopt. Qua verbruik is het weer even afwachten.

Zie ook dit topic.

Geplaatst: 27.02.2010 - 19:54
door chris_zweden
Bij welke km stand moet het goedje schoongemaakt worden? Iemand enig idee waar het bij een D5 zit? (my07)

Geplaatst: 27.02.2010 - 19:57
door ivoandriessen
Ik heb het preventief gedaan, had eigenlijk niet echt klachten, heb het idee dat het gedurende de 331k kilometer nooit gedaan is bij mij.

Ondanks dat het preventief was ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het was al plezierig rijden, maar dat gevoel is alleen maar sterker geworden.

Geplaatst: 28.02.2010 - 16:22
door edraket
ivoandriessen schreef:Ik heb vanmorgen toevallig die van mij schoongemaakt, niet de EGR klep zelf, maar de toegang naar de luchtinlaat. De EGR-klep was niet vies, deze had wat roetaanslag, maar verder geen rommel.
Ivo,

Hoe heb je geconstateerd dat de klep zelf nog schoon was?

Geplaatst: 28.02.2010 - 19:02
door ivoandriessen
Ik heb de klus samen met mijn vader gedaan, zelfde auto. Hij heeft zijn hele koeler eraf gehad (dit kost aanzienlijk wat tijd, i.v.m. verwijderen luchtfilterkast en wat andere zaken) en de klep daadwerkelijk gezien en geconstateerd dat er slechts roetaanslag op de klep zelf aanwezig is. Pas aan de andere kant van de EGR- koeler, de voorkant dus. bleek er aangekoekte smurrie aanwezig.

Ervan uitgaande dat het bij mij niet veel anders zou zijn heb ik me beperkt tot alleen de voorzijde. Ik heb mijn klep niet daadwerkelijk gezien dus.. De schoonmaak aan de voorzijde werpt wel zijn vruchten af, ik denk dus dat mijn klep inderdaad niet meer dan wat roetaanslag vertoont.

Geplaatst: 28.02.2010 - 19:26
door edraket
De koeler wordt gekoeld door koelwater. Ik was altijd van mening dat als je de klep zelf wilt controleren het koelwater eraf moet. Hebben jullie dat gedaan? En hoevel tijd zijn jullie er mee bezig geweest?

Geplaatst: 28.02.2010 - 19:52
door ivoandriessen
Mij vader heeft inderdaad het koelwater eraf gehad, was trouwens een minime hoeveelheid wat eruit komt.

Mijn vader is ca. 4 uur bezig geweest met alles, demonteren schoonmaken en weer monteren (van alles dus, EGR-koeler, klep en voorzijde).

Met mijn auto zijn we maximaal een uurtje bezig geweest, alleen de voorzijde (zoals op voorgaande foto's).

Geplaatst: 02.03.2010 - 10:02
door edraket
Netjes. Die van mij gaat binnenkort dicht, dus nog een maal reinigen en daarna geen omkijken meer naar.

Geplaatst: 02.03.2010 - 23:04
door Gast
edraket schreef:Netjes. Die van mij gaat binnenkort dicht, dus nog een maal reinigen en daarna geen omkijken meer naar.
Electronisch neem ik aan.....

Geplaatst: 03.03.2010 - 09:04
door edraket
Jep, samen met tuning!

Geplaatst: 03.03.2010 - 10:08
door ivoandriessen
Ik heb nu bij mij de voorkant gereinigd, de auto reageert hier uitermate positief op, zowel qua performance en zoals het er nu naar uitziet ook qua verbruik.

Dit is gerealiseerd door het groter maken van het gat naar de EGR-koeler (door het weghalen van de aangekoekte rommel).

Ik vermoed dat het dichtzetten van de EGR-klep zo goed als gelijk staat aan het dichtzetten van het gat naar de EGR-koeler.

Aangezien dit het tegenovergestelde is van wat ik heb gedaan lijkt het me een logisch gevolg dat ook het resultaat omgedraaid is, oftewel, de auto reageert trager/slechter en verbruik neemt toe.

Klopt mijn beredenering, zo nee, wie kan het uitleggen wat er dan precies gebeurt?

Geplaatst: 03.03.2010 - 14:24
door edraket
Klopt niet wat je zegt. De EGR is een klep die extra lucht toe laat in de inlaat. Er komen dus twee luchtstromen de motor in, via het luchtfilter en via de EGR. De laatste wordt geregeld door de EGR klep en is afhankelijk van o.a. gasklepstand en toerental. Deze luchtstromen gaan samen de motor in.
Als je de EGR doorlaat met een plaatje afdicht mis je dus lucht uit de EGR klep en kan de auto dus gaan roeten doordat het luchtoverschot minder wordt (een dieselmotor werkt altijd met een luchtoverschot itt een benzinemotor). Daarnaast zal het motormanagement de stress in gaan omdat er te weinig lucht in de motor komt. Hierdoor licht het motormanagement lampje op.
Je begrijpt al dat de lucht brandstof toevoer wordt verstoord als de EGR zomaar wordt dicht gezet zonder verdere maatregelen.

Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.

Geplaatst: 03.03.2010 - 14:28
door ivoandriessen
Aha, dus je kan dat pas doen, het geheel afsluiten, als softwarematig ook het een en ander geregeld wordt. Dit dus om te zorgen dat je juist niet de problemen krijgt die ik hiervoor schetste.

Over wat voor prestatietoename heb je het dan? PK's? Verbruik?

Geplaatst: 03.03.2010 - 14:35
door edraket
Hangt uiteraard van het programma af. In mijn geval 63pk en 100Nm. Verbruik zal bij gelijke rijstijl iets zuiniger zijn. Gelijke rijstijl is echter moeilijk met de extra paardjes.