Pagina 1 van 2

Spiegelverwarming repareren

Geplaatst: 21.01.2010 - 22:56
door edraket
Omdat de spiegelverwarming van de V70/S60 nogal eens sneuvelt heb ik de boel eens open gemaakt om te zien wat er stuk gaat. Meestal wordt er een verwarmingsbaantje onderbroken waardoor de verwarming niet meer werkt. Dit is een handleiding om de verwarming weer te repareren. Alleen het glas kost 80 euro bij de dealer, dus de moeite waard. Het repareren kost een klein uurtje, dus de moeite waard.

Leg de spiegel even in heel heet water te week. Dat is nodig om de plastic kap van de spiegel te krijgen.
Vervolgens kun je met een mes de kap voorzichtig loswrikken van de spiegel. Begin aan het uiteinde, dus ver van de aansluitklemmetjes. Als het wat lastiger gaat de spiegel weer even laten weken. Doe voorzichtig zodat het glas niet breekt.
Afbeelding

Afbeelding

Wat er dan overblijft ziet er zo uit.
Afbeelding

Op de spiegel zit de weerstandsfolie, daar overheen de plakstrip om de spiegel op het plastic te kleven. Krab het zwarte plaksel weg ter hoogte van de aansluitklemmetjes. Doe dat met je nagel zodat de weerstandsfolie niet beschadigt. Als je heel goed kijkt zie je dat er een onderbreking zit vlakbij het linker eilandje. Deze gaan we repareren.
Afbeelding

Ga voorzichtig met de soldeerbout over het weerstandsbaantje heen totdat de plastic laag die erop zit weg is gesmolten. Je kunt het dan solderen. Leg er een klein draadje op met wat soldeer eraan. Door deze met de bout te verwarmen smelt deze vast op het baantje. Let op: niet teveel warmte anders smelt het baantje weg. Soldeer hem daarna ook voorzichtig aan het klemmetje. Niet teveel warmte anders gaat hij aan de andere kant los. Beste is eerst even het klemmetje aan de onderkant vertinnen voordat je het draadje verwarmt.
Afbeelding

Meet even de weerstand of je goed gesoldeerd hebt. Zoals je ziet moet die ongeveer 10 ohm zijn.
Afbeelding

Om dan de kap weer op de spiegel te monteren heb ik dubbelzijdig tape gebruikt. Dat hecht zeer goed. Hier heb ik de helft aangebracht. Dan de kap erop, en hij is weer klaar voor montage.
Afbeelding

Succes!

Geplaatst: 22.01.2010 - 00:01
door chris_zweden
Hoe krijg je de spiegel open zodat je de draden kunt controleren? Beide spiegels van mij doen het soms niet en soms weer wel. Heeft de verwarming misschien met een temperatuursensor te maken?

Geplaatst: 22.01.2010 - 07:46
door bart simpson
Is idd een goeie oplossing, even wat gepiel voor een goed resultaat, dat kan je natuurlijk alleen zelf doen qua tijd, als een monteur daar aan moet beginnen is een nw glaasje goedkoper.

Geplaatst: 22.01.2010 - 11:54
door edraket
Klopt, alleen voor de dhz-er.

De spiegel verwarming werkt op de achteruit verwarming, dus staat niet altijd aan.

Geplaatst: 22.01.2010 - 12:05
door chris_zweden
Oh dan kan het daaraan liggen. Vond het al stom dat de achterruitverwarming aangaat als ik de auto start. Zal het eens proberen in de kou :)

Geplaatst: 23.01.2010 - 00:07
door iksee90
Leuk tafelkleed :D

Geplaatst: 23.01.2010 - 18:27
door edraket
Dat dacht is zelf ook toen ik de foto's had gemaakt, maar ben dan weer te lui om het te vervangen.

Geplaatst: 24.01.2010 - 18:04
door iksee90
Hahaha

Geplaatst: 31.01.2010 - 12:33
door a3aan
Ed,
gisteren bleef bij mij ook de sneeuw op de spiegel liggen, dus ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem

Ik vroeg me af of je ook foto's/handleiding hebt om de spiegel te demonteren, het lijkt me dat je dit ook gecontroleerd moet doen voordat je uberhaupt kunt beginnen met repareren

Geplaatst: 01.02.2010 - 14:14
door edraket
Het beste kun je de spigel helemaal naar binnen draaien met de electrische verstelling. Dan een stevig mes aan de binnenkant tussen kap en spiegel plaatsen om het glas naar buiten te drukken. Je zal merken dat er een soort veermechanisme in zit. Als de spiegel naar buiten geduwd is kun je hem dan aan de buitenkant naar achteren uit de vergrendeling klikken.

Overigens doen bij mij beide spiegels het nog steeds.

Geplaatst: 10.11.2011 - 13:00
door Oceanracer
Vraagje: Hoe zeker is het dat de breuk zich direct bij de aansluiting bevindt?

Geplaatst: 10.11.2011 - 21:13
door edraket
Vrij zeker. Dat is ook de enige plek waar aan de aansluit klemmetjes wordt getrokken. Het is niet zo waarschijnlijk dat het op een andere plek stuk gaat. Bij de aansluitklemmen had de folie ook een klein beetje los gelaten. Overigens werken beide spiegels nog steeds, en we zijn toch al bijna 2 jaar verder.

Geplaatst: 10.11.2011 - 21:30
door Oceanracer
Die van mij bleek vandaag defect, dus ik heb de zoekfunctie even gebruikt en kwam zodoende op jouw topic uit. Ik verstel mijn buitenspiegels nooit (ik ben de enige die in de auto rijdt) dus vind het dan ook zo vreemd dat die verbinding uit het niks defect kan raken, vandaar mijn vraag.

Maar ik zal dan eens zien of het bij mij ook daar defect is. Dat zou leuk zijn, want dat bespaart me dan mooi € 80,00. Ik houd je op de hoogte.

Geplaatst: 10.11.2011 - 21:54
door edraket
Succes met repareren. Hoor graag of het gelukt is.

Geplaatst: 10.11.2011 - 21:56
door Oceanracer
Dank je! Je hoort 't zeker!

Geplaatst: 23.11.2011 - 09:30
door Erik-S60
Bij mij hetzelfde probleem. En net als Oceanracer kwam ik hier terecht. Heb al wel geprobeerd de spiegel los te krijgen uit de behuizing maar dat lukte niet echt. En om te zorgen dat de boel niet afbreekt maar gestopt met proberen.
Moet ik ergens nog achter de spiegel een vergrendeling losklikken als ik hem aan één kant uit de behuizing trek? Ik zag het niet tijdens mijn poging.

Zou mooi zijn om de verwarming zelf weer werkend te krijgen. Is met mijn ECC sensor ook gelukt en scheelt toch maar weer wat euro's.

Geplaatst: 23.11.2011 - 13:09
door Oceanracer
Ik ben er nog niet aan toegekomen. Spiegel naar binnen afstellen en dan je vinger er achter zetten. Let wel op, dat de overgang naar de dodehoekspiegel een zwak punt is en hij daar kan breken.

Geplaatst: 18.12.2011 - 19:52
door Oceanracer
Vandaag ben ik er mee begonnen.

Eerst het spiegelglas uit de spiegelkap verwijderd. Hiervoor de spiegel helemaal naar binnen afstellen, daarna voorzichtig een vinger achter de spiegel wurmen en de spiegel naar de buitenkant toe bewegen, zodat hij achter de vergrendeling los klikt. Daarna de spiegel naar de binnenkant toe drukken, zodat hij ook daar loslaat. Voorzichtig de 2 stekkertjes losmaken.

Daarna de spiegel in warm water gelegd om te zorgen dat het zwarte kunststof wat soepeler werd. Mijn spiegel zat niet geplakt, dus ik kon de zwarte rand voorzichtig om het spiegelglas verwijderen, stukje voor stukje, waarna het spiegelglas los kwam van de zwarte omlijsting.

Zoals op de foto duidelijk te zien is, zit de plastic verwarmingsmat los van het spiegelglas ter hoogte van de contactpunten.

Afbeelding

Als ik de contactpunten wat heen en weer beweeg, meet ik een weerstand, als ik ze weer loslaat niet. Er zit dus duidelijk een breuk in de verbinding naar de verwarmingsmat. Hoe dat komt, hoef ik niet uit te leggen:

Afbeelding

Ik heb nu eerst geprobeerd de verwarmingsmat te verlijmen, zodat deze weer goed contact maakt met het spiegelglas. De kans op nieuwe breuken is zo namelijk een stuk kleiner.

De lijm moet nu drogen, dus morgen ga ik proberen de contactpunten te solderen met de verwarmingsmat. Wordt dus vervolgd...

Geplaatst: 18.12.2011 - 19:58
door 945i
Lekker knutselen aan de keukentafel op een koude zondag in december. :thumbup:

Geplaatst: 19.12.2011 - 20:08
door Oceanracer
Ik vind het soldeerwerk van Ed op zijn zachts gezegd, een stuk netter, maar het is gelukt. Ik meet 10,4 Ohm weerstand, dus operatie geslaagd... :D

Afbeelding

Alle begin is moeilijk, zullen we maar zeggen. :lol: