Pagina 1 van 2
S60 valt uit met koude motor
Geplaatst: 23.01.2010 - 11:50
door MartijnK
Onze S60 valt uit als de motor koud is, ook altijd op dezelfde plek, ongeveer 500m van ons huis, als de auto uitrolt voor het verkeerslicht aldaar.
Iemand enig idee? Kan dit de EGR klep zijn? :?:
Geplaatst: 23.01.2010 - 12:23
door binsbergen
Je info is wel erg weinig om tot een conclusie te komen
Diesel - benzine - lpg?
Bouwjaar evt?
Wanneer valt ie precies uit? Als je de koppeling intrapt of afremt op de motor
etc
Als je meer info geeft zul je meer respons krijgen... :shock:
Geplaatst: 23.01.2010 - 12:31
door MartijnK
Excuus.
S60 2.4 140pk, 2001, 105000km, LPG ingebouwd, maar auto valt uit als ie nog op benzine rijdt.
Soms valt ie uit bij het intrappen van de koppeling, maar soms ook bij het loslaten van het gas, daar zit geen regelmaat in....
Geplaatst: 23.01.2010 - 14:18
door Msuidgeest
Verkeerslichten ...
Neem voortaan maar een andere route de stad uit want door die lussen in de weg slaat je elektronica op hol.
Bij ons gebeurt het niet omdat er in onze buurt geen verkeerslichten staan.
Maar je kunt ook de storing-codes laten uitlezen. Ergens denk ik dat er een link is met het overschakelen van benzine naar LPG. Als het goed is, start de auto op benzine en na een korte periode schakelt deze naar gas.
Geplaatst: 23.01.2010 - 21:49
door sjors86
Misschien een te makkelijke oplossing, maar is de weg daar scheef waar je auto (vaak) uitvalt en is je benzine niveau laag als het gebeurd?
Klinkt misschien heel stom, maar ik moest mijn auto voorheen nogal vaak wel op een scheef aflopend stuk parkeren, na 't starten met koude motor viel ie dan ook nog wel eens uit of kreeg ik 'm niet aan de gang met een laag benzine niveau.
Maf voorbeeld, maar het kan je misschien helpen.
Gr. Jasper
Geplaatst: 23.01.2010 - 21:51
door JSS
Is het alléén kort na het starten? Of heb je het ook wel eens op andere momenten? Hoe is verder het gedrag van de auto; trekt hij mooi soepel door, pakt hij snel op bij gas etc.
Geplaatst: 25.01.2010 - 10:39
door MartijnK
Auto loopt verder perfect, het gebeurt maar één keer, en dat is zo'n 30 seconden tot een minuut na het starten met koude motor, daarna niets meer aan het handje. Gister nog eens extra opgelet en het gebeurt na de eerste keer intrappen van de koppeling na het starten. Gisteren viel hij bijna uit toen in van de 2 naar de 3 wilde schakelen, hij sloeg weer aan door het op laten komen van de koppeling. Bij het intrappen van de koppeling bij bijv. 1500 rpm, zakt de naald vaak naar 600rp, dan stijgt ie weer naar 1200, dan terug naar 800 en dan blijftie stationair op zo'n 1000rpm, allemaal bij koude motor dus. De toerenteller is als het ware aan het "dansen" voordat ie op 1 punt blijft. Weet niet of dit normaal is eigenlijk.
Denk trouwens niet dat het te maken heeft met het overschakelen naar LPG, omdat de auto nog 1 a 2km op benzine loopt na het herstarten.
En over de lussen in de weg, daar loopt een ieniemini stroompje doorheen om een magnetisch veld op te wekken, denk niet dat mijn auto daar van op hol slaat. Via een andere route gebeurt het namelijk ook, maar dan bij een rotonde waar ik voor moet afremmen.
Oh ja, het de beninetank nog voor de helft vol, dus dat kan het ook niet zijn.
Geplaatst: 25.01.2010 - 16:43
door JSS
Hoewel het niet precies de klachten zijn die je normaal hoort, verdenk ik toch je gasklephuis/stappenmotor. Dat 'dansen' in de toeren en het afslaan, zijn tekenen dat de stappenmotor het stationair toerental niet goed kan regelen. Ik zou ermee naar de dealer gaan, zij kunnen eventueel reinigen en/of een software reset of update doen. Ik vermoed dat je met reinigen al een heel eind komt, maar dat kan de dealer beter beoordelen.
Kan misschien ook zo zijn (*kijkt naar andere techneuten*) dat je temperatuursensor niet helemaal lekker is, waardoor hij niet weet dat je motor koud is en dus wat moet bijchoken?
Geplaatst: 25.01.2010 - 17:44
door iksee90
Inderdaad, ETM (laten) reinigen
Geplaatst: 25.01.2010 - 19:35
door sjors86
Gasklephuis van S60's is een bekende kwaal en gezien het bouwjaar van je
auto lijkt dit idd het meest voor de hand liggende. Een temp. sensor durf ik niet te zeggen.
Echter; reinigen van het gasklephuis is voor zover ik weet een tijdelijke oplossing. Dat zei men in de garage (mijn S60 heeft nl. ook geen vast toerental stationair en ik dacht ook aan dit probleem). Daar waren ze van mening dat het gasklephuis dan vrij snel weer problemen gaat geven.
Wederom succes!
Geplaatst: 25.01.2010 - 20:05
door MartijnK
Thanks, zal binnenkort de dealer maar eens even bellen.
Geplaatst: 31.01.2010 - 14:37
door HenkJanV40
MartijnK, wat zij de dealer? Ben erg benieuwd... Heb zelf in november ook een S60 aangeschaft, met exact hetzelfde probleem. Heb nu de accu vervangen, bougies vervangen en ETM schoon laten maken. Probleem blijft, helaas... Ik merk dat ik mijn rijstijl er op aanpas. Voor de bocht of rotonde koppeling in, motor valt uit, in z'n twee en koppeling weer op laten komen, dan netjes de bocht om. Ben niet van plan om deze rijstijl aan te houden!!!
Een collega had het laatst over de luchtmassameter. Zal het daar aan liggen?
Geplaatst: 31.01.2010 - 17:44
door V70 T5 assen
Misschien ten overvloede maar hoelang zit deze benzine in je tank , deze is in de zomer anders dan in de winter en de temperaturen zijn laag .
En benzine is ook niet eeuwig houdbaar , dus misschien even tanken ??
Geplaatst: 05.02.2010 - 13:02
door HenkJanV40
@V70 T5 Assen; juist door dit probleem gebruik je veel meer benzine dan normaal. Na 2, 3 kilometer valt je motor uit bij een rotonde en begint hij dus weer een paar kilometers op benzine te rijden. Ik doe nu een week of 6 met een halfvolle tank...
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:50
door HenkJanV40
MartijnK,
Hoi Martijn,
Het is alweer een poosje geleden dat je topic liep over het uitvallen bij een koude motor. Ben benieuwd of het probleem is opgelost...
Geplaatst: 29.01.2012 - 15:21
door willumpie82
Ik wil deze topic nog een kans geven, ik zit(rijd) met hetzelfde probleem, ik heb de accu al vervangen bij de VOD (deze was zoiezo slecht). Ik merk dat hij met een koude motor ook wel eens bijna af wil slaan als de motor bij lag toerental belast word, bv optrekken met het stuur in de uiterste positie. dan zakt het toerental en lijkt het of de motor een slag overslaat ofzo soms flitsen dan alle lampjes ff een keer. als de auto warm is is het probleem weg.
De ETM lijkt me in orde (oud model) want toerental schommelt niet. het lijkt wel of het erger is geworden met de koude van de laatste dagen.
Ik heb zitten denken aan zaken als, injectoren, bobines,... lucht, brandstof en olie filter, bogies en distributieriem zijn vervangen bij ~160dkm (grote beurd)
zou ik bv injectie reiniger kunnen proberen?
Ik rijd een Volvo S60 2.4 170PK uit 2002, met 170dkm. computer geeft geen foutmeldingen (uitgelezen via Bluetooth module)
Geplaatst: 02.02.2012 - 22:47
door rjvandamme
Beste Mensen,
Lijkt allemaal op het geen ik gisteren mee maakte. Mijn volvo v70 benz 140 pk automaat. Ik heb de auto sinds een week of 3. Auto gekocht bij Verkerk Utrecht ( met 6mnd garantie ) Ik start de auto en rijd ca. 500 meter en de auto stopt er mee. Snel aan de kant en de auto weer starten. Slaat in 1x aan. Ik rijd verder en aangezien ik 5 autominuten van m'n werk woon, dacht ik ff een stukie om. Helaas na 5 minuten gebeurde er hetzelfde. Auto slaat weer uit. Nu al behoorlijk scheldend de auto weer starten en na een keer of 3 slaat hij gelukkig weer aan. Buiten is het -8 dus naar huis lopen had ik echt geen zin in. Snel naar huis rijden en op de oprit aangekomen de auto nog ff stationair laten draaien. Wat mij opviel was dat als ik gas gaf m'n interieurverlichting begon te flikkeren. mmm dat deed mijn oude auto niet.... in de garagedeur zag ik ook dat met de maat mee de koplampen hetzelfde ritueel volgde. Ik een beetje met het gas spelen en het viel mij op dat als ik het gas tot 5000 toeren liet komen en weer gas losliet de motor een beetje begon te haperen, met name als ik dan direct weer gas er op gaf.
Dus vanmorgen met de auto naar het werk en hij startte in 1x. Aangezien ik het niet vertrouwde de monteur van Volvo assistentie laten komen. Deze meneer kwam vrij snel met de suggestie dat het gasklephuis moet worden vervangen. De auto heb ik vanavond naar Verkerk Utrecht gereden en onderweg geen problemen gehad. Ik ben benieuwd waar de Volvo dealer mee komt. Met uitlezen kwam niets naar boven.
Een van jullie een idee na het lezen van mijn verhaaltje ?
Geplaatst: 02.02.2012 - 22:55
door Doeke Dobma
De ETM (gasklephuis) kan echt voor de meest vreemde storingen zorgen. Dus het zou inderdaad best de ETM kunnen zijn.
Verder, meet je boordspanning eens, met draaiende motor. Als ik je verhaal over flikkerende verlichting lees, denk ik aan een defecte spanningsregelaar.
Geplaatst: 02.02.2012 - 22:58
door MarioC70
rjvandamme schreef:Beste Mensen,
Lijkt allemaal op het geen ik gisteren mee maakte. Mijn volvo v70 benz 140 pk automaat. Ik heb de auto sinds een week of 3. Auto gekocht bij Verkerk Utrecht ( met 6mnd garantie ) Ik start de auto en rijd ca. 500 meter en de auto stopt er mee. Snel aan de kant en de auto weer starten. Slaat in 1x aan. Ik rijd verder en aangezien ik 5 autominuten van m'n werk woon, dacht ik ff een stukie om. Helaas na 5 minuten gebeurde er hetzelfde. Auto slaat weer uit. Nu al behoorlijk scheldend de auto weer starten en na een keer of 3 slaat hij gelukkig weer aan. Buiten is het -8 dus naar huis lopen had ik echt geen zin in. Snel naar huis rijden en op de oprit aangekomen de auto nog ff stationair laten draaien. Wat mij opviel was dat als ik gas gaf m'n interieurverlichting begon te flikkeren. mmm dat deed mijn oude auto niet.... in de garagedeur zag ik ook dat met de maat mee de koplampen hetzelfde ritueel volgde. Ik een beetje met het gas spelen en het viel mij op dat als ik het gas tot 5000 toeren liet komen en weer gas losliet de motor een beetje begon te haperen, met name als ik dan direct weer gas er op gaf.
Dus vanmorgen met de auto naar het werk en hij startte in 1x. Aangezien ik het niet vertrouwde de monteur van Volvo assistentie laten komen. Deze meneer kwam vrij snel met de suggestie dat het gasklephuis moet worden vervangen. De auto heb ik vanavond naar Verkerk Utrecht gereden en onderweg geen problemen gehad. Ik ben benieuwd waar de Volvo dealer mee komt. Met uitlezen kwam niets naar boven.
Een van jullie een idee na het lezen van mijn verhaaltje ?
Ik zou eerst de oplossing van de dealer afwachten,die gaan dat wel voor je oplossen.
Nu krijg je allemaal suggesties die de dealer zelf ook wel weet.
Geplaatst: 02.02.2012 - 23:01
door rjvandamme
Ik was vergeten te melden dat de accu het overigens vanmiddag ook plotseling liet afweten. Ik had de auto laten uitlezen bij de volvo specialist en toen we hem de garage uit wilde rijden was er geen prik. Kan het zo zijn dat de auto na 500 meter afslaat omdat de accu niet goed is ?? Lijkt mij niet toch..
Wellicht is dit een toeval dan ?