Pagina 1 van 4
Motorlampje brandt.
Geplaatst: 23.01.2010 - 21:27
door gerjankrul
Hallo, vandaag naar Tsjechie gegaan op vakantie. (We hebben internet in het huisje).
Nu brandt vanavond in eens het motorlampje. (storing in het motor uitlaatgas reinigingssysteem).
Feit 1
We hebben vandaag met de kont vast gezeten in de sneeuw. En nu zou er sneeuw/water in de uitlaat terecht gekomen kunnen zijn, wat eventueel bevroren is.
Feit 2
Onderweg in Duitsland heb ik zo'n 40 liter benzin 91 getankt.
We rijden met een T5.
Enig idee of het of één van de twee feiten hierboven de oorzaak kan zijn. En kan ik er mee blijven rijden hier.
Ik weet niet of het uit maakt maar het is hier zo'n 9 tot 13 graden onder nul.
Geplaatst: 23.01.2010 - 21:33
door volvo c70 t5
Denk door de 91 wat je getankt heb,vindt je lambdasonde niet echt lekker.
Geplaatst: 23.01.2010 - 21:36
door JSS
Lijkt mij ook. Zo snel mogelijk je tank bijvullen met 95/98, ook al is hij niet leeg. Redelijke kans dat je er dan zonder problemen vanaf komt.
Geplaatst: 23.01.2010 - 22:39
door Volvo 445
Aanvulling op JSS:
Inderdaad zo snel mogelijk vermengen met euro95 en dat een paar keer herhalen elke keer zodra er weer 10 liter in de tank past om zo goed mogelijk te vermengen. Lambda moet het dan wel overleven. Terug in NL zou ik een goed benzinereiningsmiddel kopen wat je brandstofsysteem reinigt, in geval van benzine bijv. Tunap 173. Wellicht ook geen overbodige luxe om het brandstoffilter te laten vervangen, zijn ook niet echt de kosten.
Geplaatst: 23.01.2010 - 23:53
door TM645
Duitsland is de benzine al iets goedkoper, 91 scheelt maar 2 cent de liter. Gevolgen lijken me niet opwegen tegen de winst van 80 cent op 40 liter. Snap toch al niet waarom ze die 91 nog verkopen, ze zijn namelijk nogal groen bezig hier in Duitsland. Daar gaat 91 niet aan mee helpen. En na de sloop regeling bestaan er al niet veel auto's meer die 91 lusten.
Ik zou op de weg terug even V power racing tanken, daarmee breng je in ieder geval de auto weer mee op peil. Verder verwacht ik dat het alleen een kwestie van resetten is.
Geplaatst: 24.01.2010 - 00:28
door volvo c70 t5
Lambdasonde herstel gewoon na een tijd,Hij meet nu alleen verkeerde waardes ron 91 verbrand minder als ron 95.
Geplaatst: 24.01.2010 - 10:18
door V70 T5 assen
Staat toch ook duidelijk in het boekje ron 98 wordt aanbevolen.
Net wat in de vorige posten staat op terugweg V power 100 tanken of aral ultimate 100 .
Geplaatst: 24.01.2010 - 10:55
door Msuidgeest
volvo c70 t5 schreef:Denk door de 91 wat je getankt heb,vindt je lambdasonde niet echt lekker.
De elektronica regelt een en ander toch terug met schralere benzine? Ondanks het advies om 98 te tanken wat alleen bedoelt is om pingelen te voorkomen, denk ik dat een keer 91 tanken weinig kwaad kan.
Misschien slim om de tank nu af te vullen met 98 en de storing te resetten?
Geplaatst: 24.01.2010 - 12:13
door FrankS60
Ja klopt, de vooronsteking wordt teruggeregeld en daardoor zou hij in ieder geval niet moeten pingelen. Dat voorkomt echter niet dat er een minder goede verbranding plaatsvindt met als gevolg een lambda die zegt dat er iets niet klopt. Verder weet ik niet of de software het toelaat om zo ver terug te regelen, simpelweg omdat er niet vanuit is gegaan dat er RON 91 getankt zou worden. Vandaar dat er in je boekje en sticker in je klepje staat dat je minimaal 95 moet tanken.
Dat motorlampje gaat zeer waarschijnlijk niet uit zichzelf uit. Het is beter om in ieder geval wel zo snel mogelijk benzine met zo hoog mogelijk octaangehalte te tanken zoals hiervoor al geschreven om de reden van de storing eruit te krijgen. Daarna even laten resetten bij de dealer.
Het vervangen van je filter en reinigen van het brandstofsysteem lijkt me wat overdreven, het is immers gewoon benzine en geen diesel die je per ongelukt getankt hebt. Als er een tank met RON 98 of 100 achteraan is gegaan dan zal er geen meetbaar restant RON91 in zitten omdat het gewoon doorgespoeld en vermengd is.
Geplaatst: 24.01.2010 - 18:03
door gerjankrul
Nou bedankt weer voor de tips.
Het is trouwens niet zo dat ik met vanwege de kosten die '91 er in heb gegooid. Ik stond bij de pomp en ik zag Benzin staan, die andere stond allemaal iets anders bij. Ik heb gewoon zonder na te denken die popmp gepakt.
Maaarrrr......
Vandaag gingen we weg om te skiën en halverwege de rit ging het lampje vanzelf uit. Later op de dag heb ik de halflege tank bijgevult met Natural 98. Ik had keus uit Natural 95 en 98.
PS.
Mijn temperatuur ging vanmorgen als een gek omhoog. Tankje koelvloeistof kookte over. Waarschijnlijk heeft de 'beurten-boer' er geen antivries in gegooid. En de -13 van vanacht heeft waarschijnlijk wat invloed gehad op het 'gewone' water.
Gelijk bij een benzine pomp wat antivries gehaald. En bijgevuld. Toen liep de temperatuur onder de helft van de meter. Echter werd het niet warm in de auto. Ik denk dat er nog ergens ijs zat.
Bij de ski-piste de auto in de zon geparkeerd. Later op de dag toen we weggingen werkte alles weer, het werd weer lekker warm in de auto.
Geplaatst: 24.01.2010 - 18:05
door FrankS60
Nou mooi dat het opgelost is! Veel plezier en breek niks!

Geplaatst: 10.08.2011 - 20:47
door Laguna-S60
Wij hebben sinds afgelopen zondag het zelfde probleem, m'n vader heeft euro 95 getankt bij een "witte pomp" 15 km later zijn we gestopt voor wat drinken.
we reden de oprit op en het lampje ging branden(hij reed niet anders dan anders).
ik heb dus even in het boekje gekeken en daar staat dus:(storing in het motor uitlaatgas reinigingssysteem (het olie lampje stond niet aan maar olie pijl was vrij laag, kan dit ermee te maken hebben?)
thuis de zoekfunctie even gebruikt en even snel wat tips er uit gehaald omdat ik zondag avond al weer weg ging, men vader heeft er nu motor reiniger in gedaan, maar het lampje brand nog steeds.
de komende 2 weken kunnen we de auto niet missen en daarna gaan we op vakantie, en in het weekend kan/wil de dealer niet uitlezen, nog dingen die we kunnen proberen?
Geplaatst: 10.08.2011 - 21:28
door 945i
Het is nu toch geen weekend? Even uitlezen kan je op wachten hoor..
Geplaatst: 10.08.2011 - 21:31
door Laguna-S60
overdag is men vader aan het werk en dus met de auto weg, en zonder auto komt ie niet op het werk....
en hij werkt van 8:30 tot 18:00...
Geplaatst: 10.08.2011 - 21:35
door 945i
Auto ruilen met moeders?
(het is trouwens "mijn", niet "men".)
Geplaatst: 10.08.2011 - 23:25
door Doeke Dobma
Het vrij onwaarschijnlijk dat je in Nederland, zelfs bij een witte pomp, brandstof aantreft die zo slecht voor de auto zou zijn dat er een storing op gaat treden.
Geplaatst: 13.08.2011 - 12:15
door gerjankrul
Hallo,
Ondertussen zijn we een tijd verder na mijn bericht. Maar ik kan je zeggen dat ons motorlampje zo af en toe nog wel eens aan gaat.
Toevallig nu weer op vakantie in Belgie geweest een en daar bij een onbekende pomp getankt, (95). Later ging het lampje aan.
Toen twee keer Total Excellium 95 getankt. Lampje weer uit. Op terugreis bij de Q8 getankt. Lampje brandt nu weer. Ik maak er al niet meer druk om.
Ik merk overigens geen verschil in motorgeluid. En het vermogen is ook hetzelfde.
Geplaatst: 13.08.2011 - 12:19
door Laguna-S60
ook hier geen verschil in geluid kracht of iets anders, dus we moeten toch nog maar eens 98 tanken..
Geplaatst: 13.08.2011 - 13:04
door V70 T5 assen
Laguna-S60 schreef:ook hier geen verschil in geluid kracht of iets anders, dus we moeten toch nog maar eens 98 tanken..
Voor de 140 PK versie is 98 octaan niet nodig.
Geplaatst: 13.08.2011 - 13:08
door Laguna-S60
misschien niet.. maar het kan nooit kwaad!