S80 2.4 1999: Motor doet vreemd
Geplaatst: 24.01.2010 - 02:27
Hallo mede-forummers!
Ik bezit een S80 uit '99, de 170 pk-versie. 268.000+ op de klok, en nog steeds geniet ik ervan!
Echter......
In november vorig jaar had ik een aanrijding. Gelukkig niet mijn schuld, en ondanks dat het eigenlijk niet uit kon, toch maar laten repareren. Mijn 'tegenstander' had een vrij hoog bestelbusje, waarmee hij eigenlijk alles boven de bumper aan gort reed. De bumper was dus wonderbaarlijk genoeg nog heel, ook de airbags bleven zitten waar ze zaten. Afgelopen week is de dynamo ook nog vervangen, hij startte al niet bijzonder lekker, en op de snelweg ging het acculampje branden met bijbehorende melding. Het was binnen 5 minuten finito, ik haalde nog net een afrit. De Wegenwachter kon de motorkap niet open krijgen, dus afgesleept naar de dealer, die ook de accu verving. Kennelijk was die toch overleden na een week stilstand (met die schade).
De motorkap kon uiteindelijk niet open omdat de kabel van 1 slot eraf was. Met veel gepruts is het voor elkaar gekomen. Verder die dynamo dus, en een nieuwe accu... Prijzige toestand!
Maar goed, sinds ik de auto weer terug heb, is er iets vreemds aan de hand. Als ik terugschakel naar de tweede versnelling, vervolgens op de motor afrem en daarna de koppeling intrap, dan stopt 'ier ermee. In andere versnellingen gaat het toerental wel een moment lager dan normaal (900 toeren), en ook als je stilstaat, gas geeft en weer loslaat gaat hij even richting de 500 toeren, maar herstelt dan weer. Overigens start hij na stilvallen weer normaal, en draait dan ook goed. Ik merk niet dat hij inhoudt om het even welk toerental, of andere fratsen aan de motor, alleen dat stilvallen als je in de tweede versnelling op de motor afremt en daarna de koppeling intrapt.
Is de motorelectronica in de war? Of moet ik ergens anders zoeken...?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten van Tim
Ik bezit een S80 uit '99, de 170 pk-versie. 268.000+ op de klok, en nog steeds geniet ik ervan!
Echter......
In november vorig jaar had ik een aanrijding. Gelukkig niet mijn schuld, en ondanks dat het eigenlijk niet uit kon, toch maar laten repareren. Mijn 'tegenstander' had een vrij hoog bestelbusje, waarmee hij eigenlijk alles boven de bumper aan gort reed. De bumper was dus wonderbaarlijk genoeg nog heel, ook de airbags bleven zitten waar ze zaten. Afgelopen week is de dynamo ook nog vervangen, hij startte al niet bijzonder lekker, en op de snelweg ging het acculampje branden met bijbehorende melding. Het was binnen 5 minuten finito, ik haalde nog net een afrit. De Wegenwachter kon de motorkap niet open krijgen, dus afgesleept naar de dealer, die ook de accu verving. Kennelijk was die toch overleden na een week stilstand (met die schade).
De motorkap kon uiteindelijk niet open omdat de kabel van 1 slot eraf was. Met veel gepruts is het voor elkaar gekomen. Verder die dynamo dus, en een nieuwe accu... Prijzige toestand!
Maar goed, sinds ik de auto weer terug heb, is er iets vreemds aan de hand. Als ik terugschakel naar de tweede versnelling, vervolgens op de motor afrem en daarna de koppeling intrap, dan stopt 'ier ermee. In andere versnellingen gaat het toerental wel een moment lager dan normaal (900 toeren), en ook als je stilstaat, gas geeft en weer loslaat gaat hij even richting de 500 toeren, maar herstelt dan weer. Overigens start hij na stilvallen weer normaal, en draait dan ook goed. Ik merk niet dat hij inhoudt om het even welk toerental, of andere fratsen aan de motor, alleen dat stilvallen als je in de tweede versnelling op de motor afremt en daarna de koppeling intrapt.
Is de motorelectronica in de war? Of moet ik ergens anders zoeken...?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten van Tim