Pagina 1 van 2
Inhouden tijdens het rijden
Geplaatst: 24.01.2010 - 11:17
door jpwg001
Hallo allemaal,
ik heb een vraag. Wanneer ik met mijn v70 2.4t uit 2001 rijd, is het zo dat hij tijdens sommige ritten af en toe even inhoudt. Ik heb het idee dat het vaker voorkomt bij lagere buitentemperaturen.
Een jaar geleden is, bij aankoop, het gasklephuis gereviseerd. Dat inhouden deed de auto voor de gasklephuisrevisie en ook na de revisie. Ik las ergens al de tip om de luchtfilter te vervangen. Maar misschien zijn er meer tips? De auto geeft immers geen storing aan.
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.
Geplaatst: 24.01.2010 - 12:20
door RVL
Ik zou hem laten uitlezen dan kan je wat gerichter zoeken. Niet alle storingen komen op de BC. Het inhouden kan ook veroorzaakt worden door het continu inschakelen van de airco maar dat had je via de zoekfunctie al gevonden?
inschakelen airco
Geplaatst: 24.01.2010 - 15:16
door jpwg001
Ik heb mijn climate control eigenlijk continu aan staan. Of bedoel je dat die steeds inschakelt om de temperatuur goed te houden? Dat uitlezen is wel een goede tip. Zal ik bij de 210.00 beurt ook eens laten doen. Maar zou je me kunnen verduidelijken wat je bedoelt met dat stukje over de airco? Bedankt!
Geplaatst: 24.01.2010 - 15:21
door Richard
Zet je airco eens uit. Kijken of hij dan nog inhoudt.
Geplaatst: 24.01.2010 - 16:00
door jpwg001
ga ik eens doen. Bedankt...
Geplaatst: 24.01.2010 - 17:43
door emiel62
Ik heb een vergelijkbaar symptoom, soms kort inhouden. Het voelt net zo als het in/ uitschakelen van de airco. Bij mij niets uit te lezen, gasklephuis is al bij ca. 180 dkm vervangen (stnd nu 256 dkm). Het fenomeen doet zich al gedurende de 130 dkm (3,5 jr) die ik met de wagen gereden heb voor. Zowel op LPG als op benzine. De ene keer wat heftiger dan de andere keer. Ik heb het idee dat de gasklep even kort (ongewenst) van stand verandert. Omdat het al zo lang voor komt en niet tot volledige uitval leidt, maak ik mij er maar geen zorgen meer om. Vreemd blijft het wel. Ik ben benieuwd naar eventuele mogelijke oorzaken.
Geplaatst: 24.01.2010 - 19:08
door degids
Ik zou het richting een van je bobines zoeken. Als een (hopelijk niet meerdere) van je bougies wat vettig is, dan heb je kans dat de bobine voor die cilinder heel af en toe hapert.
Geplaatst: 24.01.2010 - 20:38
door dik999
bij mij lijkt het tussen de 75 en 95 kilometer/uur er af en toe ook op dat de motor wat inhoudt.
Niet altijd en ook niet even vaak. Lijkt te zoeken naar de juiste versnelling ( automaat geartronic). Bak is al gereviseerd en ook net een nieuwe bobine laten installeren.. Ben razend benieuwd wat het eventueel kan zijn
dik
degids schreef:Ik zou het richting een van je bobines zoeken. Als een (hopelijk niet meerdere) van je bougies wat vettig is, dan heb je kans dat de bobine voor die cilinder heel af en toe hapert.
Geplaatst: 24.01.2010 - 22:18
door emiel62
@degids. omdat het fenomeen zich al zo lang voor doet (135 dkm, 3,5 jr). , lijken mij de bougies en bobines niet zo voor de hand liggend. Bougies zijn al een aantal keren vervangen (normaal onderhoud) gedurende de periode dat de auto in mijn bezit is. Ook de bobines en bekabeling is visueel in orde (niet gescheurd/ uitgedroogde kabels oid). Vette bougies lijken mij op LPG niet zo aannemelijk.
@dik999 Die van mij is handgeschakeld.
Geplaatst: 24.01.2010 - 22:25
door volvo c70 t5
emiel62 schreef:@degids. omdat het fenomeen zich al zo lang voor doet (135 dkm, 3,5 jr). , lijken mij de bougies en bobines niet zo voor de hand liggend. Bougies zijn al een aantal keren vervangen (normaal onderhoud) gedurende de periode dat de auto in mijn bezit is. Ook de bobines en bekabeling is visueel in orde (niet gescheurd/ uitgedroogde kabels oid). Vette bougies lijken mij op LPG niet zo aannemelijk.
@dik999 Die van mij is handgeschakeld.
Bij welk toerental houd die in? of houd die gewoon altijd in.
Geplaatst: 24.01.2010 - 22:29
door FelixB
Had iets soortgelijks, na het tanken van 98-octaan-benzine met reinigingsmiddel was het weg...
Je kunt ook bij de Brezan een flesje reinigingsmiddel kopen...
Geplaatst: 24.01.2010 - 23:41
door emiel62
@volvo c70 t5 Onafhankelijk van toerental, soms komt het een week niet voor. Zowel met als zonder cruise treedt het (soms) op
@FelixB ik rij op LPG
Geplaatst: 24.01.2010 - 23:57
door volvo c70 t5
emiel62 schreef:@volvo c70 t5 Onafhankelijk van toerental, soms komt het een week niet voor. Zowel met als zonder cruise treedt het (soms) op
@FelixB ik rij op LPG
Laat je luchtmassameter is na kijken.
Geplaatst: 26.01.2010 - 10:13
door jpwg001
Hallo allemaal,
een paar waardevolle tips. Dank daarvoor. Welke tip is het meeste waard als je in ogenschouw neemt dat het bij lagere temperaturen meer en heftiger voorkomt dan bij hogere temperaturen (vanaf een graad of 7...)?
Geplaatst: 26.01.2010 - 11:13
door RVL
De airco werkt niet bij temperaturen onder 7 graden
Geplaatst: 28.01.2010 - 09:37
door RVL
Nog even de uitleg waardoor dit inhouden optreed : Het inschakelen van de airco is de magneetkoppeling die inschakelt.
Als deze magneetkoppeling is ingeschakelt word de compressor/pomp aangedreven.
Als deze compressor nu niet meer helemaal lekker draait (versleten) en zwaar draait, waardoor een wisselend toerental ontstaat bij het inschakelen van de magneetkoppeling. Dit is uiteraard te verhelpen door een aircospecialist maar die schokjes bij het het inschakelen blijf je na reparatie bij dit type wel voelen. Dus daar wen je dan aan of niet en zet je hem uit.
Geplaatst: 28.01.2010 - 12:03
door jpwg001
Hoi Ries,
ik heb het geprobeerd, maar het heeft geen effect gehad. Bougies etc. moet ik nog nakijken. nog andere tips misschien?
Re: Inhouden tijdens het rijden
Geplaatst: 28.01.2010 - 15:37
door Donic
jpwg001 schreef:Hallo allemaal,
ik heb een vraag. Wanneer ik met mijn v70 2.4t uit 2001 rijd, is het zo dat hij tijdens sommige ritten af en toe even inhoudt. Ik heb het idee dat het vaker voorkomt bij lagere buitentemperaturen.
Een jaar geleden is, bij aankoop, het gasklephuis gereviseerd. Dat inhouden deed de auto voor de gasklephuisrevisie en ook na de revisie. Ik las ergens al de tip om de luchtfilter te vervangen. Maar misschien zijn er meer tips? De auto geeft immers geen storing aan.
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.
Ik heb hier geen direct antwoord op, maar ik ervaar bij lage temperaturen hetzelfde. Motor is zenuwachtiger bij bepaalde toerentallen. Er zit dan wel meer "pit" in. Alsof de motor een te"rijk mengsel krijgt, zeker bij nog koude motor. Als ie goed op bedrijfstemperatuur is, neemt het verschijnsel merkbaar af. Met hoegere temperaturen, vanaf een graag of 5 heb ik er merkbaar minder last van.
Donic
Geplaatst: 28.01.2010 - 16:13
door Captain Slow
Ik zou de oorzaak toch in de geleiding zoeken.
Daar lagere temperaturen vocht met zich meebrengen. Ik denk dat je de kabels naar bougies eens goed moet controleren (bij draaiende motor in duisternis)op vonkjes.
Deze kabels zijn na anderhalve ton ook een keer op.
Succes met het oplossen van dit vervelende probleem,
Groet,
C.L
Geplaatst: 01.02.2010 - 09:33
door RVL
JPWG001,
Heb je de auto al laten uitlezen bij de dealer ? Is het probleem inmiddels opgelost?