Pagina 1 van 3
2.0D of 2.4D?
Geplaatst: 25.01.2010 - 09:43
door olav
Op zoek naar een tweedehands V70 nieuwste type met diesel en handbak kom ik voor de keus te staan: 2.0D of 2.4D?
Zelf ben ik een rustige rijder, veel cruise control en lekker rustig over de weg. Uiteraard zal ik proefritten moeten maken met beide auto's, maar misschien hoef ik niet eens te gaan kijken naar een 2.0D. Mijn grootste angst is dat een 2.0D te weinig vermogen heeft voor een auto als deze en meer als milieustunt wordt verkocht, waardoor je ook altijd hoog in de toeren moet zitten om mee te komen met het verkeer.
Iemand die dit al eens vergeleken heeft tijdens proefritten en op basis daarvan iets kan zeggen, of zelf in een 2.0D rijdt?
Geplaatst: 25.01.2010 - 09:48
door Jolly Breeze Racing
Heb een dag gereden met een V70 met 2.0D.
Het viel mij niet tegen, reed fijn, snel genoeg en lekker rustig, als je een rustige rijder bent, dan is het een goede keus.
Ik zou gewoon gaan proefrijden, dat weet je het verschil.
Re: 2.0D of 2.4D?
Geplaatst: 25.01.2010 - 11:03
door Nuggie
olav schreef:Mijn grootste angst is dat een 2.0D te weinig vermogen heeft voor een auto als deze en meer als milieustunt wordt verkocht,
Daar hebben ze toch de 1.6Drive voor in het leven geroepen? En als ik de reviews van die motor lees, valt die zelfs niet eens tegen!
Geplaatst: 25.01.2010 - 11:16
door Volvoman
Ik rij bijna een jaar in een V70 2.0D met 6 bak, en was ook een beetje bang, maar die angst was onnodig: optrekken gaat netjes, tussensprints gaan erg snel, met 170 rijden is een geweldige ervaring: weinig toeren en stil. Daarbij is het verbruik laag (ik verbruik met veel kleine stukjes ongeveer 6,5 liter per 100km)
De 2.4 is vast ook lekker, of misschien nog lekkerder, maar de 2.0D kan het erg goed doen: zeker geen milieustunt!
Geplaatst: 25.01.2010 - 11:17
door V480-S60
Er is één vraag: Heb je een caravan?
Is het antwoord ja: Dan de 2.4D (163 pk met 340 Nm), gezien het eigen gewicht van de auto net even wat makkelijker dan de 2.0D zeker in het buitenland.
Is het antwoord nee: Dan de 2.0D (136 pk met 320 Nm) Gewoon goed, kan goed mee, voldoet ook als je met caravan alleen in Nederland blijft.
Geplaatst: 25.01.2010 - 11:40
door Fulaks
Je kan de 2.0 D nemen en hem wat laten opkietelen door Rica of BSR als het vermogen je tegenvalt. Maar ik ben er vrij zeker van dat die 2.0 D niet echt ondergemotoriseerd is. Je moet even bekijken wat je het belangrijkst vindt : veel koppel en daardoor altijd echt soepel rijden, of iets meer de schakelpook moeten hanteren en een hoop euro's op zak houden. Of zoiets.
Ga eerst de 2.0 D rijden, als die je bevalt hoeft de 2.4D niet meer en dan ook niet doen, of je raakt verslaafd aan die lekkere vijfcylinder :redhotevil:
Geplaatst: 25.01.2010 - 12:03
door Johan
Jullie zijn allemaal redelijk positief.
Ik had hiervoor een S60 D5 en gekeken naar een V70 2.0D.
Het verschil met mijn D5 vond ik te groot. Een auto moet nog wel een glimlach op het gezicht toveren bij de eerste indruk vindt ik.
Geplaatst: 25.01.2010 - 13:29
door olav
@480-S60
Nee, geen caravan en ook geen plannen in die richting (zit liever op het water, niet met de auto overigens)
Voor wat betreft de 1.6D: daar had ik nog niet op gelet, dat is dan inderdaad meer de milieustunter lijkt het.
En vijf of viercilinder: ik rijd nu met een D5 163 pk, en moet zeggen dat ik het idee alleen van de vijfde cilinder al erg plezierig vind. Vraag me niet waarom, het is natuurlijk maar een gedachte. En proefrijden in een 2.0D 4 cilinder wist die gedachte mogelijk zomaar weg. Maar ik heb het idee dat de 2.4D 163 pk gewoon mijn huidige vertrouwde D5 blok is, en dat bevalt me werkelijk meer dan goed. Vandaar ook de angst dat de 2.0D teleur gaat stellen, dus dat wordt proefrijden. Naar aanleiding van de reacties tot nu toe ga ik dat in ieder geval doen, ik begrijp dat de 2.0D niet direct hoeft te worden afgeschreven. En een lager brandstofverbruik, minder CO2 uitstoot en met name ook meer keus bij de aanschaf van een tweedehands maken ook weer veel goed van het gemis van een vijfde cilinder. En wanneer deze dan ook nog eens heerlijk rijdt...
Bedankt voor de reacties tot zover, aanvullingen altijd welkom!
Geplaatst: 25.01.2010 - 16:56
door JSS
Heb zelf ook de 163pk D5 en had laatst van de dealer een S40 met 2.0D mee. Mij viel dat een beetje tegen... Hij komt prima mee, maar heel veel reserve heb je niet en zo soepel als de D5 rijdt hij niet. En dan was dat nog een S40 en geen V70 (gewicht...).
Maargoed, het blijft een persoonlijke keuze. Is ook afhankelijk van je budget en overige wensen. Ik vind de motor belangrijker dan de uitrusting, dus ik zal sneller voor een iets kalere D5 gaan dan een 2.0D Summum. Snap ook je gevoel over die extra cylinder. Maar andersom is even begrijpelijk. Enige waar je op moet letten is dat je nu al een D5 gewend bent. Dat zal het tijdens proefritten en de eerste paar maanden moeilijker maken!
Geplaatst: 25.01.2010 - 22:03
door sanco
Ik weet niet naar welke leeftijd je aan het kijken bent. Als het mogelijk is zou ik zeker overwegen een jonge versie te proberen met het vernieuwde 2.4D blok (of evt uit Duitsland halen en mogelijk staan er links en rechts nog jonge V70 bij de dealers van begin vorig jaar, waarvan de prijs door de LE enigszins is ondermijnt.
Ik heb zowel de oude 2.4 als de vernieuwde combinatie gereden in de XC60 en moet zeggen dat de nieuwe door het enorme koppel schakellui en relatief zuinig rijden mogelijk maakt. Loopcultuur en iets betere zuinigheid waren doorslaggevend toch voor dit nieuwe blok te gaan (en dus een geheel nieuwe auto te kopen) Zelf heb ik nu de eerste kms ook met dit blok icm de GT gereden. Hoewel ik de GT niet foutloos vind, is het wel een zeer relaxte manier van voortbewegen en dat 5 cil geluid doet gewoon echt wat met je. (ook al blijft het zeer op de achtergrond). Ik zeg: gewoon gaan proefrijden en de 2.0D zeker een kans geven. Het ligt er uiteindelijk maar aan waar je zelf de nadruk op wenst te leggen.
Geplaatst: 25.01.2010 - 22:09
door chris_zweden
Ik heb met de S80 3 versies getest (in Nederland). 2.0 was voor mij te licht, ik hou van koppel rijden en ik moest teveel toeren maken om vooruit te komen. De 2.4 was al stukken beter, veel koppel en evengoed zuiniger dan een D5. Ik wist al ver van te voren dat ik een D5 zou nemen omdat de anderen op papier mij al niet aanspraken maar evengoed even geprobeerd. Ook het turbine geluid van een vijfcilinder is verslavend. Enkel de lage toeren verraden dat je in een diesel zit. (met de 2.0 4 cilinder waande ik me in een VW caddy)
Geplaatst: 25.01.2010 - 22:12
door eddy3
Ikzelf zou zeker voor een Volvovijfcilinder gaan,is veel betrouwbaarder!
Grtn Eddy
Geplaatst: 26.01.2010 - 08:23
door JSS
Mwah, dat valt volgens mij wel mee. Die 2.0D is één van de meestgebruikte diesels in de wereld en heeft volgens mij weinig noemenswaardige problemen. De Volvo 2.4 diesel is ook enorm betrouwbaar, maar heeft bijvoorbeeld de injectoren wel als zwak punt.
Geplaatst: 26.01.2010 - 18:24
door Msuidgeest
Om maar eens een ander argument te noemen:
Als je het echt niet weet, kies dan de motor die het mooist klinkt.
Geplaatst: 26.01.2010 - 20:29
door JSS
Ook een goed argument. En rijden!
Geplaatst: 26.01.2010 - 20:35
door bart simpson
dan neem je zomaar een 2.0D ipv een 2.4D
Geplaatst: 26.01.2010 - 21:53
door sanco
bart simpson schreef:dan neem je zomaar een 2.0D ipv een 2.4D
dat weet ik zo net nog niet Bart... ik heb 5 jaar met veel plezier in de 2.0D gereden. Absoluut geen verkeerd blok, maar ik vind de 5 cilinder toch echt niet te versmaden... (of is dat nog suikerweken liefde?) Eerlijk is eerlijk: hoe de 2.0 D het in de V70 doet kan ik natuurlijk niet goed beoordelen. Zal daarin ook wel een stuk stiller zijn, maar ja, het is en blijft natuurlijk een 4 cilinder (met alle voor en nadelen van dien).
Geplaatst: 26.01.2010 - 21:55
door bart simpson
de 2.0D heeft een super prijskwaliteitsverhouding, voor een zakelijk rijder stilaan het belangrijkste meetpunt
Geplaatst: 26.01.2010 - 22:05
door Big Blue
Heb onlangs als vervangwagen een V70 2.0D meegekregen en moet zeggen dat deze eigenlijk niet echt tegenviel hoewel ik bevooroordeeld was.
Wat mij opviel is het zeer stille karakter van de motor en de zeer goede geluidsdemping.
Iets die is tegengevallen was het stroeve schakelen van de 6 bak, door het vele schakelen werkt dit zeer vlug op de zenuwen.
Pas op het moment dat ik terug op weg was met de 2.4D viel het boterzacht schakelen meteen op (met 1 vinger te bedienen pook) en natuurlijk de verslavende vermogensontplooiïng.
Geplaatst: 26.01.2010 - 22:18
door Fransosowitz
JSS schreef:Heb zelf ook de 163pk D5 en had laatst van de dealer een S40 met 2.0D mee. Mij viel dat een beetje tegen... Hij komt prima mee, maar heel veel reserve heb je niet en zo soepel als de D5 rijdt hij niet. En dan was dat nog een S40 en geen V70 (gewicht...).
Dit is meer gevoel geweest dan waarheid denk ik... Een V70 163pk heeft volgens mij net zoveel of vrijwel net zoveel koppel en maar 26 pk extra maar wel duidelijk meer gewicht. Als ik puur 0-100km/h sprint bekijk volgens specificaties is de S40 2.0D zelfs 0,3 sec sneller dan een D5 163pk... Tussensprintjes zal ook vrijwel niets uitmaken waarbij ik verwacht dat de S40 zelf iets sneller is.
Maar goed, gewoon die 2.0D zelf uitproberen in een V70. Heb zelf alleen maar in een S80 2.0D gereden en dat was prima: goede prestaties en stil. Versnellingsbak was trouwens ook soepel.