Pagina 1 van 2

motor komt erg langzaam op temperatuur...klopt dat???

Geplaatst: 25.01.2010 - 20:47
door Oldfield
De motor van mijn V70 (2.4D 163 pk) komt heel langzaam op temperatuur en de teperatuurmeter trekt ook niet goed en snel door. Met nieuwjaar merkte ik dat de motor erg moeizaam op temperatuur kwam. De meter stond pas na drie kwartier snelweg in het midden. Bij langzaam rijden, liep de meter weer terug. Thermostaat is vorige week vervangen en het is verbeterd maar ik merk dat de motor nu toch nog steeds erg langzaam op temperatuur komt. Het duurt ruim 10 minuten snelweg verkeer. Dat is toch veel langzamer dan mijn andere auto (VW Passat, 4 cilinder diesel) die twee keer zo snel op bedrijfstemperatuur is.

Wat is jullie ervaring en denken jullie dat dit normaal is?

Geplaatst: 25.01.2010 - 20:49
door toppertje
is normaal volgens velen hier.
en 10min vind ik ook nog niet zo lang.

Geplaatst: 25.01.2010 - 20:49
door BlackcurrantV70
Mijn 24D MY06 is na 7km of +/- 10min stadsverkeer op temperatuur

Geplaatst: 25.01.2010 - 20:54
door JSS
Die 10 minuten is normaal, ja. Het is een flink blok he, vergeleken met een VAG dieseltje.

Geplaatst: 25.01.2010 - 21:41
door chris_zweden
Die 10 minuten is de koelvloeistof temperatuur niet de olie temperatuur! Olie is pas rond de 90 graden na 10km.

Geplaatst: 26.01.2010 - 00:02
door Ramon&Ramon
Vandaar dat ze in Duitsland er een standaard standkachel inbouwen.
Die helpt met de opwarming van het geheel,bij de mijne duurt het ook ongeveer 10 min voor hij warmte begint af te geven..

Geplaatst: 26.01.2010 - 08:20
door JSS
Plus dat de nieuwste VAG diesels ook hulpverwarming hebben tegenwoordig.

Geplaatst: 26.01.2010 - 12:11
door bartv70
Dit is inherent aan het type motor, moderne diesel zijn efficient en verspillen relatief weinig energie, waardoor koelvloeistof lang nodig heeft om warm te worden.
Vandaar de steeds meer gebruikte hulpverwarming

Geplaatst: 26.01.2010 - 22:48
door toppertje
bartv70 schreef:Dit is inherent aan het type motor, moderne diesel zijn efficient en verspillen relatief weinig energie, waardoor koelvloeistof lang nodig heeft om warm te worden.
Vandaar de steeds meer gebruikte hulpverwarming
ik heb dus geen moderne diesel,maar de ouderwetse tdi,maar wel
met hulpverwarming.
bij mij duurt het met deze (koude) temperaturen ook min.15 minuten
voordat de meter rechtop staat.

Geplaatst: 29.01.2010 - 22:34
door paulh
Veroorzaakt dit ook het fenomeen dat het zo lang duurt voordat de interieurverwarming een beetje aangenaam wordt (XC90 D5 163pk)?

Geplaatst: 29.01.2010 - 22:39
door Fredhead
Klopt, de verwarming gaat pas werken zodra de motor een beetje op temperatuur begint te komen.
De eerste 5 minuten blaast hij bijvoorbeeld niet zodat de motor sneller op temperatuur komt

Geplaatst: 29.01.2010 - 23:34
door renelle
Eind december met min 12 van Nijmegen naar Utrecht gereden. De wijzer kwam eigenlijke helemaal niet goed in het midden (de normale stand) te staan. De eerste 30 minuten blijf hij zelf op een kwart staan. Pas nadat ik een paar keer goed gas had gegeven, begon de verwarming goed warme lucht af te geven.....

Geplaatst: 31.01.2010 - 18:10
door NielsPHEV
185 pk D5 is ook traag met opwarmen. nwe V70 wordt verkocht met "quickheater" is dat zo'n hulpkacheltje ?

Geplaatst: 21.02.2010 - 17:25
door V70D5200+
wat ik 's morgens doe is de eerste minuten de verwarming uitschakelen, scheelt echt een paar minuten dat de temp meter eerder in de middenstand is

Geplaatst: 21.02.2010 - 19:54
door vincent65
En dat is ook wel lekker met deze temperaturen....:-)

Geplaatst: 22.02.2010 - 17:13
door jereng
Ik begrijp niks van deze verhalen! Heb sinds een kleine 2 maanden een D5. (Gewéldige auto). Ben er erg blij mee dat de kachel zo snel op temperatuur is! Na een kilometer of 5 begint ie lekker warme lucht te blazen. Dat was met m'n Galaxy tdi die ik hiervoor had wel anders. Die werd met de huidige temperaturen helemaal niet meer warm als ik niet op de snelweg kwam.

Geplaatst: 22.02.2010 - 18:44
door regiorunner
Heb jij er eentje uit Duitslang geimporteerd Jereng?

Geplaatst: 22.02.2010 - 19:55
door jereng
regiorunner schreef:Heb jij er eentje uit Duitslang geimporteerd Jereng?
Nee, via Hennes Autombielen, uit Italië. Hoezo?

Geplaatst: 23.02.2010 - 00:01
door regiorunner
Voorgenoemde hebben hulpverwarming, en zijn bijzonder snel warm....

Kijk eens links onder de bumper ;)

Geplaatst: 23.02.2010 - 00:44
door Stretch
chris_zweden schreef:Die 10 minuten is de koelvloeistof temperatuur niet de olie temperatuur! Olie is pas rond de 90 graden na 10km.
Ben je daar zeker van? Ik dacht altijd dat dit bij een diesel een pak langer duurt? Ik rij altijd minstens 15km, in de winter 20km voor ik hem echt laat werken. Ik vind m'n 2.4D 130pk nog vrij goed warm worden, al gaat dat in de winter wel opvallend trager dan in de zomer (logisch, maar het valt me toch hard op).