Pagina 1 van 1

volvo 440 pruttelt

Geplaatst: 31.01.2010 - 17:34
door erik-hakkers
Hallo een klein probleempje ondervonden met de 440.
Deze loopt stationair niet helemaal lekker.
maar als met wegrijden het gaspedaal ingedrukt wordt loopt de auto wel goed. behalve bij constante snelheden voel je af en toe de auto en beetje (hikken) ..

Wat zal dit zijn?

Misschien dat rechtsonder bij het spatbordt daar waar zo'n klep/filter zit?? het probleem voortbrengt??

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.

Geplaatst: 31.01.2010 - 17:48
door Volvovanlex
Zou de stappenmotor kunnen zijn. Zit idd aan de bijrijderskant. Als je gas geeft zou je hem moeten zien bewegen.

Geplaatst: 31.01.2010 - 17:54
door erik-hakkers
het gaat om een 1.8 monopoint trouwens

Geplaatst: 31.01.2010 - 20:45
door wpee
Ik heb begin deze week de bougies, verdelerkap, rotor vervangen.
Doet wonderen...... Vooral de bougies zaten er veel te lang al in. De verdelerkap was aan de binnenkant weggevonkt... wonder dat hij nog liep dacht ik nog.

Ik had overiges ook stationair een niet heel lekker lopende motor, maar goed ik ben wellicht te precies. Ieder ander had het niet gemerkt, mijn carpoolers hoorden en voelden niks vreemds, maar aan de uitlaat kon ik goed horen dat hij niet lekker liep op 1 cilinder (te weinig vonk denk ik)

Geplaatst: 31.01.2010 - 20:47
door erik-hakkers
Ik denk zelf misschien ook de verdelerkap
De bougies zijn niet zo lang geleden vervangen maar die zal ik dan ook maar eens checken.

De bougieskabels zijn wel goed in iedergeval als je deze natspuit zie je geen vonk overspringen.

Geplaatst: 31.01.2010 - 22:57
door wpee
Binnenkant van verdeelkap was enkel nog wat kool te zien, geen contacten meer. Verdeelkap + rotor is ongeveer 25 euro. Ook makkelijk te monteren.

Contacten moeten in ieder geval schoon zijn (en aanwezig natuurlijk), als er witte bloemkolen opzitten even opschuren met klein staalborsteltje met zachte "haren". Rotor moet ook een beetje netjes zijn. Je ziet het wel als je het open maakt. Oja, olie lekkage van de keerring van de nokkenas kan ook vervuiling veroorzaken, anders gelijk een nieuwe keerring monteren.

Geplaatst: 01.02.2010 - 17:39
door erik-hakkers
nou mijn vriendin bij de volvo-garage geweest wat blijkt de andere garage heeft de uitlaatpakking vervangen maar de inlaatpakking niet.

Alleen is mijn vraag is deze pakking niet een geheel???

Geplaatst: 01.02.2010 - 20:57
door wpee
Ja inderdaad, dat is 1 pakking.
Welke garage heeft het nu bij het goede eind???????

1.8 monopoint kan wel de pakking van injectorhuis op spruitstuk bedoeld worden maar dat is dan wel raar.

Loopt hij nu goed?

Geplaatst: 01.02.2010 - 21:28
door erik-hakkers
Dat het 1 pakking is dacht ik ook dan is deze blijkbaar niet goed gemonteert want volvo garage zegt dat de inlaat lek is misschien zit deze er niet helemaal goed op

Geplaatst: 01.02.2010 - 21:53
door Iroll
Bedoelde de garage misschien de uitlaatpakking tussen spruitstuk en downpijp? Anders had de garage wel spruitstukpakking gezegd lijkt me. Die vervangen kost een stuk meer daarom hebben ze ws gewacht met vervangen.

Geplaatst: 01.02.2010 - 21:57
door erik-hakkers
Afgelopen zaterdag id dus de inlaat/pruitstukpakking vervangen dit is 1 geheel naar verluidt??

Geplaatst: 02.02.2010 - 09:08
door wpee
Ja dat is 1 geheel en wordt "vastgehouden " door zowat 8 bouten, dus scheef monteren is onzin. Daarvoor moet je dan wel heel erg lomp bezig gaan.

Geplaatst: 02.02.2010 - 17:39
door erik-hakkers
Tja en toch is de inlaat lek vreemd of zal er dan een andere pakking lek zijn??

Geplaatst: 02.02.2010 - 20:19
door wpee
Er zijn wel testjes:
Test 1:
met plantenspuit water sproeien op de bepaalde plakken of met wd40 in de buurt spuiten (geeft wat meer troep).
Zuigt hij het water naar binnen en gaat slechter lopen -> lek gevonden
Zuigt hij de WD40 naar binnen en gaat hij in toeren om hoog -> lek gevonden

Kies maar, je kan het lek opzoeken zou ik zeggen.

Test 2
Trek 1 voor 1 de bougeis los met lopende motor (aan rubber vasthouden). Gaat hijslechter lopen met losse bougie dan deed deze cilnder netjes mee. Hoor je bij een bepaalde bougie geen (of weinig) verschil met vast en los dan weet je dat het bij deze cilinder lag (hij deed niet mee en doet niet mee). Dan weet je in ieder geval bij welke cilinder de pakking lek moet zijn. Deze 2e test is goed te doon bij monopoint of carb, bij multipoint meot je even oppassen om dat ook het injectie systeem verdacht kan zijn, immers bij monopoint of carb lopen rest van de cilinders wel mee dus brandstof voorziening is in orde.


Wat voor een uitlaat geluid heb je?
Is het brrrrrrrrrrrrr
of prop prop prop (1 cilinder doet niet mee)

Geplaatst: 02.02.2010 - 20:27
door erik-hakkers
hallo deze zaken zijn allemaal al getest en de auto loopt bij het gasgeven wel goed dus duidt op een lek in het in/uitlaattraject.

Zou misschien het ook makkelijk zijn om dan ook de monopoint pakking te vervangen??

Geplaatst: 02.02.2010 - 20:35
door wpee
Dat is snel, Ja pakking vervangen is heel gemakkelijk dan.
1) demonteer luchtinlaat.
2) haal slangen ed los van injectorhuis, let op waar je het terug moet plaatsen, desnoods even foto's maken
3) haal injectorhuis eraf, 1e pakking te pakken
4) uitlaat losmaken
5) spruitstuk eraf
6) spruitstukpakking te pakken


Monteren in omgekeerde volgorde

Geplaatst: 02.02.2010 - 21:01
door erik-hakkers
Is niet snel maar dit is al een paar dagen geleden getest hoor :)
Volgens mij staat dit ook wel geschreven hierboven.

Zijn er dan 1 of 2 inlaatpakkingen van de monopoint?

Geplaatst: 06.02.2010 - 18:05
door erik-hakkers
Hallo allen probleem opgelost in/uitlaatpakking is goed,
nu ook de monopoint pakking is vervangen probleem opgelost :)

Geplaatst: 07.02.2010 - 13:33
door NightFlash
Het kan ook zijn dat de benzine toevoer vuil erin heeft zitten, heb ik ook gehad bij mijn vorige 440, precies dezelfde symptomen.

Geplaatst: 07.02.2010 - 21:23
door erik-hakkers
Nou dit was het niet hoor.
Bij de garage hebben we een (rookmachinne-test) gedaan zo kun je zien waar er valse lucht wordt aangetrokken,

Deze test heb ik ook al eens uitgevoerdt op de 480 waarvan de gasklephuis zo lek als een zeef was door de rubbertjes.