Pagina 3 van 5

Geplaatst: 29.07.2010 - 11:06
door MartijnEV
He Theo, dank voor de tip, het linkje doet het weer.
Wel eens onlangs een 'gloednieuwe' Volvo 245 gezien? Nieuwste update op www.electricvolvo.com !

Geplaatst: 29.07.2010 - 13:20
door mad
Prachtig project en mooi werk! Ik blijf je volgen...

Geplaatst: 29.07.2010 - 13:49
door Max
MartijnXC70 schreef:Wel eens onlangs een 'gloednieuwe' Volvo 245 gezien?
Het is inderdaad weer een hele mooie wagen geworden.
Ben straks heel benieuwd naar de ervaringen met zo'n stevige wagen op electriciteit.

Geplaatst: 29.07.2010 - 14:13
door volvo013
Ik heb het project gelezen. Mooie kleur uitgekozen. Zeker een uitdaging.
Maar even een eerlijke vraag : Wat is de reden om een volvo om te bouwen tot elektrische ?
Het zal niet goedkoper rijden zijn, gezien het aardig wat gekost heeft om om te bouwen (afgezien de tijd).
En is het echt milieu vriendelijker ? Accu's zijn best belastend voor het milieu lijk me.
En wat voor snelheden denk je te kunnen rijden?

Geplaatst: 06.08.2010 - 11:03
door MartijnEV
Die kleur is de originele kleur (406, Morkblå) die af fabriek op de auto zat. We hebben echter een extra dikke blanke lak-laag aangebracht om extra diepte in de kleurschakeringen te krijgen.

De reden om een Volvo om te bouwen tot elektrische: omdat ik:
1. een Volvo-gek in hart en nieren ben
2. specifiek de 245 van de oude Volvo's een prachtige auto vind, en deze inmiddels tot op elk boutje en schroefje ken
3. sinds vorig jaar heel veel gestudeerd heb op de techniek van de elektrische auto en ombouw van bestaande auto's naar elektrisch, en toen tot de conclusie kwam dat ik dat zelf ook wilde gaan doen, en dat de 245 een ideale auto is om om te bouwen (mits daarbij een voldoende krachtige aandrijflijn en battery pack worden geinstalleerd)
4. tot de ontdekking ben gekomen dat elektrisch rijden heel erg cool is; zelfs de grootste 'petrol heads' gaan nu om op het moment dat ze het hebben ervaren
5. veel belang hecht aan duurzaamheid en nieuwe milieu-sparende ontwikkelingen (en daarvoor benodigde aanpassing menselijk gedrag)

Het rijden is zeker goedkoper:
1 tank benzine=45 liter=450 kilometer=zo'n 65 euro. Wegenbelasting: 55 euro per maand.
3 keer opladen=120kWh=450 kilometer=ca. 9 euro. Wegenbelasting: 0 euro per maand.

De investering is een ander verhaal. De auto die ik aan het bouwen ben is vrij kostbaar omdat ik gekozen heb voor restauratie en hoogwaardige componenten; deze investering zal ik niet terugverdienen met het goedkoper rijden. Maar ik doe het uit liefhebberij, en om een showcase/demo te hebben om te laten zien wat er mogelijk is op het gebied van elektrisch rijden, en dat dit ook op een fraaie manier toe te passen is op klassieke/liefhebbersauto's.

Het is echt milieuvriendelijker. De elektriciteit om de auto op te laden kan afkomstig zijn van wind-, zonne- en waterkrachtenergie. Dan is het rijden geheel milieuvriendelijk. Maar ook als de elektriciteit nog uit kolen-, aardgascentrales komt, is de totale energieketen van centrale tot aangedreven wielen aanzienlijk efficienter dan in een vergelijkbare keten bij auto's met verbrandingsmotor. Vuistregel: verbrandingsmotor heeft 20% efficiency, elektromotor heeft 80% efficiency. Natuurlijk is de berekening veel complexer maar per saldo is elektrisch rijden vele malen efficienter. Bovendien geeft het de flexibiliteit om vele verschillende energiebronnen te gebruiken om auto's te laten rijden, terwijl er dan aan de auto's en laadinfrastructuur zelf niets veranderd hoeft te worden. Landen kunnen onderling elektriciteit uitruilen, en omdat auto's meestal 's nachts worden opgeladen, kunnen de elektriciteitscentrales veel efficienter gaan produceren (geen piek overdag en dal 's nachts, zoals nu, maar 24-uurs productie; wind- en waterkracht kunnen dan ook 's nachts benut worden).

De accu's die ik gebruik zijn van het LiFePo4 type. Dit is een Lithium Ion accu. Deze accu's gaan bij deugdelijk gebruik ca. 10 jaar mee en kunnen daarna gerecycled worden. Het lithium en andere grondstoffen kunnen daarbij hergebruikt worden. Er kunnen geen zuren uit lekken en bij normaal gebruik komen er ook geen gassen uit. Dus belastend voor het milieu, nauwelijks, dat is verwaarloosbaar in vergelijking met benzine/dieseldampen en -gassen.

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan elektrisch rijden: de actieradius op een volgeladen accupakket is beperkt. Bij mijn auto is dat waarschijnlijk rond de 140 kilometer. Er komen fabrieksmatig gebouwde elektrische auto's (o.a. Tesla) met geavanceerde accupakketten die de 450 kilometer kunnen aantikken.
De maximumsnelheid die ik waarschijnlijk kan gaan rijden ligt rond de 140 kilometer per uur. Wat wel leuk is, is dat elektrische auto's veel sneller kunnen accellereren vanuit stilstand dan de gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Dit komt omdat elektromotoren een relatief hoog koppel (Nm) hebben, dat bovendien al maximaal beschikbaar is vanuit 0 toeren per minuut (rpm). Dus stoplichtsprintjes worden leuk!

Geplaatst: 06.08.2010 - 11:23
door volvo013
oki. cool verhaal :).
140 km is toch hard zat ?
Ik zag toevallig voordat je dit plaatste en na ik mijn post had geplaatst. Een docu over recyclen van accu's. Dat er vrij weinig verloren ging.
Maar een leuk project, succes :).

Geplaatst: 17.09.2010 - 22:20
door MartijnEV
Zo. Mijn site is weer geupdate, eindelijk!! 8)
Bedankt voor jullie geduld!
Het is erg druk geweest de afgelopen tijd in mijn normale werk, maar gelukkig heb ik toch nog redelijk veel kunnen doen aan het elektrische Volvo project.
Zie de laatste 4 updates op:

www.electricvolvo.com

Geplaatst: 18.09.2010 - 11:39
door Rob Bakker
Blijft machtig veel werk!

Geplaatst: 18.09.2010 - 14:07
door V480-S60
Oi Martijn,

Hij zal wel niet op tijd klaar zijn voor Brummen ben ik bang.
Had het graag in het eggie gezien.

Geplaatst: 20.09.2010 - 09:37
door den toerist
Waauw, dat is een heel knap project.

Geplaatst: 19.11.2010 - 14:59
door V480-S60
Martijn, ik zie weer een paar knappe updates op je site.

Mooi man.

Geplaatst: 19.11.2010 - 18:40
door steven460
Hoi Martijn,

Waar heb je die mooie mennekes besteld? Ik kan niets vinden bij farnell, maar wellicht kijk ik niet goed.

//Steven

Geplaatst: 19.11.2010 - 20:06
door lancer
Heb je ook nog kunstmatig motorgeluid aangebracht? Zodat de mensen niet te veel schrikken van deze stille Volvo.

Geplaatst: 19.11.2010 - 20:59
door steven460
in 1900 gebruikte men hiervoor al een toeter!
Om gevaarlijke situaties af te wenden.

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:41
door MartijnEV
steven460 schreef:Hoi Martijn,

Waar heb je die mooie mennekes besteld? Ik kan niets vinden bij farnell, maar wellicht kijk ik niet goed.

//Steven
Hoi Steven, Mennekes E-auto materiaal is momenteel nog beperkt beschikbaar, en voor zover ik weet niet voor particulieren.
Stuur me een PM met wat je nodig hebt dan kan ik kijken of ik wat kan regelen bij mijn leverancier.
Groet, Martijn

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:43
door MartijnEV
steven460 schreef:in 1900 gebruikte men hiervoor al een toeter!
Om gevaarlijke situaties af te wenden.
Ik heb er iets moois op bedacht. Geen toeter maar een... (dat hou ik nog even als verassing tot aan de onthulling maar het is leuk en functioneel). :)

Geplaatst: 16.12.2010 - 09:16
door Max
Wel grappig, ik heb gisteren nog even alles doorgelezen (ook op www.electricvolvo.nl) want er werd al een tijdje niks gepost. En dan plotseling de volgende dag.....

Is er nog iets nieuws te melden, bv de datum waarop je klaar hoopt te zijn?
Of nieuwe foto's?

Geplaatst: 16.12.2010 - 21:32
door MartijnEV
Het project vordert goed maar het duurt allemaal ietsjepietsje langer dan aanvankelijk gedacht - vooral omdat ik er een volle drukke baan naast heb...
Momenteel zijn we bezig de accu's in te bouwen en de high voltage bekabeling aan te leggen. Daarna is het vooral nog een kwestie van heel veel draadjes aansluiten, EV-componenten en het interieur monteren, ML-behandeling, afmonteren, systemen testen, etc.
Planning ziet er nu naar uit om "ergens in het voorjaar" de eerste proefrit te kunnen gaan maken.
Ik zal binnenkort weer eens wat nieuwe foto's plaatsen.
Bedankt voor al jullie leuke reacties en... geduld!

Geplaatst: 19.12.2010 - 21:14
door Koenta Kinte
Hallo Martijn,

Zie nou pas net dit topic, maar wat een leuk project zeg.
Heb ook even op http://www.electricvolvo.com gekeken.
Je pakt het ook zeer grondig aan echt super.
Maar toch nog wat technische vragen die ik niet uit de specificaties kan halen.

Type motor (merk)
Zijn de accu’s die jij gebruikt van SkyEnergy?
Heb je een zelf ontwikkelde BMS of een bestaand systeem (LiBal).
En de lader heb je die ook zelf ontwikkeld.
En welke controller gebruik je voor de motor aan te sturen.
Heb je ook nog een 300VDC naar12VDC converter voor alle voertuig functies? Elektrische stuurbekrachtiging, verwarming, airco enz.
Ik las dat je nu bezig bent met het High Voltage gedeelte. Welk merk contacters gebruik je hiervoor (Albright, Panasonic) En hoe zeker je de boel af met 300VDC.

Een hoop vragen maar echt puur uit interesse. Heb zelf samen met een team een electrische Burton ontwikkeld vandaar mijn interesse.

Geplaatst: 22.12.2010 - 15:03
door MartenS40
Dit is toch wel ontzettend mooi! Wat moet dat heerlijk zijn aan zo'n project te kunnen werken!

Heb net even een tijdje op je site rondgeneusd, maar wat ik me nog afvroeg en niet kon vinden:
Is de versnellingsbak en koppeling alleen aanwezig om zoveel mogelijk de orginele staat te behouden, of ga je die daadwerkelijk ook nog nodig hebben?

Stationair draaien is er niet meer bij, en een electromotor heeft toch zijn koppel over zijn complete toerenbereik?