Pagina 1 van 2

V70 en S80 nu met 119 gram CO2/km

Geplaatst: 01.02.2010 - 09:13
door Ben
De milieubewuste Volvorijder kan nu kiezen voor een Volvo V70 of S80 die gemiddeld slechts 119 gram CO2 per kilometer uitstoot. De 1,6-liter dieselmotor verbruikt slechts 4,5 liter per 100 km. Volvo heeft in iets meer dan een jaar tijd vijf modellen uitgebracht met een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer. Aan deze reeks voegt men nu deze grote modellen toe.

De nieuwe, zuinige versies van de V70 en de S80 hebben een 1,6-liter dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak. Het vermogen is 80 kW/109 pk en het maximumkoppel komt op 240 Nm. ‘Het is heel opmerkelijk dat we nu ook twee grote modellen hebben die onder de grens van 120 gram CO2 per kilometer blijven. Dat is een prestatie die weinig andere merken evenaren', zegt Stephen Odell, President en CEO van Volvo Car Corporation.

Beide grote Volvo's hebben het DRIVe-logo dat de fabrikant reserveert voor de uitvoeringen met het laagste verbruik en de laagste uitstoot. Behalve de Volvo V70 en S80 zijn de andere DRIVe-modellen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 120 g/km of minder de Volvo C30 (99 g/km), de Volvo S40 (104 g/km) en de Volvo V50 (104 g/km).

Intelligent opladen van accu en minder wrijving

De experts van Volvo op het gebied van aandrijflijnen hebben twee nieuwe technieken toegepast om de uitstoot van CO2 terug te dringen van 129 g/km (4,9 l/100 km) tot 119 g/km (4,5 l/100 km). De accu's worden selectief opgeladen: de dynamo werkt alleen als de motor niet zwaar wordt belast. En een gewijzigde aandrijfriem van de dynamo zorgt voor minder weerstand, waardoor de motor minder hard hoeft te werken als de accu wordt opgeladen.

‘Door het intelligente opladen zijn we onder de grens van 120 gram CO2/km gekomen. We geven door het gunstiger verbruik als het ware een volle tank diesel per jaar cadeau', zegt Ulf Nordström, Projectleider Techniek bij Volvo Car Corporation.

1.750 km op een volle tank
Het verminderen van het brandstofverbruik van 4,9 l/100 km tot 4,5 l/100 km (gemiddelde rijcyclus EEG) betekent dat iemand die 15.000 km per jaar rijdt zo'n zestig liter brandstof bespaart. Dat levert een vermindering op van 150 kg CO2 op jaarbasis. ‘Aangezien het gemiddeld verbruik op de grote weg nu slechts vier liter op honderd km bedraagt, is het mogelijk 1.750 km af te leggen op een volle tank. Een enorme afstand, zeker gezien de afmetingen van de auto', voegt Nordström toe.

Geplaatst: 01.02.2010 - 09:24
door casper
Knap werk van Volvo!
Op naar 0 gram :wink:

Geplaatst: 01.02.2010 - 09:27
door Ben
casper schreef:Knap werk van Volvo!
Op naar 0 gram :wink:
Klopt, komt er aan, dat heet electrisch :-)

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:13
door chris_zweden
Interessant voor de lease rijder. Voor mij niet interessant; 1.6 en 1456kg dat gaat niet samen. (mijn s80 weegt 1850!)

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:17
door bart simpson
Milieubewustzijn is inderdaad niet iets dat iedereen raakt

@ chris_zweden, eigenaardig die S80 van jou, de zwaarste S80 in NL weegt 1640kg's, is die van jouw kogelwerend ofzo?

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:22
door chris_zweden
Enkel de portemonnee/bijtelling. Een leaserijder wilt een grote auto. de motorinhoud en opties maken dan weinig uit. Kijk maar eens naar de A6jes en de 5serie in de files. 90% heeft vrijwel geen extra opties. Opzich een goede move van volvo alleen moet deze wagen gewoon veel sneller.

Ter vergelijking de A6. 2.0 en even zuinig als een 1.6 s80. Maar wel aanzienlijk meer pk's en sneller.

@bart simpson

Diplomaten auto ;)

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:33
door 945i
Vind je het gek dat dat ding niet van z'n plek komt dan...

Super motortje voor die grotere modellen, zag wel dat een Passat met 1.6 tdi wel een 8 mille goedkoper is.. dat is dan weer slecht nieuws voor Volvo.

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:42
door bart simpson
Een B label A6 2.0D heeft 136pk, een eveneens B-label S80 2.0D ook, een S80 kost alleen wel € 5.000,-- minder.
Een A label S80 heeft helemaal geen equivalent bij de Audi A6 (een maatje kleiner in de A4 wel)
Snelheid is een absoluut non item in dit segment, dat begint het zelfs in Duitsland te worden.

Diplomatenauto's wegen niets meer dan niet diplomatenauto's, ben dus erg nieuwsgierig waar die 200kg onverklaarbaar meergewicht vandaan komt

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:45
door bart simpson
945i schreef:Vind je het gek dat dat ding niet van z'n plek komt dan...

Super motortje voor die grotere modellen, zag wel dat een Passat met 1.6 tdi wel een 8 mille goedkoper is.. dat is dan weer slecht nieuws voor Volvo.
Een Passat heeft de Superb dan weer als concurrent

Geplaatst: 01.02.2010 - 11:59
door 945i
Jawel dat is zo, een Passat/ Superb koper/leaser is geen S80 koper/leaser...

Een Passat CC2.0 TDI BM echter wel denk ik. Mooie auto met 140 pk en een a-label.

Maar goed daar ging het hier niet om, de 1.6d is denk ik een perfecte motor in deze auto's voor de Nederlandse markt, jammer dat het nog niet opgepakt wordt.
Hoe doen die auto's het qua leasebedrag dan tov. de concurrenten?

Geplaatst: 01.02.2010 - 12:18
door bart simpson
niet iedereen zit op 2 separate zitplaatsen achter te wachten (en al helemaal geen taxichauffeurs)

Geplaatst: 01.02.2010 - 12:29
door Johan
Een 1.6D is leuk als je op de Vaalserberg woont.
Hoe je er weer boven komt is dan een tweede natuurlijk.

Het wordt pas echt interessant als men in staat is om motoren met meer spierballen te voorzien van een zo laag mogelijk label zonder de rij-eigenschappen te veel aan te tasten.
Zo hoor je wel van A/B ge-labelde auto's die niet lekker "lopen" bij een bepaald constant toerental a.g.v. het te veel knijpen(?) van het mengsel.

BMW heeft zijn zaakjes op motoren gebied schijnbaar het beste voor elkaar.

Geplaatst: 01.02.2010 - 12:29
door chris_zweden
Tjänstevikt 1845kg

Dat is inclusief bestuurder, olie, en brandstof. Maar dat zal bij elkaar hoogop 160kg wegen.

Geplaatst: 01.02.2010 - 12:46
door Johann
bart simpson schreef: Diplomatenauto's wegen niets meer dan niet diplomatenauto's, ben dus erg nieuwsgierig waar die 200kg onverklaarbaar meergewicht vandaan komt
De NL kenteken gewichten kloppen niet.
Zet de auto's maar op de weegschaal.

Geplaatst: 01.02.2010 - 13:03
door chris_zweden
RDW gaat uit van massa leeg voertuig, zonder passagier en brandstof maar met alle vloeistoffen.

Geplaatst: 01.02.2010 - 13:03
door Msuidgeest
Wie na gaat denken, zal verwachten dat deze 1,6D nauwelijks presteert. Hoewel je veel kunt bereiken met een goede versnellingsbak, is de eerste indruk dat de motor te klein is.

Maarrrrrrr, mijn zakelijke Golf weegt 1326 KG en mag 1400 trekken. Een S80 weegt nauwelijks 100 kg meer en zou die dan 1300 kg mogen en kunnen trekken? Dat moet, in vergelijking met mijn Golf, toch mogelijk zijn. Temeer omdat mijn Golf 90 pk en 230 Nm heeft en die S80 is beter voorzien.

Een storm in een glas water?

Geplaatst: 01.02.2010 - 15:02
door Live
chris_zweden schreef:RDW gaat uit van massa leeg voertuig, zonder passagier en brandstof maar met alle vloeistoffen.

brandstof is toch ook een vloeistof?

Geplaatst: 01.02.2010 - 15:12
door bart simpson
Johan schreef:Een 1.6D is leuk als je op de Vaalserberg woont.
Hoe je er weer boven komt is dan een tweede natuurlijk..
een Mercedes 200D taxi had ooit naast geen turbo slechts 75pk's in huis, toch kwamen die ook weer boven op de Vaalserberg
Johan schreef:BMW heeft zijn zaakjes op motoren gebied schijnbaar het beste voor elkaar.
dat horen ze graag op een BMW forum, geloof alleen niet dat iedereen die mening met je delen zal daar

Geplaatst: 01.02.2010 - 15:13
door chris_zweden
Massa ledig voertuig
Geeft aan hoe zwaar een voertuig is, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading. De RDW registreert dit voor alle voertuigsoorten.

Weet niet of ze een volle tank dus erbij rekenen. Zou niet eerlijk zijn want een tank raakt op...

Geplaatst: 01.02.2010 - 17:16
door Maurice Pierik
Het blijft grappig om te zien dat mensen de 1.6 diesel maar niet kunnen waarderen omdat deze kennelijk te weinig vermogen en koppel heeft.

De Volvo 760 GLE Turbo Diesel heeft precies hetzelfde vermogen en koppel als deze S80 1.6D DriveE en werd toen een razend snelle automobiel gevonden.

Overigens: De Mercedes-Benz 200D (W123) had in de jaren '80 gewoon 60 pk en liep max. 135 km/h.