Pagina 1 van 1

Vermogen valt weg en automaat schakelt niet

Geplaatst: 01.02.2010 - 22:16
door CptCaveman
Vanavond had mijn vrouw een vreemde gewaarwording. Vermogen viel weg bij 120km/u, auto gaat steeds langzamer, daardoor gas gegeven, automaat schakelt naar lagere versnelling en blijft vervolgens op 4000 rpm 'hangen' bij 80km/u en wil ondanks gas geven niet sneller. Blijft 10 minuten op 4000 rpm om langzaam terug te zakken naar 2000 rpm. Bij aankomst na een uur weer een stukkie gereden en nergens meer last van.

De laatste tijd overigens wel gemerkt dat de auto bij 50km/u en schommelend toerental heeft, alsof de auto twijfelt tussen de 4e en 5e versnelling. Deze klacht lijkt los te staan van bovenstaande, maar wellicht is er een verband?

Wie helpt het mysterie op te losse?

Geplaatst: 01.02.2010 - 23:20
door Gast
Ik neem aan dat je hebt hebt over 2002 benzine uitvoering.
Ik denk (99 % zeker) dat je ETM (gasklephuis) de geest heeft gegeven.
Tik bij Zoek maar eens ETM in.

Geplaatst: 02.02.2010 - 23:00
door iksee90
Diesel??

Geplaatst: 02.02.2010 - 23:11
door Gast
iksee90 schreef:Diesel??
Wat bedoel je?

Geplaatst: 03.02.2010 - 20:50
door CptCaveman
ja, sorry, de 2.4T. De nieuwe XC is inmiddels ook al weer ingeruild voor een Audi A6. Ik dacht ook aan ETM, maar stationair is hij zo stabiel als wat. De symptomen die op dit forum over ETM worden beschreven herken ik niet echt. De dealer heeft de storing uitgelezen en vertelde dat het om een sensor ging, maar gaan morgen nog wel even verder spitten.

Bedankt voor de antwoorden, ik zal het vervolg later posten.

Geplaatst: 03.02.2010 - 21:55
door V70 T5 assen
Hoop dat het een sensor is voor je vast goedkoper dan ETM.
Ben benieuwd

Geplaatst: 04.02.2010 - 00:07
door Gast
Een XC70 tegen een jaar oudere Audi A6? Dan was de geldnood wel heel erg hoog zeker? :wink:
Als recessie voorbij is, toch wel weer Volvo?

Geplaatst: 04.02.2010 - 00:12
door sjoerdb
laat hem eens uitlezen bij de dealer. zoiets wordt toch wel opgeslagen in computer?

Geplaatst: 04.02.2010 - 11:03
door CptCaveman
Een XC70 tegen een jaar oudere Audi A6? Dan was de geldnood wel heel erg hoog zeker?
Als recessie voorbij is, toch wel weer Volvo?
Welke recessie? :P Collega wilde graag goedkoper rijden, de Audi is EUR 15k duurder qua fiscale waarde. De Audi moet nog een jaartje en ben bang dat Volvo definitief een klant kwijt is, twee XCs is ook zo saai he.....

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:19
door CptCaveman
Afgelopen week is de XC wederom in noodloop gegaan, nadat al een week de Check Engine melding op het dashboard kwam. Bij de garage werd wederom een storingsmelding van de gaspedaalstandsensor uit het systeem gelezen. Na de noodloop rijdt hij weer prima, al is het schommelen van toerental rond 50 km/u nog steeds aanwezig, echter alleen in D, en niet in 4....??? Ook heb ik intussen gemerkt dat gas en schakelen soms niet synchroon lopen, op de snelweg krijg je dan het effect dat de versnellingsbak ontkoppelt, maar gas nog op dezelfde stand staat, met als gevolg een flinke dot tussengas en geen soepele schakelgang (enkele keren waargenomen).

Wie het weet mag het zeggen! Ik denk ook aan ETM, maar kan niet verklaren waarom het toerental schommelt (wel in D en niet in 4) bijvoorbeeld.

Hoor graag jullie reacties!

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:36
door Gast
Omdat de ETM bij bepaalde toerentallen gevoeliger is.
Veelal zit dan ook de slijtage op die plaatsen, zo tegen de 2000 toeren.
De ETM vervangen is zeker een goede oplossing. Bij de beter Volvo-dealers kunnen ze de ETM bij elk stand doormeten.

Geplaatst: 01.06.2010 - 08:36
door Frumpy
Waarom is die gaspedaalsensor nog niet vervangen of tijdelijk uitgewisseld? Lijkt me toch het eerste en minst omslachtige wat je doet als deze storing wordt uitgelezen.

Geplaatst: 01.06.2010 - 21:12
door CptCaveman
Goede tip Frumpy. Ga ik doen.

@Alex: klinkt inderdaad aannemelijk, maar ik snap alleen nog niet waarom het schommelen stopt als je de automaat handmatig in 4 zet. Komt dat omdat die combinatie minder voorkomt dan dezelfde snelheid in D, of kan het ook nog met de automaat of koppelomvormer te maken hebben? Of krijg je dan hele andere symptomen?

Bedank voor de antwoorden!!

Geplaatst: 01.06.2010 - 22:42
door Gast
Mogelijk blijft ie in 4 op een hoger toerental. Hij schakelt, als je rustig rijdt, snel door naar 5.