Pagina 1 van 1

460 1.8 apk afkeur

Geplaatst: 02.02.2010 - 13:07
door twanvz
ik heb 2 afkeurpunten:

- handrem blokkeert rechtsachterrem niet
- achterruitrijlicht blijft te lang aan

en dan nog als aandachtspuntje dat mn remblokken achter ver op zijn, maar goed, daarop geen afkeur.

verder gaf hij aan dat ie olie lekt (wist ik maar volgensmij is het aan het vergereren) en dat het wellicht met nieuwe klepdekselpakking op te lossen was. waar zit die pakking? onderaan? is dat goed zelf te doen op een brug of is iemand hier bereid dit te doen?

maar betreft de handrem... als ik de remblokken nou eens zou vervangen en de klauwen dus goed opschuur, zou de handrem dan weer afdoende werken? of heb ik gewoon een andere klauw nodig? volgens die monteur was de handremkabel wel in orde.

en achteruitrijlicht, hij zegt dat als je achteruit rijd, en je schakelt hem weer in zn 1, dat het achteruitrijlicht dan nog even blijft branden. terwijl je alweer vooruit rijd. hij had het over een mogelijke schakelaar in de versnellingsbak. is dit zo? en is dit lastig of is dit gewoon de pookrubber weg halen en dan kun je er zo bij?

ohja en de remblokken achter zijn dat dezelfde blokken als die vooraan zitten?

Re: 460 1.8 apk afkeur

Geplaatst: 02.02.2010 - 13:34
door Walter
twanvz schreef:
verder gaf hij aan dat ie olie lekt (wist ik maar volgensmij is het aan het vergereren) en dat het wellicht met nieuwe klepdekselpakking op te lossen was. waar zit die pakking? onderaan? is dat goed zelf te doen op een brug of is iemand hier bereid dit te doen?
Die pakking zit bovenin, onder de bovenste kap van het blok zegmaar. Daar heb je geen brug voor nodig en zou iedereen die een beetje handig is moeten lukken. Maak eerst de boel eens schoon en rij dan nog een weekje. Dan kun je zien waar het vandaan komt, wellicht is het de nokkenaskeerring bij de ontsteking wel
twanvz schreef:maar betreft de handrem... als ik de remblokken nou eens zou vervangen en de klauwen dus goed opschuur, zou de handrem dan weer afdoende werken? of heb ik gewoon een andere klauw nodig? volgens die monteur was de handremkabel wel in orde.
Ik vraag me af of het wel aan de klauw ligt. Dan zou hetzelfde afkeurpunt moeten komen over de gewone remmen. Ik twijfel even hoe het bij een 400 zit, maar bij mijn oude 850 had ik in de schijf een kleine trommel voor de handrem. Wat je ook zou kunnen nakijken, zijn de kabels. Die zijn wellicht uitgerekt.
twanvz schreef: en achteruitrijlicht, hij zegt dat als je achteruit rijd, en je schakelt hem weer in zn 1, dat het achteruitrijlicht dan nog even blijft branden. terwijl je alweer vooruit rijd. hij had het over een mogelijke schakelaar in de versnellingsbak. is dit zo? en is dit lastig of is dit gewoon de pookrubber weg halen en dan kun je er zo bij?
Volgens mij zit die schakelaar op de versnellingsbak. Waar exact weert ik niet maar je moet ‘m er wel makkelijk uit kunnen halen. Het lijkt me dat de schakelaar stroef ‘ontschakelt” en daardoor blijven de lichten aan. Kwestie van schakelaar schoonmaken, zal een eind kunnen schelen.
twanvz schreef:
ohja en de remblokken achter zijn dat dezelfde blokken als die vooraan zitten?
Nee, de blokken voor zijn duidelijk anders

Geplaatst: 02.02.2010 - 14:05
door twanvz
duidelijk verhaal.

wat betreft schoonmaken van het blok, gewoon van bovenaf in de motorkap en onderaan de motor spuiten met hogedrukspuit?? kan dat geen kwaad?

de onderkant van mijn motor is helemaal bedekt met olie, dat is helemaal nat. maar waar het precies vandaan komt kon ik zelf niet zeggen.

ik kan anders wel gewoon die remblokken achter vervangen en kijken of hij dan wel goed remt met handrem. maar anders dus gewoon die kabel waarschijnlijk vervangen.. of nee, inkorten kan misschien ook of niet?

oke dan zoek ik die schakelaar op, en maak ik die even goed schoon, misschien is het dan al opgelost inderdaad. maar die zit aan de onderkant van mn auto dan bedoel je he?

en betreft remblokken achter he, op autopartsonline.nl zie ik die bijv niet. is daar zo lastig aan te komen of? weet jij dat?

Geplaatst: 02.02.2010 - 17:02
door Iroll
Achteruitrijschakelaar zit achter het linkervoorwiel in de versnellingsbak. Stuur helemaal naar rechts draaien eronder kruipen en dan zie je 'm zitten.

Handrem kan je afstellen met de inbusbout op de remklauwen na het vervangen van de remblokken. In dit topic staat, met foto's, beschreven hoe je de remblokken achter vervangt en hoe je de handrem daarna kan afstellen.

Geplaatst: 02.02.2010 - 18:07
door twanvz
super bedankt.

ik heb die monteur nog even gesproken en hij zei dat handremkabel vervangen of inkorten geen zin zou hebben omdat volgens hem in de klauw een mechanisme zit wat kapot zou zijn waardoor de handrem niet meer aangetrokken zou kunnen worden.

hij raadde me aan om een andere klauw van de sloop te halen, die er op, en dan die klauw even ontluchten met de nippel.

daar kom ik wel aan uit. zal ik sowieso een andere klauw even van de sloop regelen dan? of zal ik gewoon de remblokken vervangen en misschien doet de handrem het dan wel goed??

Geplaatst: 02.02.2010 - 19:43
door redrooster
Ik hoop in juni ook zo'n afkeur te krijgen al hier omschreven!
Remblokjes hoeven alleen te worden vervangen. Je kan nog wel de cilinders naar buiten toe pompen met het rempedaal om deze in te vetten. Zo te lezen heb je dit nooit gedaan. Met de info is het makkelijk te doen en zo een eerste stap om een beetje vertrouwen te krijgen. Ik ben zo jaren en jaren geleden ooit eens begonnen. Met de remblokken.
Maar als je geen garage hebt is het op moment natuurlijk balle. Ik laat mij wagen daarom altijd in het voorjaar keuren.
Maar het is ook geen dure kwestie om de garage dit te laten doen. Je moet alleen vertrouwen hebben in de garage. Dat ze er niets bij verzinnen.

Geplaatst: 02.02.2010 - 21:46
door Iroll
daar kom ik wel aan uit. zal ik sowieso een andere klauw even van de sloop regelen dan? of zal ik gewoon de remblokken vervangen en misschien doet de handrem het dan wel goed??
Probeer eerst eens of je met de imbusbout de handrem kan afstellen. Mocht het idd kapot zijn dan kan je altijd nog de remklauw vervangen. Staat in het geposte topic duidelijk beschreven.

Geplaatst: 03.02.2010 - 18:09
door twanvz
de remcilinder nog even invetten voordat ik nieuwe blokken er op zou zetten, waarmee? ik heb nog wiellagervet staan. maar doen ze dat normaal in de garage ook dan bij remblokken vervangen?

ik heb al ik denk 5x eerder remblokken voor vervangen (niet 5x bij deze auto, 1x) maar toen heb ik de klauw altijd met een staalborstel schoon gemaakt en de remblokken aan de zijkanten met kopervet ingesmeerd. en de remcilinder dan met een blokje hout en tang of lijmtang weer terug geduwd. maar je moet ook de cilinder nog invetten?

ik zal zsm eens proberen met die imbusbout hem strakker te zetten, als dat zou werken ben ik helemaal tevreden want dan is het zo opgelost.

Geplaatst: 04.02.2010 - 08:16
door Walter
Juist, dat kopervet moet je hebben. Maar je hebt niets te maken met remcilinders, ik begrijp dat je remschijven achter hebt. cilinders heb je alleen bij remtrommels.

Geplaatst: 04.02.2010 - 09:24
door Iroll
cilinders heb je alleen bij remtrommels
In een remklauw heb je ook een cilinder met zuiger. De zuiger drukt de remblokken op de schijf.

Geplaatst: 04.02.2010 - 17:00
door Blade
En als je de blokken achter gaat vervangen.. vergeet dan niet dat je eerst de handremmechanisme's moet terug draaien (inbusjes) na het vervangen moet je de handrem aan beide kanten dus goed afstellen :)

Geplaatst: 07.02.2010 - 12:52
door twanvz
hey even een vraag, ik wou zo de inbus op de klauw achter aandraaien om de handrem strakker te zetten rechtsachter.. maar als ik dat geposte topic lees.. welke inbus is dan voor het strakker stellen van handrem ..
Afbeelding die onderste zo te zien he?

en moet de klauw er voor af of kan ik dat gewoon van onder achter de klauw doen?

Geplaatst: 07.02.2010 - 15:46
door hadico
Doe de bovenste maar die je onder het plugje vind.
Kan gewoon onder de auto zonder iets los te nemen.

Geplaatst: 07.02.2010 - 17:48
door twanvz
ik heb er 1 geprobeerd om vaster te draaien, dat is niet gelukt. 7mm inbus was ie, en het zat achter een plastic dopje die ik er eerst af moest halen. volgensmij had ik de juiste maar nu heb jij het volgensmij over een andere. is het wel een 7mm of heb ik dan sowieso aan de verkeerde gezeten? mijn in bus is iig vervormd, niet meer bruikbaar

Geplaatst: 07.02.2010 - 19:53
door Iroll
De 2x 7mm inbus is voor het loshalen v.d. remklauw, die krijg je dus niet vaster alleen maar los. De middelste kleinere inbus (met het koper kleurige randje op de foto) is voor het afstellen van de handrem. Als je de blokken vervangt haal je de 2x 7mm inbus los en draai je de middelste maar iets losser om de remblokken te kunnen verwijderen. Let erop dat je de kleinere afstelinbus er NIET helemaal uitdraait alleen iets losser zodat je de blokken er tussen uit kan trekken. Over de kleinere afstelinbus zit een metalen afdekdop ook inbus, die van de 7mm zijn wel van kunststof

Geplaatst: 11.02.2010 - 22:53
door twanvz
valt hier nog iets te redden?
zoals je ziet kan ik dus geen dop op die middelste bout zetten aangezien die kop rond is op 1 of andere manier.
eraf slijpen gaat denk ik ook niet erg makkelijk of wel?
andere klauw regelen?

Geplaatst: 12.02.2010 - 08:13
door Walter
zit er geen stofkap op? En die lichte in het midden is volgens mij een binnenzeskant. Imbus zegmaar

Geplaatst: 12.02.2010 - 10:29
door Iroll
Het is de (metalen) stofkap die je ziet. Daaronder zit de afstel imbus. Die moet er dus eerst af. Probeer het eens met een bijtel. Zet hem schuin op de rand en tik hem los met een hamer. Laat hem eerst minstens 24u weken in de kruipolie. Daarna uiteraard een ander stofkapje plaatsen.