Pagina 1 van 1

500km lang hoog verbruik daarna heel laag? (tuning)

Geplaatst: 04.02.2010 - 01:32
door chris_zweden
Mijn S80 is pas getuned. Al snel merkte ik dat het verbruik erg hoog was (130km 9.0/100 en 140km 10/100) Dit was gewoon met CC op de A7

Dit bleef zo 500km lang

Daarna werd het verbruik een stuk lager, zoals tuning ook beloofd. Namelijk:
80km 4.7/100 110km 5.8/100 120 6.5/100 enz...

Heeft iemand enig idee waarom de auto er 500km moest doen? Tijdens het rijden merkte ik wel een overgang (lichte stoot) en toen ging de auto "super" zuinig rijden.

Kan het liggen aan de geartronic die moest leren? Of misschien m'n roetfilter die verstopt zat ofzo? Of ligt het aan de turbo die niet lekker meewerkte? luchtmassameter en lambda kan ook nog... pff zoveel dingen die het kunnen zijn. Als iemand het (denkt) te weten hoor ik het graag.

Voor de geïnteresseerden, voor tuning zat ik op:
80km 5.1/100 110km 6.3/100 120 7.0/100

Geplaatst: 04.02.2010 - 10:46
door Sorcerer
Heb je het puur over wat je boordcomputer zegt? Want er kan ook nog een verschil zijn in hoe vol je je auto hebt getankt, bijv. omdat de ondergrond bij het tankstation scheef is. Zo tank je de ene keer een paar liter meer dan de ander, waardoor het verbruik heel erg schommelend uitziet.

Verder kan wind een enorme rol spelen. Ik weet nog dat ik een keer met m'n S60 2.4 140pk over de afsluitdijk reed heen en weer van Friesland naar Noord-Holland (vrij snel achter elkaar). De heenweg (volgens BC): 10L/100km @ 120 km/h. De terugweg (ook BC): 6L/100km @ 120 km/h. En inderdaad, de wind stond vanuit het westen, dus op de terugweg had ik wind in de rug :)

Geplaatst: 04.02.2010 - 10:58
door chris_zweden
Ik ging naar assen heen en terug dus aan de wind kon het niet gelegen hebben. Ik ging van west naar zuid naar noord naar oost. Allemaal zelfde hoge waardes. Gisteren naar utrecht van noord naar het zuiden en weer terug. Beide keren dezelfde waardes. Maar het zal niet aan de wind liggen, na het schokje reedt de auto namelijk zuinig. Niet op de terugweg of heenweg.

Het was die dagen trouwens windstil...

Kan het misschien zijn dat de geartronic niet in overdrive ging?

Geplaatst: 04.02.2010 - 11:38
door edraket
Ik denk dat het het regenereren van het roetfilter is geweeest. Je ziet dan ook even het verbruik omhoog gaan. Kan wel 50 km duren, maar 500 niet. Kasn een combinatie van factoren zijn geweest.

Geplaatst: 04.02.2010 - 13:07
door chris_zweden
het leek op een verstopping. misschien problemen met roetfilter omdat de ecu mappen zijn verandert? (tuning) zolang ik er geen last van heb is het prima zo.