Pagina 1 van 3
Speling in aandrijving bij warme motor
Geplaatst: 06.02.2010 - 12:15
door Salaridebrito
Sinds oktober 2008 rijd ik een S60 D5. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Auto gekocht bij 158.000 km, staat nu op 182.000
Sinds een paar maanden krijg ik steeds meer speling in de aandrijving.
Symptomen:
- Bij warme motor gas loslaten en weer geven is dit vooral in de 2e, 3e en 4e versnelling waarneembaar. Het is net of het blok kantelt in de rubbers Ik hoor geen tikkend geluid of andere rare geluiden
- De koppeling pakt abrupt en hoog maar de auto koppelt en schakelt verder prima
Al laten vervangen:
- Bovenste motorrubber
- baksteun
- draagarmen inclusief rubbers
- linker aandrijfas door blunder garage
Wat kan dit zijn? Koppelig?, drukgroep? Vliegwiel?
Mogelijk dat jullie kunnen helpen.
Geplaatst: 06.02.2010 - 17:27
door Gast
Met je rechter aandrijfas is het wel goed gegaan?
Geplaatst: 06.02.2010 - 17:49
door Frumpy
Onderste motorrubbers en bevestiging subframe ook gecontroleerd?
Geplaatst: 06.02.2010 - 18:28
door Salaridebrito
AlexV70 schreef:Met je rechter aandrijfas is het wel goed gegaan?
Alex,
De speling was al in mindere mate aanwezig voor de aswissel, bij het vervangen van de draagarmen had de specialist per ongeluk 26cm draagarmen geplaatst (Hij gaf aan dat de draagarmen verkrijgbaar waren in 24,25 en 26 cm lengte) De oude linker aandrijfas was daarna "gebroken, de kogels lagen eruit" Een nieuwe as van D5 met 40.000 op de teller is geplaatst. Ik hoor links geen aandrijfgeluiden maar heb alleen erg veel speling bij warme motor. Bij koude motor niets aan de hand.
Frumpy,
die onderste motorrubbers (balgen) zijn toch alleen om trillingen op te vangen? De rest van de rubbers met uitzondering van degene onder de distributieriem zijn vervangen.
Kan het geen koppeling. drukgroep of vliegwiel zijn? Vliegwiel is niet te horen, koppeling pakt wel erg bovenin maar hij koppelt nog prima...
Geplaatst: 06.02.2010 - 20:02
door Gast
Hoe verneem je de speling?
Ik neem aan dat je centrale bout van de aandrijfas gecontroleerd hebt of deze vast zit.
Geplaatst: 06.02.2010 - 20:09
door Salaridebrito
AlexV70 schreef:Hoe verneem je de speling?
Ik neem aan dat je centrale bout van de aandrijfas gecontroleerd hebt of deze vast zit.
- Bij koppeling intrappen een klein schokje na het "aangrijppunt"
- Bij koppeling op laten komen een schokje na het "aangrijppunt"
- Bij gas loslaten in 2e, 3e en 4e versnelling alsof het blok kantelt
- Bij gasgeven eerst het gevoel alsof het blok kantelt en daarna accelereren
Centrale bout van as is niet gecontroleerd..Als deze loszit wat is dan voelbaar en hoorbaar?
Geplaatst: 07.02.2010 - 00:11
door steven460
Volgensmij heb ik deze klacht ook. met de T5.
M.i. is het de motorsteunbalk die van links naar rechts over de veerpoten loopt.
De rubbers die de balk op zijn plek houden worden warm en geven dan teveel flex.
Deze busjes die achter deze moeren zitten moeten dan vervangen worden:

Geplaatst: 07.02.2010 - 00:38
door Gast
Salaridebrito schreef:Centrale bout van as is niet gecontroleerd..Als deze loszit wat is dan voelbaar en hoorbaar?
Dan kan je een tik horen.
Je kan ook ruimte hebben op de spiebanen. Met wat Locktite op de spiebanen is meestal het probleem wel over.
Geplaatst: 07.02.2010 - 17:57
door Salaridebrito
Alex,
Die tik heb ik niet dus had ik niet gedacht aan het locktite verhaal. Ik zal het laten controleren.
Steven,
Hoe kan ik zien dat ze op zijn? Die stang mag iets bewegen. Als ik de auto in de versnelling heb staan en ik wrik aan de auto blijft het blok mooi in de rubbers liggen en zie ik de stang ook niet bewegen.
Geplaatst: 07.02.2010 - 19:41
door steven460
De dwarsbalk moet progressief strakker worden als je deze probeert te kantelen. Als ze versleten zijn dreunen ze op hun 'eindes'.
Geplaatst: 07.02.2010 - 21:44
door Salaridebrito
Steven,
even gekeken....Ik kan de balk iets bewegen, Ik kan hem heen en weer bewegen en er zit iets speling in maar niet veel..
Zou dit die speling in de aandrijving kunnen veroorzaken? Komt er zoveel kracht op die dwarsbalk te staan bij accelereren? De bovenste motorsteun heb ik een jaar geleden vervangen door een nieuwer type.
Geplaatst: 07.02.2010 - 22:16
door steven460
Kans is dat dat het dan niet is!
Is het een metallisch geluid of een gedempt / doffe dreun?
Metallisch is eerder is van de spiebanen vd aandrijf assen, deze heb ik ook al laten verlijmen. :razz:
Geplaatst: 07.02.2010 - 22:44
door Salaridebrito
Het is een gedempte doffe dreun.
Geplaatst: 07.02.2010 - 23:28
door steven460
Aha, dan zou ik toch iets gaan zoeken in rubbers ipv aandrijfassen.
Creatiever dan de dwarsbalk ben ik momenteel niet. Speling daarop had je gecontroleerd met warme motor? (zo niet: pas op, die balk wordt snoeiheet)
Geplaatst: 08.02.2010 - 09:38
door Salaridebrito
Steven,
De baksteun, bovenste motorsteun en beide draagarmen inclusief rubbers zijn bij 170.000 km vervangen. Zou het dan zitten in de achterste onderste vacuum motorsteun zitten of in degene die onder de distributieriem zit. Ik zal beide rubbers van de dwarsbalk ook controleren.
Geplaatst: 08.02.2010 - 09:47
door Frumpy
Frumpy schreef:Onderste motorrubbers en bevestiging subframe ook gecontroleerd?
Tja, als je dan toch eindelijk de hydraulische rubbers gaat checken, vergeet dan niet te kijken of er wellicht speling zit in de bevestiging van het subframe aan het chassis. Komt nl. ook wel eens voor.
Geplaatst: 08.02.2010 - 10:56
door Salaridebrito
Als het de bevestiging van het subframe is. Moet ik dan geen krakend geluid horen zoals ik in andere topics heb gelezen?
Geplaatst: 08.02.2010 - 11:09
door Wolfs XC
Misschien een loze opmerking maar zit het slangetje van de vacuumsteun (rubber) aan de voorkant er nog op?
Geplaatst: 08.02.2010 - 11:11
door Frumpy
Salaridebrito schreef:Als het de bevestiging van het subframe is. Moet ik dan geen krakend geluid horen zoals ik in andere topics heb gelezen?
Nee, niet in alle gevallen. Gezien het feit dat de veelvoorkomende mogelijkheden zijn gecontroleerd, houd ik het maar op een van die onderste rubbers.
Geplaatst: 08.02.2010 - 11:16
door Salaridebrito
Wolfs XC schreef:Misschien een loze opmerking maar zit het slangetje van de vacuumsteun (rubber) aan de voorkant er nog op?
WolfsXC,
Op de voorste motorsteun wel, de achterste kan ik niet zien. Als het slangetje weg is dan loopt de motor ook zwaarder toch? En dat is niet het geval.