Pagina 1 van 1

Keyless entry installeren

Geplaatst: 07.02.2010 - 21:38
door Volvovanlex
Ik zit te overwegen om mijn 440 van keyless entry te gaan voorzien.

Het liefst natuurlijk een originele module, al heb ik al wel enge dingen gehoord over de immobilizer die een eigen leven gaat leiden.

Als alternatief kan ik altijd nog kiezen voor een "algemeen" verkrijgbare module.

Hoe dan ook, in beide gevallen is mijn grootste vraag: hoe pak ik dit aan.

Ik heb al centrale vergrendeling erop zitten, dus klopt het dat ik dan alleen een servomotor in de deur aan de bestuurderskant nodig heb, zodat die de rest meetrekt?

Zit er nog een hoop kabeltrekkerij aan?

Geplaatst: 07.02.2010 - 23:04
door Sander_S40
Op zich is het niet moeilijk te doen. Als je nú met de sleutel de deur van de bestuurder openmaakt gaat er een signaal naar een relais. Dat relais stuurt vervolgens een signaal naar de andere 3 deuren dat ze open moeten. Je moet inderdaad een servomotor bijplaatsen in de bestuurdersdeur en die wordt dan aangestuurd door je keyless entry ontvanger. Twee tips: koop geen goedkope set, die zijn niet veilig! Plaats de ontvanger niet in de deur zelf. Hoewel dat de makkelijkste manier van monteren is, zijn die ontvangers nogal gevoelig voor het dichtslaan van de deur waardoor je knipperlichten soms aan blijven staan. Kabeltrekkerij valt reuze mee. Alles kan gewoon door het doorvoerrubber van de deur.

Geplaatst: 07.02.2010 - 23:22
door Volvovanlex
OK, daar word ik al een stuk wijzer van.

Wat is een goede plaats voor de ontvanger (niet in de deur)

Ik heb ergens iets gelezen over een luikje onder het stuur waar normaal de originele keyless entry module zit. Is dat nog een idee om het daar te plaatsen?

Geplaatst: 07.02.2010 - 23:57
door SchoutenCC
Doe jezelf een plezier en koop een originele module plus (twee) handzenders. Deze heeft twee stekkers, een voor de keyless entry en een voor de immobilizer. Sluit je de immobilizer niet aan dan heb je geen startonderbreker en dus ook geen problemen daarmee. Voor de originele module heb je in een '96-er de stekker al in je kabelboom zitten, hoef je dus helemaal geen draden te trekken en ook niets extra te monteren/aan te sluiten. Plug and play.
Modules staan geregeld op marktplaats voor een euro of vijftig, handzenders voor pak 'm beet 15 euro de stuk meestal.

Geplaatst: 08.02.2010 - 00:00
door SchoutenCC
PS: Heb zelf een aftermarket setje gemonteerd gehad en het werkte op zich wel (had zelf geen CPV om mee te beginnen) maar echt mooi was het niet en vrolijk werd ik al evenmin van de werking en de montage-afwerking. Mocht je dus kiezen voor aftermarket, ik heb eerder eens een howto op het forum geplaatst van hoe alles aan te sluiten, maar ik zou toch iedereen adviseren voor origineel te gaan. Mooiere afwerking, betere functionaliteit en veel beter geslaagde montageplekken/mogelijkheden in mijn optiek.

Geplaatst: 08.02.2010 - 20:15
door Sander_S40
Wat was er niet mooi afgewerkt dan?

Geplaatst: 08.02.2010 - 23:55
door SchoutenCC
Zaken die universeel zijn om overal te passen zijn in mijn ervaring vaak zo universeel dat ze overal net niet passen. Servomotortjes van de CPV om een voorbeeld te noemen, de originele maken een hoek en verbinden direct aan het slot. Dat lukt je bij de universele niet (vaak recht monteren en met een trekstangetje verbinden aan stang van slotknopje). Ook moet je vaak een beugeltje fabriceren terwijl voor de fabrieksoriginele opties de montagegaten en beugeltjes meestal voorgestanst zijn etc. etc. Heb ook universele elektrische ramen gemonteerd gehad: dit betrof dan een duwmotortje aan de mechanische raamzwengel. Hield ook niet echt over; geleider schoof er vaak vanaf, stak wat uit en moest met gefabriceerd dopje worden afgedekt etc. etc.
YMMV, maar dit is mijn ervaring ermee. Ik ben inmiddels overgestapt op alleen maar fabrieksoriginele opties (en ik spaar ze allemaal...) en daar voel ik me gewoon prettiger bij. Geen houtje-touwtje en afdekken/verbergen meer maar gewoon netjes wegwerken en geen omkijken meer naar (en mocht het stuk gaan hoef je niet het hele systeem te vervangen).

Keyless entry

Geplaatst: 09.02.2010 - 08:05
door RVL
Voor de 700 vereniging is onlangs een groupbuy gedaan van een goed werkende (getest door leden) set CV+AB (sommige van die bakstenen hebben zelfs niet eens CV vandaar) voor een echt leuke prijs van ca. 28 Euro. Kijk eens op http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0225685594

Geplaatst: 09.02.2010 - 23:33
door Erik20000
Even een stomme vraag (ja die bestaan ook..) Bedoelen jullie met 'keyless entry' gewoon cv met afstandsbediening of naar de auto lopen en het de deuren springen open door de zender in je zak?

Geplaatst: 09.02.2010 - 23:49
door SchoutenCC
CPV op afstandsbediening

Geplaatst: 10.02.2010 - 00:06
door Igoriaan
Zo heb ik het gedaan:

Ik heb een setje gekocht voor een auto waar al CV in zit. Dus zonder extra universele servomotortjes. Daarbij heb ik een servomotortje gekocht bij de sloop van een andere deur dan de bestuurdersdeur (dus bijvoorbeeld rechtsvoor).
Ik heb de "servomotor" van de bestuurdersdeur weggehaald. Dat ding is geen servomotor maar een schakelaar, als je hem naar beneden duwt krijgen de andere sloten een signaaltje dat ze ook dicht moeten gaan. Daarvoor in de plaats heb ik een écht servomotortje geplaatst. Deze geeft geen signaal maar kan alleen ontvangen.
Hierna heb ik het relais wat onder je motorkaphendel zit weggehaald! Dat is een blokje van 1,5x1,5x2,5cm.
Nu kun je de handleiding van het setje gebruiken en is het echt heel eenvoudig.

Als je het op deze manier doet werkt de CV niet meer met de sleutel. Dus als je nu je deur opent met je sleutel gaat alleen die deur open en de rest niet. Ik vond dit geen probleem want ik gebruikte toch alleen maar die afstandsbediening! Ik weet niet of je dit kan omzeilen door er een servomotor bij te plaatsen ipv die schakelaar te vervangen. In principe wel, maar ik weet niet hoe je dat dan allemaal kwijt kan.

Als je het netjes doet soldeer je de verbindingen en doe je er krimpkousjes overheen. Dat is op zich wel verstandig aangezien je deur toch vaak klappen krijgt. Het kastje kan je kwijt onder je zekeringenhouder.

Geplaatst: 10.02.2010 - 00:07
door Erik20000
Helder! Dacht even dat jullie afstandbediening wilde verruilen voor 'opengaan als je aankomt'
De Volvo staat sinds vanavond voor de deur en de ab komt op het lijstje!

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:27
door Volvovanlex
Kan iemand me zeggen of dit een originele handzender van Volvo is?

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:29
door leip11
ik zelf heb er 1 met 2 knoppen erop. 1 om te openen en 1 om te sluiten deze weet ik niet zeker of die ook voor de 400 serie gemaakt is

Geplaatst: 10.02.2010 - 21:18
door SchoutenCC
Deze is aftermarket. Volvo Guard Basic is zwart met twee knoppen lock/unlock. Volvo Guard I is (meestal) grijs met 1 knop. Guard II is zwart met toevoeging van een panic-knop.

Geplaatst: 10.02.2010 - 22:07
door Volvovanlex
OK.

Zijn deze alarmsystemen universeel, maw zitten ze ook in andere Volvo's dan de 400 serie?

Geplaatst: 10.02.2010 - 22:14
door SchoutenCC
Volvo Guard Basic volgend mij 4-serie specifiek
Volvo Guard I ook op de 7/8/9-serie
Volvo Guard II ook op 7/8/9 v.a. zeg 1995
Wat voor alarmsysteem bij de afgebeelde handzender hoort, geen idee.

Let wel, de voorbereiding in je dashboardkabelboom geldt enkel voor Guard Basic en enkel vanaf 1995. Voor Guard I/II moet je een aparte kabelboom aanleggen.