Pagina 1 van 2

Remschijven verroesten (te snel?)

Geplaatst: 08.02.2010 - 11:58
door Wolfs XC
Beste mede-forummers,

Ongeveer 10 maanden geleden heb ik bij de dealer de remschijven en remblokken laten vervangen van mijn XC70. De voorste remschijven waren versleten en de achterste remschijven waren dermate gegroefd door roestvorming dat zij niet meer goed functioneerden (volgens de dealer).

Sinds de wintermaanden valt het mij op dat de remschijven al na 1 a 2 dagen stilstaan behoorlijk verroest zijn. Op zich niet verwonderlijk met de kou en nattigheid en pekel van de afgelopen maanden maar de V70 van mijn vrouw heeft hier nagenoeg geen last van (beide auto's staan buiten geparkeerd)! Zodra ik ga rijden gaat de roest er bij de voorste remschijven vrij snel vanaf maar achter niet. Ik moet behoorlijk hard remmen om ze enigzins te laten glimmen cq egaal/glad te krijgen.
Met de nieuwe remschijven en blokken heb ik iets van 10.000km gereden.

Ik vraag me nu af of er elders een probleem is waardoor de remklauwen achter niet genoeg druk leveren waardoor er groeven ontstaan door de opeenhoping van roest? De remblokken slijten op de groeven en vervolgens krijg je de schijven niet meer egaal/glad! Klopt dit verhaal en zo ja, wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Volgende week ga ik naar de dealer maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Bij voorbaat dank.

Geplaatst: 08.02.2010 - 12:36
door V70/2.4D/2003
Ik heb ook wat "probleempjes" met de remmen maar dat heeft alles te maken met vastvriezen en niet met roest. Maar, laten we even niet vergeten dat er de afgelopen periode een partij zout op de wegen is gedumpt en dat zout c.q. pekel een soortgelijke werking als zoutzuur heeft op metaal, zeker op de mooie blinkende schijven van onze auto's. Dat hij voor sneller weer blank is als achter heeft allees te maken met de remkrachtverdeling.
Wat te doen? Geen idee. Mocht het zo zijn dat je teveel groeven op de nikeuwe schijven ziet ontstaan zou afdraaien en blokken vervangen een optie kunnen zijn. Ik verwacht zelf dat, met het invallen van de dooi en lente, veel van deze problemen automatisch verholpen zijn.

Geplaatst: 08.02.2010 - 16:54
door mad
achteruitrijden en een paar keer fors remmen, schoontie ook de andere kant op?!

Geplaatst: 08.02.2010 - 20:13
door Wolfs XC
Heb ik gedaan en scheelt inderaad echter ik krijg de remschijven achter niet meer egaal/glad.

Geplaatst: 08.02.2010 - 20:51
door Gast
Gegroefde remschijven komen veelal voor bij mensen die niet stevig remmen.

Geplaatst: 08.02.2010 - 23:56
door Wolfs XC
AlexV70 schreef:Gegroefde remschijven komen veelal voor bij mensen die niet stevig remmen.
Klopt maar dat gaat voor mij niet op. Krijg vrij vaak commentaar van m'n vrouw ivm het te laat remmen......te laat volgens haar dan wel te verstaan :roll:

Geplaatst: 09.02.2010 - 19:57
door Gast
Tja..... maar vrouwen vinden, volgens mij, dat wij altijd te laat remmen.
En te laat remmen zegt nog niets over stevig remmen. :wink:

Geplaatst: 09.02.2010 - 20:13
door Wolfs XC
Begrijp wat je bedoelt maar ik heb nog nooit last gehad van remschijven (achter) die verroesten en daardoor niet meer egaal zijn. De V70 van mijn vrouw waar ik ook regelmatig mee stuur heeft nergens last van.

Zouden het de remklauwen kunnen zijn die niet naar behoren werkt? Lijkt mij ook weer niet dat ze beide tegelijk niet goed functioneren.

Begrijp er niets van!

Geplaatst: 09.02.2010 - 20:28
door Gast
Eeen beetje roest is niet zo erg.
Geef je nu aan dat ze al (binnen 10 maanden) weer gaan groeven?

Geplaatst: 09.02.2010 - 21:03
door Jepe
Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb ook een xc70 en in september afgelopen jaar zijn alle schijven en remblokken vervangen. Nu heeft de linker achterschijf in vergelijking met de overige schijven een ander ongelijkmatige slijtage met een aantal flinke groeven. Ik vermoed zelf dat het aan de remklauw ligt, maar de dealer moet bij de eerstvolgende beurt maar uitsluitsel geven.

Geplaatst: 10.02.2010 - 00:17
door Wolfs XC
AlexV70 schreef:Eeen beetje roest is niet zo erg.
Geef je nu aan dat ze al (binnen 10 maanden) weer gaan groeven?
De schijven achter tonen inderdaad lichte groeven.

Na twee dagen stilstaan zijn ze behoorlijk verroest en om de roest eraf te remmen moet ik behoorlijk wat moeite doen omdat de roest er niet gelijkmatig af gaat (door de lichte groeven). Bij andere auto's ben ik gewend dat na drie a vier keer remmen de roest verwijderd is. In dit geval dus helaas niet.

Geplaatst: 10.02.2010 - 08:56
door donald1957
Beetje kruipolie erop ?

Geplaatst: 10.02.2010 - 10:58
door VolvoRob
Schijven af laten draaien, blokken vervangen. In overleg met garage de garantie/coulance bespreken. Good luck.

Geplaatst: 10.02.2010 - 19:57
door Gast
Tja, maar ik denk dat de garage zegt dat er vervuiling tussen de remblok en de schijf is gekomen.

Of iemand moet hier een andere plausibele verklaring voor hebben?

Geplaatst: 11.02.2010 - 00:24
door Wolfs XC
VolvoRob schreef:Schijven af laten draaien, blokken vervangen. In overleg met garage de garantie/coulance bespreken. Good luck.
De vorige remschijven zijn vervangen ivm de groeven. Afdraaien en nieuwe blokken is dus blijkbaar niet de oplossing.

Een vriend (monteur) van me heeft voor de wintersport 3 weken geleden de remblokken achter verwijderd om de boel schoon te maken. E.e.a. was erg vies maar dat heeft dus niets geholpen.

Wat het wel is, ik heb geen idee :evil:

Geplaatst: 11.02.2010 - 10:13
door VolvoRob
Check eens of er wel originele schijven op gekomen zijn (OEM - Original Endpoint Manufacturer). Sommige aftermarket schijven zijn van inferieure kwaliteit.

Geplaatst: 11.02.2010 - 14:47
door aertssenhjc
OEM= Original equipment manufacturer. En dat moet niets uitmaken. Ik neem aan dat je geen rommel erop draait..wel(?)

Geplaatst: 11.02.2010 - 18:47
door Ramon&Ramon
Zijn orgineel van Ate
doorsnee 305mm
dikte 28mm

140 euro netto per twee.

Geplaatst: 11.02.2010 - 19:28
door aertssenhjc
Ramon&Ramon schreef:Zijn orgineel van Ate
doorsnee 305mm
dikte 28mm

140 euro netto per twee.
Dus geen meuk....

Geplaatst: 11.02.2010 - 20:05
door VolvoRob
Dank hr Aertssen voor de juiste vertaling van de afkorting ;-)
Maten kloppen, merk is OK, ik weet het dan ook niet meer......