Pagina 1 van 1

Tunen 1.6D S40 - wat kan wel en wat kan niet?!?!

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:02
door Schuurmanneke
Ik vind mijn S40 wat te tam en het verbruik is ook wel pittig in de wintermaanden (logisch).

Maar... wie heeft ervaring met het tunen van een 1.6D? En wat is de ervaring? Wat valt tegen en wat valt mee?

Natuurlijk moet de investering wel de moeite waard zijn!

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:04
door rsnhakan
Hallo,

Ik denk dat je hier beter geholpen zult worden: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=56

Ook heeft Edgar zijn 1.6D getuned, zijn topic kun je hier vinden: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15303

Met vriendelijke groet,

Hakan

Geplaatst: 12.02.2010 - 08:23
door kaze
ik rij nu met mijn 2de v50 1.6
beiden waren vanaf dag1 getuned : geen enkele klacht, enkele positieve ervaringen !

Geplaatst: 12.02.2010 - 18:53
door Thamar
Waar laten doen Kaze?

Geplaatst: 12.02.2010 - 21:25
door Elveka
@kaze
Zelfde vraag als Thamar ... en wat mag je ervan verwachten ?

Geplaatst: 12.02.2010 - 23:20
door chris_zweden
Rica. Hebben reeds duizenden volvo's gedaan. Ik kon niets negatiefs over hun vinden. 3.000km verder en nog geen problemen.

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=130

Geplaatst: 13.02.2010 - 00:10
door 945i
Zo'n koppelverloop zou ik niet willen hebben.

Geplaatst: 15.02.2010 - 11:46
door Schuurmanneke
Nee, inderdaad. Maja, veel power onderin is waar men met een diesel graag op af gaat.
Ik wil wel tunen, maar de motor moet mooi liniair blijven trekken. Een zenuwachtige auto heb je nix aan.

Geplaatst: 15.02.2010 - 12:36
door remmm
945i schreef:Zo'n koppelverloop zou ik niet willen hebben.
Wat is er in jouw ogen dan mis met het koppelverloop?

Geplaatst: 15.02.2010 - 12:57
door 945i
Veel te steil in het begin.

Geplaatst: 15.02.2010 - 13:06
door remmm
en waar resulteert dat dan in? Ik ben geen koppel-expert.... :|

En heeft een 2.0D dan een hoger beginkoppel en loopt deze dan minder steil op?

Geplaatst: 15.02.2010 - 13:10
door Fredhead
Bij de 2.0D is het beginkoppel al hoger en dat loopt vrij steil omhoog t/m 2000 toeren waar het maximale koppel wordt gehaald

Geplaatst: 15.02.2010 - 13:19
door 945i
Dit koppelverloop is een beetje de trend bij moderne kleine diesels, ik hou meer van motoren die er iets geleidelijker aan beginnen te sleuren.
Met een automaat geen probleem, maar met een handbak nogal nerveus..

Geplaatst: 15.02.2010 - 16:38
door chris_zweden
Koppelverloop is prima. Na 3.000 toeren is het afgelopen en komen de pk's vrij. Je merkt duidelijk dat je minder vooruit komt. Geen enkele tuner kan tot 3.000 stabiel blijven.

Geplaatst: 15.02.2010 - 16:42
door bart simpson
en gewoon iets aan losse testosteron voor de berijder?

Geplaatst: 21.02.2010 - 21:17
door kaze
Elveka schreef:@kaze
Zelfde vraag als Thamar ... en wat mag je ervan verwachten ?
sorry voor het late antwoord...

ikzelf ga steeds bij http://www.power-plus.be/
Stef heeft veel ervaring en verkoopt geen praatjes.

Verschillende van mijn vrienden / collega's gaan ook ginds met allerhande verschillende wagen en allen zijn zeer tevreden !

Resultaten : ik kan enkel vergelijken met vervangwagens (aangezien ik de mijne telkens onmiddellijk laat genieten van de powerkuur) : wagen heeft betrekkelijk meer koppel (hernemingen verlopen veel vlotter)

Ooit eens vergeleken met een V50 2.0D en de hernemingen waren identiek.

Geplaatst: 24.02.2010 - 21:40
door PieterK
Ik heb een aantal weken geleden mijn v50 1.6d my06 door Pedro Hartog uit Alkmaar http://www.hartogtuning.nl onderhanden laten nemen. Alsof je in een nieuwe auto stapt. Ook het probleem van de geringe trekkracht onderin is veel kleiner geworden. Ik ben zeeeer tevereden.

Geplaatst: 25.02.2010 - 11:46
door Dwight
Mag ik vragen wat dit kost bij Hartog? En is het ook bij jou zo dat je de auto, na een onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer, opnieuw moet laten tunen?

Geplaatst: 25.02.2010 - 18:24
door PieterK
Als je bij je afspraak zegt dat je via het forum komt, krijg je korting .. +/- 400 euro ipv 500.
En ja, dat heb ik ook gehoord. Er is een (nieuw) beleid bij de merkdealer, dat het motor management gereset wordt bij een beurt. Ik heb mijn 140K beurt en APK dan ook door Hartog laten doen... en zal daar waarschijlijk wel blijven :-)