Pagina 1 van 1

tractiecontrole

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:26
door Goelette
Ik ben na de zoveelste keer sneeuw toch maar eens wat gaan testen met de V70 (D5, 2001), en ik vind hem verbazend goed weg komen in de sneeuw.

Hoe werkt het tractiecontrolesysteem van deze V70 (stc)? Neemt hij alleen motor vermogen weg, of doet hij actief iets, zoals aandrijving verdelen naar links of rechts, of zelfs per wiel bijremmen (links rechts voor achter)?

Want het lijkt net alsof hij vanalls doet om maar zo snel mogelijk weg te komen en zo goed mogelijk in het spoor te blijven. Toch meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat hij alleen maar het toerental begrenst.

Wie kan het zeggen? :D

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:33
door aertssenhjc
Ik zou zeggen geef eens plankgas op ijs. dan merk je pas hoe goed hij zijn werk doet. er gebeurd namelijk niets. wieltjes gaan dan niet als een gek spinnen.

Ook verdeeld hij de meeste pk's over het wiel wat het meeste grip heeft.

Ik heb mijn portie sneeuw allang gehad. ben het kost beu die troep!

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:41
door steven460
Met STC is alleen tractie. Dan regelt hij het gas, af hankelijk van de stuurwieldraaiing. Grip wordt dan verdeeld over de wielen door deze afzonderlijk aan te remmen. (klinkt als een rateltje)

Met DSTC (STC met extraatje) zit er een Gyro in de auto die de draaiing van de auto meet meet tov stand van het stuur. Als de auto door slipt dan gaan Alle wielen mee remmen om de bocht te kunnen maken. Bijzonder apart gevoel. De auto roteert dan letterlijk door de remmen!

Geplaatst: 10.02.2010 - 20:45
door Trucker
Kijk even hier daar staat ook nog een uitleg

http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... tures.aspx

Geplaatst: 10.02.2010 - 21:32
door Goelette
Ok, niet remmen op alle wielen dus, maar wel aandrijving verdelen over de twee voorste wielen middels een differentieel begrijp ik.

heb eens in een volkswagen gereden en dat ding beperktevolgens mij echt alleen de toeren, daar was niet mee te rijden eigenlijk.

Maar de V70 ben ik dik tevreden over moet ik zeggen Op glad optrekken werkt prima en in bochten gaat hij best wel de goede kant op.... :)

Geplaatst: 10.02.2010 - 21:49
door Msuidgeest
Ik heb ASR op mijn bijna ingeleverde zakelijke VW. In een enkel geval blijft het toerental laag bij slecht grip en de andere keer wordt het slippende wiel wat geremd om beter weg te komen.
Iets anders kan ik niet bedenken