Pagina 1 van 2
Mayo in carterontluchtingsslang
Geplaatst: 17.02.2010 - 10:34
door jerryx
Vanochtend ging ik periodiek oliepeil controleren. Tot mijn verbazing stond de peilstok hoger dan normaal en was het duidelijk te zien dat er olie uit de peilopening was gegaan.
Na nader onderzoek bleek de carterontluchtingsslang dicht geslipt te zijn met mayo (mengsel van olie en koelvloeistof als ik me niet vergis.)
Dus waarschijnlijk kon het blok de druk niet kwijt door die verstopte slang en begon het overdruk op te bouwen waardoor hij de olie er bij de peilopening uitgutste..
Wie kan me vertellen hoe die slang verstopt is geraakt (dichtgevroren door de kou??) en hoe ik überhaupt aan Mayo kom??
Ik gebruik de 460 dagelijks voor 26 snelwegkilometers heen naar werk en 26 km. terug.
Bvd. voor de reacties!!
Geplaatst: 17.02.2010 - 12:55
door wpee
Gewoon goed schoonmaken en kijken wat er gebeurd. Slangen en pot reinigen
Overdruk in carter MOET weg kunnen ergens, als die weg dicht is, zoekt het een andere weg.
Het hoeft overigens geen koelvloeistof te zijn, kan ook gewoon vocht zijn wat met deze temperaturen niet uit de olie kan verdampen omdat deze te weinig warm wordt. Olie wordt veel minder snel warm dan de motortemperatuur die je afleest....
Geplaatst: 17.02.2010 - 13:00
door jerryx
dank voor je reactie!
die pot kan ik er gewoon afhalen? (en hoe?)
Geplaatst: 17.02.2010 - 19:07
door Volvo 445
De sludge die je bent tegengekomen kan ook een mengsel van verschillende soorten olie zijn. Misschien een keer andere olie bijgevult dan wat er al in het carter zat?
Geplaatst: 17.02.2010 - 20:26
door wpee
Inderdaad vetrgeten te zeggen: na schoonmaken goed in de gaten houden, Als het na een aantal weken weer is, goed warm rijden en olie+filter wisselen.
(Goede tip @ Volvo 445)
Geplaatst: 18.02.2010 - 09:04
door jerryx
wpee schreef:Inderdaad vetrgeten te zeggen: na schoonmaken goed in de gaten houden, Als het na een aantal weken weer is, goed warm rijden en olie+filter wisselen.
(Goede tip @ Volvo 445)
ok, weer wat wijzer!
Maar hoe krijg ik dat potje eraf (om schoon te maken) wat rechts aan de carterontluchtingslang vast zit? En wat is dat voor potje, wat doet het?
Geplaatst: 18.02.2010 - 10:07
door Iroll
Maar hoe krijg ik dat potje eraf (om schoon te maken) wat rechts aan de carterontluchtingslang vast zit? En wat is dat voor potje, wat doet het?
Het potje is de oliescheider, dat zorgt ervoor dat de gassen uit de motor kunnen ontsnappen maar de olie niet. Potje zit er alleen ingeklemt, kan je eruit trekken. Meestal lukt dit alleen met enig geweld zodat het potje beschadigd. Het is eigenlijk een service item, als je ze eruit haalt moet er een nwe in. Maar je kan proberen of het lukt met eruit halen en schoonmaken.
Geplaatst: 18.02.2010 - 13:03
door jerryx
Net in de pauze onder de motorkap gedoken. De oliescheider zit muur en muur vast. Heb ik er niet afgekregen. Wel zat in de carterontluchtingsslang alweer wat vocht..
Is dat normaal als ik hem gisteren nog heb schoongemaakt?
Heb het het slangetje nu met lucht helemaal schoon en droog gespoten. Zal hem de komende tijd goed in de gaten houden. Binnenkort komt APK er weer aan en zal dan ook meteen een olie wissel + filter doen.
En zijn er nog meer plaatsten waar ik sludge zou kunnen aantreffen (het zit niet onder mijn oliedop + peilstok)?
Geplaatst: 18.02.2010 - 22:31
door wpee
Meeste zit boven in, daar slaat de waterdamp weer neer tegen de "koude" metalen. Vaak aan olievuldop. Kan ook boven aan oliepeilstok zitten.
Houdt de slangen schoon en blaas de afscheider desnoods even door met perslucht (even olievuldop eraf halen om carter te ontluchten tijdens doorblazen).
Re: Mayo in carterontluchtingsslang
Geplaatst: 18.02.2010 - 22:36
door gsx750r
jerryx schreef:..........Na nader onderzoek bleek de carterontluchtingsslang dicht geslipt te zijn met mayo (mengsel van olie en koelvloeistof als ik me niet vergis.)
Bvd. voor de reacties!!
Heb je ook je koelvloeistof al eens goed bekeken ?
Koelvloeistof in de olie zou ook op een kapotte koppakking kunnen wijzen !
Rob
Re: Mayo in carterontluchtingsslang
Geplaatst: 19.02.2010 - 08:47
door jerryx
ja, heb koelvloeistofniveau goed in de gaten gehouden laatste tijd. blijft gewoon op peil.
Geplaatst: 19.02.2010 - 15:24
door Totalegekte
Zoals ik dit lees komt de sludge vorming gewoon door te korte
afstanden rijden daardoor komt de motor niet op temp
en krijg je er condens in
Oplossing zoveel mogelijk schoon maken en een keer een flinke afstand rijden
dat ie goed warm is geweest dan is ie weer mooi schoon

Geplaatst: 07.04.2010 - 17:09
door jerryx
Wie weet hoe ik de carterventilatie kan onstoppen/ ontluchten?
Ik heb net een oliewissel laten doen, ook nieuw oliefilter erop en er komt nog steeds sludge in de carterontluchtingsslang.. Ato rijdt verder goed, trekt goed en rookt niet dus een lekke koppakking lijkt me niet voor de hand liggend. Heb gehoord dat misschien mijn carterventilatie verstopt zit maar heb geen idee waar ik dat zoeken moet..
Bvd. voor reacties!
Geplaatst: 07.04.2010 - 20:24
door wpee
Kkomt je motor wel goed op temperatuur? Maw is de thermostaat wel in orde? Want als deze continu open blijft staan komt de motor zelfs met lange ritten niet op temperatuur en blijf je vocht houden, je stookt het er dan niet uit.
Geplaatst: 08.04.2010 - 09:00
door jerryx
wpee schreef:Kkomt je motor wel goed op temperatuur? Maw is de thermostaat wel in orde? Want als deze continu open blijft staan komt de motor zelfs met lange ritten niet op temperatuur en blijf je vocht houden, je stookt het er dan niet uit.
Nou, ik heb in februari mijn thermostaat nog vervangen. Daarvoor kwam de temperatuur meestal niet eens tot de helft. Nu staat de thermostaat meestal iets voorbij het midden. Dus volgens mij komt ie aardig op temperatuur.
Geplaatst: 08.04.2010 - 13:02
door Gustaf Larson
Mayo (of dooie slakken zoals ik ze noem) is een volgens mij gevolg van koelvloeistof in de olie. Verklaard ook steiging niveau. Wijst vaak op lekkende koppakking.
Geplaatst: 08.04.2010 - 13:11
door jerryx
Gustaf Larson schreef:Mayo (of dooie slakken zoals ik ze noem) is een volgens mij gevolg van koelvloeistof in de olie. Verklaard ook steiging niveau. Wijst vaak op lekkende koppakking.
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar mijn koelvloeistof niveau daalt niet. Ook rookt de auto niet en loopt hij heel netjes.
Waar kan je nog meer aan merken dat de koppakking kaduuk is?
Geplaatst: 08.04.2010 - 21:22
door wpee
Koppakking kaduuk kan op meerdere manieren. Maar war het ook is, je verliest olie richting koelsysteem OF naar buiten. Of je verliest koelvloeistof naar de olie of naar buiten.
ALs je geen koelvloiestof verliest en geen olie heb je meestal geen probleem. Zeker als de koppakking kapot is, gaat het van kwaad naar erger en ga je het gelijk merken in de motorloop en /of koelvloeistof.
Een klein beetje water ziet in de olie gelijk zeer erg uit. Enkel het wisselen van de olie daarmee heb je niet alle sludge uit de carterventilatie gehaald, er zit nog sludge in de oliescheider en waarschijnlijk bij olievuldop in kleppendeksel. Tsja die krijg je er bijna niet af. Wat je nu kan doen in de olievuldop er even afhalen en de sludge in de olieafscheider met perslucht terugblazen in het carter, de lucht ontsnapt dan via olievuldop. Dan is de ventilatie in ieder geval goed open (zonder gekke dingen te doen) en het vocht verdampt na 1000 km wel uit het carter. Doe dit met warme motor dan looptp het gemakkelijker. Veel beter krijg je het niet schoon zonder al te veel gekke dingen of spoelingen. Het gaat echt vanzelf weg maar niet in 1 keer.
Ik heb het met een vectra 1.6i. Elke winter vol sludge en bij warmer weer weg. Alles in orde maar de motor heeft het eenmaal. Die is van '92 dus.... gaat echt wel lang mee.
Maak je niet teveel zorgen maar houdt koelvloeistofnivo in de gaten en maak slangen regelmatig even droog.
Geplaatst: 09.04.2010 - 10:10
door jerryx
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Als ik het goed begrijp zet ik de mond van de compressor op de oliescheider (daar waar de carterontluchtingsslang op zit) en doe de olie vuldop open..
Geplaatst: 09.04.2010 - 12:06
door wpee
yep correct.
De "meer werk oplossing" is dat je de olie uit het carter haalt, en dan door middel van bv diesel of petroleum via de carteronluchting de zaak spoelt en doorblaast met compressor. De troep moet je natuurlijk uit het carter laten lopen. Daarna olie er weer in.
Niet met benzine doen, kan rubbers aantasten (keerringen van bv krukas).
(ipv bovenstaande vind ik het een beter oplossing is de ontluchting ervanaf trekken en vernieuwen)