Pagina 1 van 1
Winterbanden 205/50 17 Cuppen na 6.000 km
Geplaatst: 17.02.2010 - 18:42
door JortS
Hi Volvo rijders,
Ik trek de opmerking / conclusie van de werkplaatschef in twijfel.
Sinds een paar maanden rij ik een V50 2.0D uit 2006. Hier heb ik 1 seizoen oude winterbanden onder zitten op Zaurak wielen.
Deze banden waren toen ik ze afnam z.g.a.n.
Nu....6000 km verder zijn de buitenranden van de voorbanden redelijk kaal. Maar, niet helemaal richting de wang. Je kunt net de groefjes welke de winterband zo uniek maakt niet meer zien.
Ik denk dat het aan de uitlijning ligt, maar hij geeft als antwoord dat alle V50's dat hebben.
Klopt dit? Hebben jullie deze ervaring ook?
Door een bepaalde afstelling dat de auto beter in bochten ligt blijken de banden dus sneller te cuppen en dus sneller te slijten. Wat een bullshit?
Ik hoor graag of ik gelijk heb en hem eens het profiel van heel dicht bij kan gaan laten zien.
Bedankt.
Jort.
Geplaatst: 17.02.2010 - 18:52
door bart simpson
je bent een rustige rijder?
Geplaatst: 17.02.2010 - 21:14
door JortS
redelijk. Ben niet een enorme harde bochtenrijder of zo.
Dat heb ik ook al even bedacht.
Geplaatst: 17.02.2010 - 22:17
door bart simpson
winterbanden zijn qua compound zachter dan zomerbanden, ze slijten zondermeer sneller
Geplaatst: 17.02.2010 - 22:26
door 945i
Maar na 6000 km mogen ze nog niet kaal zijn aan de randen, toch naar de uitlijning kijken en bandenspanning controleren.
Geplaatst: 17.02.2010 - 22:30
door Christopher
Ja, maar 6000 is volgens mij ook wel heel snel....
Hoe hard heb je ze? Ik heb de mijne op 2,6 en ik heb er geen last van. (15.000 km)
Dacht een tijdje geleden dat ze wel gecupt waren, omdat ze zoveel lawaai maakten... Bleek het een kapot wiellager.
Geplaatst: 18.02.2010 - 07:58
door Paul
Heb met mijne nu 55.000km gereden, die van de aanbieding van vorig jaar met Zauraks. Zitten nu op 4,5 minimeter voor en 6 nog wat achter.
Geplaatst: 18.02.2010 - 08:14
door lancer
Ik heb ook enkele 10.000'en kms met de banden gereden. Ze zijn nog lang niet kaal ,aar ze waren al wel redelijk snel iets gecupped (maar dat is een bekend verschijnsel met dit onderstel)
Geplaatst: 18.02.2010 - 10:28
door diesel01
Hij spoort verder wel goed geen afwijkingen oid?
Ik zou zeggen laat hem goed uitlijnen.
Geplaatst: 18.02.2010 - 10:50
door Grimm
Cuppen schijnt er wel een beetje bij te horen bij de s40/v50. Alleen 6.000 km is wel een beetje heel erg snel. Bij mijn s40 gebeurde dit pas na ruim 50.000 km en dan alleen op de achterbanden. Ik heb me laten vertellen dat cuppen met name optreedt op de niet aangedreven wielen.
Bij 6.000 km en op de voorbanden zou ik het probleem elders zoeken. Goed uitlijnen bij een specialist lijkt me dan ook de beste oplossing.
(is het overigens op beide banden even erg? Als dat niet het geval is, dan heeft 1 kant van ophanging misschien een opdonder gehad.)
Geplaatst: 18.02.2010 - 21:25
door Virgin drive
je spreekt over de voorbanden? het bekende cuppen van de V50 heeft te maken met het niet altijd beladen rijden van de achtertrein en dus het cuppen van de achterbanden.
Bij de keuze van de afstelling maken ze altijd de afweging tussen comfort en economisch rijden, als je de banden zonder camber (scheef op de as in verticale richting) monteerd dan slijten ze minder snel maar het weggedrag is veel slechter, lees het zoekende van de auto en het sneller uitbreken in de bochten.
Hoe groter het Camber hoe haakser je de bocht kunt nemen, bij Volvo is het camber nog relatief laag kijk maar eens naar een BMW.
Kijken we bv naar de tourwagens in de DTM klasse dan is het Camber extreem, staat bruut maar je slijt een set banden per week dunk me?
Dus mijn conclusie, cuppen op de voorbanden binnen de 6000 tot 10000 KM is buiten proportioneel.
PS ben geen specialist dus laat me graag corrigeren door iemand die het wel is, dit is gewoon hoe ik erover denk.
Geplaatst: 19.02.2010 - 10:07
door JortS
Jongens,
Bedankt. Dit geeft me weer even extra animo om in gesprek te gaan met mijn dealer. Ik heb de auto een paar maanden terug gekocht. Toen is deze op mijn verzoek ook uitgelijnd. Daarna! is m'n aandrijfas nog vervangen. Na deze handeling is de auto niet meer uitgelijnd. Ik heb dus het vermoeden dat het misschien daarmee te maken heeft.
Verder zal ik vanmiddag nog eens even de bandenspanning op orde brengen. Misschien dat deze wat aan de lage kant is.
Bedankt nogmaals voor jullie reacties.
Jort.
Geplaatst: 19.02.2010 - 11:12
door ps-amazon
kan je een paar goede foto's van de banden nemen? zo kan ik er geen zinnig woord over zeggen; je noemt het "cuppen" oftewel zwerfslijtage, maar die zie je meestal op niet aangedreven wielen en ook niet alleen op de rand van het loopvlak; is het aan één kant van het loopvlak of aan beide zijden?
Geplaatst: 21.02.2010 - 14:27
door sanco
JortS schreef:Jongens,
Daarna! is m'n aandrijfas nog vervangen. Na deze handeling is de auto niet meer uitgelijnd. Ik heb dus het vermoeden dat het misschien daarmee te maken heeft. Verder zal ik vanmiddag nog eens even de bandenspanning op orde brengen. Misschien dat deze wat aan de lage kant is. Jort.
Hoi Jort: zoals hierboven al aangegeven: cuppen doet de V50 voornamelijk op de achterwielen. Een dergelijke "extreme" slijtage op de zijkanten voor kan duiden op een paar zaken: teveel toespoor, te zachte banden (te weinig lucht) en/of stevig bochtenwerk.
Er vanuit gaande dat de uitlijning bij aankoop dus goed was en dat de banden niet structureel beneden de 2.? bar zijn geweest en dat jij in de tussentijd geen stoeprand oid hebt geraakt, zou het best eens zo kunnen zijn dat bij het vervangen van de as de stuurstangafstelling is gewijzigd, waardoor de instelling niet meer klopt.
Ik zou nogmaals de instellingen laten controleren. Eerst de dealer nog een kans geven, en als dat niet werkt laten controleren door een goede, onafhankelijke bandenzaak. Als blijkt dat de toegestane tolerantie wordt overschreden zou je de dealer hierop kunnen aanspreken.
suc6