Pagina 1 van 2
Probleem koelvin
Geplaatst: 20.02.2010 - 11:46
door Totalegekte
Gister een 440 gekocht van 96
Nu was ik bij de auto tijdje stationair laten draaien zag ik dat hij te warm werd
men koelvin springt niet aan kan iemand mij vertellen
waar de zekering zit want heb er geen boekjes bij
de zekeringen onder t stuur daar kom ik niet uit :roll:
en kan ik de vin ook testen welke kleur is de plus
massa is bruin dat weet ik maar heeft nog 2 draaden
wit en oranje geloof ik!
Help

Geplaatst: 20.02.2010 - 19:31
door Totalegekte
Niemand?

Geplaatst: 20.02.2010 - 19:39
door wpee
Waaraan zie je dat de motor TE warm word?
Kookt hij.
Het is normaal dat de meter omhoog gaat, er moet eerst wat gebeuren kwa warmte voordat de koelfan aanslaat, zeker stilstaand wordt de motor heter.
De fan slaat pas aan als de radiateur te warm wordt op de positie van de sensor (onderin). en dat duurt toch wel even hoor, in ieder gaval gaat dat trager dan de meter op je dashboard.
Geplaatst: 20.02.2010 - 19:46
door Totalegekte
de meter slaat uit tot in t rood en dat hoort niet zo lijkt mij
dan hoort de vin al aan te slaan lijkt mij :roll:
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:17
door sjoerdb
wordt de slang naar je radiateur wel warm, of blijft je thermostaat dicht staan?
Geplaatst: 21.02.2010 - 09:45
door Totalegekte
Thermostaat gaat gewoon open slang word ook goed warm!
Als ik rij blijft hij perfect op temperatuur!
Ik ben ook wel benieuwd welke zekering voor de vin is daar kom ik niet uit welke t is :roll:
Met dit weer is t niet zo een ramp maar straks dat t weer warmer
word moet de koeling wel weer goed zijn!
Geplaatst: 21.02.2010 - 10:52
door wpee
Als je de massa kent... dan zijn de ander 2 draden voor hoog en laag toeren.
Trek de fan maar eens los en probeer maar eens op 1 van de draden 12V te houden met andere losse kabel. (ook massa verbinden met massa natuurlijk).
Let wel op fan gaat draaien als het goed is. Normaal moet op 1 pin van de thermostaat ALTIJD 12V staan, ook als de auto uit staat. (kun je ook controleren). Als er geen 12V staat dan moet dit checken, als er wel 12V staat en op de andere pin van de thermostaat komt (in warme toestand) geen 12V dan is thermostaat defect. (volgens de schema's die ik vind is dit een rechtstreekse 12V zonder zekering)
Heb je al op de skydrive gekekenn voor boekjes?
Geplaatst: 21.02.2010 - 10:57
door Totalegekte
Kijk hier heb ik wat aan
Skidrive wat is dat ben nog niet zo bekent hier en met Volvo's
Mijn Suzuki ken ik van binnen en buiten en omgekeert
maar ja daar zit ook 0,0 electronica in daar zit gewoon een viscovin in

Geplaatst: 21.02.2010 - 11:25
door Iroll
Skydrive staat als sticky als 440,460,480 documentatie bovenaan Volvo 400 techniek.
Geplaatst: 21.02.2010 - 15:12
door Totalegekte
Oke dank je wel

Geplaatst: 23.02.2010 - 17:21
door Totalegekte
Probleem voor de helft opgelost!
Stekker in de Radiateur lag los dus stekker er in
en joepie hij doet t ik weer helemaal blij!
Hij ging netjes aan en uit tot op een gegeven moment
bleef de Vin door draaien :evil:
De de Voeler is niet goed is die makkelijk te vervangen :?: :?: :?:
Geplaatst: 23.02.2010 - 17:36
door wpee
Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.
Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.
Geplaatst: 24.02.2010 - 17:53
door Totalegekte
Hij blijft draaien tot dat de accu leeg is
Heb je ook nog een adresje voor me waar ik er 1 kan bestellen
behalve de dealer dan :?:
Geplaatst: 24.02.2010 - 17:56
door wpee
Heuts / Brezan
Overigens zijn de dealers helemaal niet zo duur dan je denkt, bel eens naar een dealer.
Geplaatst: 24.02.2010 - 18:26
door Blade
watvoor motor ligt erin? Ik heb nog een 460 2.0 staan met die sensor er nog in.
Geplaatst: 24.02.2010 - 19:24
door Totalegekte
Poika schreef:watvoor motor ligt erin? Ik heb nog een 460 2.0 staan met die sensor er nog in.
1800 of ze t zelfde zijn :roll:
Geplaatst: 24.02.2010 - 21:25
door 460volvo
Zo'n sensor kost nieuw bij de dealer €21, valt reuze mee.
Geplaatst: 25.02.2010 - 17:45
door Totalegekte
wpee schreef:Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.
Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.
Sensor bestelt!
Heb je nog een goede tip voor t ontluchten?
Mijn Suzuki is zeer makkelijk vullen knijp in onderste slang
kachel vol aan tijdje laten draaien en weer bijvullen en klaar

Geplaatst: 25.02.2010 - 18:24
door wpee
Ja, koude blok langzaam vullen, niet te snel.
Vol? dan motor starten, dop eraf halen en warm laten draaien.
Bijvullen als nodig, je kan ook in de bovenste dikke radiatorslang kniujpen ondertussen.
Heb je rode nippels op de koelslangen, dan kun je hierook ontluchten.
Niet te lang wachten, gewoon warm rijden, om de 5 minuten even stoppen om te kijken of je moet bijvullen. Als je dit zo doet ben je binnen 30 minuten klaar.
Dagen erna even kijken of er neit nog ergens wat verstopte lucht zat, eventueel bijvullen.
Geplaatst: 25.02.2010 - 21:39
door Iroll
Ik tap eigenlijk voor sensor en thermostaat vervanging nooit de kv af. Oude eruit en gelijk nieuwe er weer indraaien. Verlies je misschien een kopje kv als je snel werkt omdat het er niet hard uit kan lopen als het blok goed koud is. Ik zet er een bak onder om de kv optevangen, bijvullen met verse kv en ontluchten zoals wpee schrijft. Dan is het meestal wel in orde na het warmdraaien met dop los.